گُدار، ژان ـ لوک (۱۹۳۰)(Godard, Jean-Luc)
گُدار، ژان ـ لوک
کارگردان فرانسوی سینما. فیلم ساز سیاسی و نئومدرن، و از رهبران موج نوسینمای فرانسه. با فیلم از نفس افتاده (۱۹۵۹) به شهرت رسید. داستان گویی این فیلم، که ماجرایش ملهم از فیلم های گانگستری امریکایی است، نگاه سنت شکنانۀ او را به سینمای روایتیِ مرسوم و درهم ریختن قواعد آن به خوبی نشان می دهد. گدار که در دهۀ ۱۹۵۰ جزو منتقدان مجلۀ سینمایی کایه دو سینما بود، در آثارش به کشف قواعد سینمایی و بررسی ای تلویحی از شمایل نگاری دوران خود می پردازد، و در فیلم هایش که اغلب آثاری تجربی اند از هنرهایی دیگر همچون نقاشی، موسیقی، ادبیات، و حتی خودِ سینما بهره می گیرد. مهم ترین فیلم های او عبارت اند از گذران زندگی (۱۹۶۲)، تحقیر (۱۹۶۳)، پیِروی دیوانه (۱۹۶۵)، دو سه چیزی که از آن زن می دانم (۱۹۶۷)، آخر هفته (۱۹۶۸)، همه چیز روبه راه است (۱۹۷۲)، نجات هر کس دست خودش (۱۹۸۰)، به تو سلام می گویم ماری (۱۹۸۵)، تاریخ ( های) سینما (۱۹۸۹)، موج نو (۱۹۹۰)، و ریشه های قرن بیست و یکم (۲۰۰۰).
گُدار، ژان ـ لوک
کارگردان فرانسوی سینما. فیلم ساز سیاسی و نئومدرن، و از رهبران موج نوسینمای فرانسه. با فیلم از نفس افتاده (۱۹۵۹) به شهرت رسید. داستان گویی این فیلم، که ماجرایش ملهم از فیلم های گانگستری امریکایی است، نگاه سنت شکنانۀ او را به سینمای روایتیِ مرسوم و درهم ریختن قواعد آن به خوبی نشان می دهد. گدار که در دهۀ ۱۹۵۰ جزو منتقدان مجلۀ سینمایی کایه دو سینما بود، در آثارش به کشف قواعد سینمایی و بررسی ای تلویحی از شمایل نگاری دوران خود می پردازد، و در فیلم هایش که اغلب آثاری تجربی اند از هنرهایی دیگر همچون نقاشی، موسیقی، ادبیات، و حتی خودِ سینما بهره می گیرد. مهم ترین فیلم های او عبارت اند از گذران زندگی (۱۹۶۲)، تحقیر (۱۹۶۳)، پیِروی دیوانه (۱۹۶۵)، دو سه چیزی که از آن زن می دانم (۱۹۶۷)، آخر هفته (۱۹۶۸)، همه چیز روبه راه است (۱۹۷۲)، نجات هر کس دست خودش (۱۹۸۰)، به تو سلام می گویم ماری (۱۹۸۵)، تاریخ ( های) سینما (۱۹۸۹)، موج نو (۱۹۹۰)، و ریشه های قرن بیست و یکم (۲۰۰۰).
wikijoo: گدار،_ژان_ـ_لوک_(۱۹۳۰)