گاو بالدار یا لاماسو ( به اکدی: 𒀭 𒆗 ، آوانگاری: lamassu ) در ادیان میانرودان باستان و اساطیر کهن ایرانی یک خدای محافظ بوده است، که معمولاً با بدن گاو نر یا شیر، بال عقاب و سر انسان نشان داده شده است. [ ۱] در فرهنگ های مختلف به نام ها و شکل های گوناگون وجود دارد. از جمله این فرهنگ ها می توان به پارسی - آشوری، هندی، یونانی و مصری نام برد همچنین نمونه هایی از آن ها در برخی از فرهنگ های اروپایی نیز وجود دارد. در برخی از نوشته ها آن را به صورت یک خدای زن به تصویر کشیده اند. [ ۲] نام کمتر استفاده شده شدو ( اکدی: 𒀭 𒆘 šēdu ) [ ۳] اشاره به همتای مرد لاماسو دارد. [ ۴]
در هنر، لاماسو به شکل گاو بالدار یا به شکل شیر با سر انسان مذکر به تصویر کشیده شده است. چهره هایی از لاماسو هنوز در بنای پارسه ( تخت جمشید ) و نقش برجسته ها و مجسمه های موجود در موزه ها به ویژه در موزه بریتانیا لندن، موزه لوور پاریس، موزه ملی عراق بغداد، موزه متروپولیتن نیویورک، موزه پرگامون در برلین و مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو باقی مانده اند. این آثار معمولاً به آشوریان باستان نسبت داده شده اند. لاماسو را در ورودی شهر قرار می دادند تا هرکسی که وارد شهر می شود بتواند آن را ببیند. لاماسو از جلو ایستاده و از کنار در حال راه رفتن به نظر می رسد. از این حالت برای قدرتمند نشان دادن لاماسو استفاده می شده است. لاماسو در زندگی واقعی بسیار بلند بوده است، از همین رو از آن به عنوان نمادی از قدرت استفاده می کردند. [ ۵]
گاوهای بال دار بین النهرین برخلاف اسفنکس های یونانی و برخی اسفنکس هایی که شبیه مصری ها هستند با سر مرد توصیف شده اند. یعنی برخلاف اسفنکس های یونانی که زن هستند.
گاوهای بال دار بین النهرین ترکیبی از ۴ مخلوق هستند که در بسیاری از حکاکی های باستانی نمایان است و به سمبل ۴ مخلوق بابلی تبدیل شده است. آن ها دارای بدن و دم شیر یا گاو نر و سر یک انسان ( مرد ) و بال هایی مانند عقاب هستند.
این مخلوقات همچنین نمایانگر ۴ جهت و ۴ عنصر سنتی هستند. [ ۶] [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر هنر، لاماسو به شکل گاو بالدار یا به شکل شیر با سر انسان مذکر به تصویر کشیده شده است. چهره هایی از لاماسو هنوز در بنای پارسه ( تخت جمشید ) و نقش برجسته ها و مجسمه های موجود در موزه ها به ویژه در موزه بریتانیا لندن، موزه لوور پاریس، موزه ملی عراق بغداد، موزه متروپولیتن نیویورک، موزه پرگامون در برلین و مؤسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو باقی مانده اند. این آثار معمولاً به آشوریان باستان نسبت داده شده اند. لاماسو را در ورودی شهر قرار می دادند تا هرکسی که وارد شهر می شود بتواند آن را ببیند. لاماسو از جلو ایستاده و از کنار در حال راه رفتن به نظر می رسد. از این حالت برای قدرتمند نشان دادن لاماسو استفاده می شده است. لاماسو در زندگی واقعی بسیار بلند بوده است، از همین رو از آن به عنوان نمادی از قدرت استفاده می کردند. [ ۵]
گاوهای بال دار بین النهرین برخلاف اسفنکس های یونانی و برخی اسفنکس هایی که شبیه مصری ها هستند با سر مرد توصیف شده اند. یعنی برخلاف اسفنکس های یونانی که زن هستند.
گاوهای بال دار بین النهرین ترکیبی از ۴ مخلوق هستند که در بسیاری از حکاکی های باستانی نمایان است و به سمبل ۴ مخلوق بابلی تبدیل شده است. آن ها دارای بدن و دم شیر یا گاو نر و سر یک انسان ( مرد ) و بال هایی مانند عقاب هستند.
این مخلوقات همچنین نمایانگر ۴ جهت و ۴ عنصر سنتی هستند. [ ۶] [ ۷]
wiki: گاو بال دار