گرومن اف۶اف هلکت ( به انگلیسی: Grumman F6F Hellcat ) یک جنگنده ناوپایه ساختِ کارخانهٔ گرومن در ایالات متحده بود که به عنوان جانشین اف۴اف وایلدکت در نیروی دریایی این کشور در جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد و جنگنده غالب این نیرو در نیمه دوم جنگ در جبهه اقبانوس آرام بود.
با این حال که طراحی هلکت کاملاً از نو انجام شده بود اما با توجه به شباهت هایی که با وایلدکت داشت برخی صاحب نظران نظامی به آن لقب «برادر بزرگ تر وایلدکت» را بخشیدند.
با انهدام ۵۲۲۳ هواگرد دشمن در جریان جنگ دوم جهانی، هلکت از این منظر در میان هواگردهای دریایی متفقین رکورد دار به حساب می آید.
گرومن کار بر روی جانشینی برای اف۴اف را از سال ۱۹۳۸ آغاز کرده بود که نهایتاً قرارداد برای تولید پیش نمونه ایکس اف۶اف - ۱ در ۳۰ ژوئیه سال ۱۹۴۱ امضا شد. در طراحی اولیه از موتور چهارده سیلندر Wright R - 2600 ( 1700 اسب بخار ) با ملخ سه تیغه استفاده گردید. ارابه فرود بر عکس وایلدکت که به صورت دستی باز و بسته می شد، به شکل هیدرولیک ساخته شده بود که با چرخش ۹۰ درجه درون بال ها قرار می گرفت. بال ها نیز در زیر بدنه و به صورت جمع شونده هیدرولیک یا دستی تعبیه شده بود.
در اواخر آوریل ۱۹۴۲ بر اساس تجربیات حاصل از درگیری بین وایلدکت و میتسوبیشی زیرو، موتور ۱۸ سیلندر قدرتمندتر Whitney R - 2800 Double Wasp جایگزین موتور قبلی شد. در ادامه گرومن برای استفاده از نسخه ارتقا یافته این موتور یعنی R - 2800 - 10 ( ۲۰۰۰ اسب بخار ) طراحی بدنه را مقداری تغییر داد. این مسئله موجب شد عملکرد ایکس اف۶اف - ۳ نسبت به ایکس اف۶اف - ۱ ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. پس از آن که ایکس اف۶اف - ۱ نخستین پرواز خود را در ۲۶ ژوئن ۱۹۴۲ انجام داد، ایکس اف۶اف - ۳ نیز برای اولین بار در ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۲ به پرواز درآمد. این هواگرد تحت عنوان اف۶اف - ۳ در فوریه ۱۹۴۳ خدمت خود را در ارتش آغاز کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبا این حال که طراحی هلکت کاملاً از نو انجام شده بود اما با توجه به شباهت هایی که با وایلدکت داشت برخی صاحب نظران نظامی به آن لقب «برادر بزرگ تر وایلدکت» را بخشیدند.
با انهدام ۵۲۲۳ هواگرد دشمن در جریان جنگ دوم جهانی، هلکت از این منظر در میان هواگردهای دریایی متفقین رکورد دار به حساب می آید.
گرومن کار بر روی جانشینی برای اف۴اف را از سال ۱۹۳۸ آغاز کرده بود که نهایتاً قرارداد برای تولید پیش نمونه ایکس اف۶اف - ۱ در ۳۰ ژوئیه سال ۱۹۴۱ امضا شد. در طراحی اولیه از موتور چهارده سیلندر Wright R - 2600 ( 1700 اسب بخار ) با ملخ سه تیغه استفاده گردید. ارابه فرود بر عکس وایلدکت که به صورت دستی باز و بسته می شد، به شکل هیدرولیک ساخته شده بود که با چرخش ۹۰ درجه درون بال ها قرار می گرفت. بال ها نیز در زیر بدنه و به صورت جمع شونده هیدرولیک یا دستی تعبیه شده بود.
در اواخر آوریل ۱۹۴۲ بر اساس تجربیات حاصل از درگیری بین وایلدکت و میتسوبیشی زیرو، موتور ۱۸ سیلندر قدرتمندتر Whitney R - 2800 Double Wasp جایگزین موتور قبلی شد. در ادامه گرومن برای استفاده از نسخه ارتقا یافته این موتور یعنی R - 2800 - 10 ( ۲۰۰۰ اسب بخار ) طراحی بدنه را مقداری تغییر داد. این مسئله موجب شد عملکرد ایکس اف۶اف - ۳ نسبت به ایکس اف۶اف - ۱ ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد. پس از آن که ایکس اف۶اف - ۱ نخستین پرواز خود را در ۲۶ ژوئن ۱۹۴۲ انجام داد، ایکس اف۶اف - ۳ نیز برای اولین بار در ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۲ به پرواز درآمد. این هواگرد تحت عنوان اف۶اف - ۳ در فوریه ۱۹۴۳ خدمت خود را در ارتش آغاز کرد.
wiki: گرومن اف۶اف هلکت