گروس، جورج (۱۸۹۳ـ۱۹۵۹)(Grosz, George)
تک چهره ماکس هرمان نایسه، شاعر، 1927، اثر جورج گروس
نقاش اکسپرسیونیست و گرافیست امریکایی، زادۀ آلمان. در ۱۹۱۸ در برلین، از بنیاد گذاران گروه دادا بود، و با چیره دستی طراحی های طنزآمیز و خشونت باری را در انتقاد به سازمان های دولتی و نظامی پدید آورد. پس از آن که بارها مورد تعقیب قرار گرفت، در ۱۹۳۲ زادگاهش برلین را ترک کرد و به امریکا رفت. طراحی های برجسته اش او را سرآمد اکسپرسیونیست های آلمان قرار داد؛ لیکن از ۱۹۳۳ گروس و آثارش در ذهن بیشتر آلمانی ها، به فراموشی سپرده شد، زیرا رژیم نازیِ هیتلر آثارش را با عنوان هنر فاسد محکوم کرد. حتی در اواخر دهۀ ۱۹۲۰، پیش از به قدرت رسیدن هیتلر، گروس با پردۀ معروفش با نامبنگرید آن مرد را، به جرم توهین به مقدّسات به دادگاه فراخوانده شده بود؛ در این اثر، مسیح مصلوب را با ماسک ضد گاز و پوتین های ارتشی تصویر کرده است. بعدها به مکتب عینیت جدید پیوست. گروس در درسدن درس خواند، و از روحیۀ انقلابی هنرمندان آلمانیِ پس از جنگ جهانی اول عمیقاً متأثر بود. نظامیگری، سرمایه داری، طبقۀ متوسط خودپسند، قدرت نمایی های بزرگان ارتش و صنایع بزرگ و کلیسا را با زبانی تلخ و نیش دار به طنز گرفت. در ۱۹۳۸ تبعۀ امریکا شد؛ لیکن در آن کشور که به لحاظ درون مایه و سبک هنری، سنتّی تر از اروپا بود، فرصت چندانی برای عرضۀ توانایی های پیشین خود نیافت. از آن که نتوانست نام و آوازۀ بلندی کسب کند، بیش ازپیش افسرده شد، و در ۱۹۵۹ به برلین بازگشت، و چند ماه بعد درگذشت. تابلویی از گروس با نام مهمان ناخوانده (۱۹۲۵) در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. زندگی نامۀ خودنوشت او با نام آریِ کوچک، نخیرِ بزرگ در ۱۹۴۶ منتشر شد.
تک چهره ماکس هرمان نایسه، شاعر، 1927، اثر جورج گروس
نقاش اکسپرسیونیست و گرافیست امریکایی، زادۀ آلمان. در ۱۹۱۸ در برلین، از بنیاد گذاران گروه دادا بود، و با چیره دستی طراحی های طنزآمیز و خشونت باری را در انتقاد به سازمان های دولتی و نظامی پدید آورد. پس از آن که بارها مورد تعقیب قرار گرفت، در ۱۹۳۲ زادگاهش برلین را ترک کرد و به امریکا رفت. طراحی های برجسته اش او را سرآمد اکسپرسیونیست های آلمان قرار داد؛ لیکن از ۱۹۳۳ گروس و آثارش در ذهن بیشتر آلمانی ها، به فراموشی سپرده شد، زیرا رژیم نازیِ هیتلر آثارش را با عنوان هنر فاسد محکوم کرد. حتی در اواخر دهۀ ۱۹۲۰، پیش از به قدرت رسیدن هیتلر، گروس با پردۀ معروفش با نامبنگرید آن مرد را، به جرم توهین به مقدّسات به دادگاه فراخوانده شده بود؛ در این اثر، مسیح مصلوب را با ماسک ضد گاز و پوتین های ارتشی تصویر کرده است. بعدها به مکتب عینیت جدید پیوست. گروس در درسدن درس خواند، و از روحیۀ انقلابی هنرمندان آلمانیِ پس از جنگ جهانی اول عمیقاً متأثر بود. نظامیگری، سرمایه داری، طبقۀ متوسط خودپسند، قدرت نمایی های بزرگان ارتش و صنایع بزرگ و کلیسا را با زبانی تلخ و نیش دار به طنز گرفت. در ۱۹۳۸ تبعۀ امریکا شد؛ لیکن در آن کشور که به لحاظ درون مایه و سبک هنری، سنتّی تر از اروپا بود، فرصت چندانی برای عرضۀ توانایی های پیشین خود نیافت. از آن که نتوانست نام و آوازۀ بلندی کسب کند، بیش ازپیش افسرده شد، و در ۱۹۵۹ به برلین بازگشت، و چند ماه بعد درگذشت. تابلویی از گروس با نام مهمان ناخوانده (۱۹۲۵) در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود. زندگی نامۀ خودنوشت او با نام آریِ کوچک، نخیرِ بزرگ در ۱۹۴۶ منتشر شد.
wikijoo: گروس،_جورج_(۱۸۹۳ـ۱۹۵۹)