واژه گاهان در اصل و ریشه جمع گاه بوده به معنای گاه ها. کلمه گه یا گاه در زبان فارسی قدیمی هم معنای زمانی داشته و هم مکانی به شکل سلسله اعصار و طبقات کیهانی. معنی دوم یعنی مکانی به شکل طبقات هفتگانه کیهانی منطبق است بر معنای پیام آسمانی هفت سین، به معنای هفت سامان یا نظام کلی کیهانی یا جهانی. من معتقدم که اوستای شفاهی ( نقل قولی و کلاسیک ) توسط بیگانگان به خط و زبان اوستای نوشتاری ( اوستای نو ) به رشته تحریر در آمده و آنهم نه با نیت پاک بلکه با هدف تخریب محتوای حکمت اصیل اشراقی اوستای شفاهی و پراکنده نمودن زبان آن یعنی فارسی فرا باستانی. دو کانون یا مرکز آن حکمت اصیل اشراقی عبارتند از ؛ یکی واژه رمزی دهّر ( ده هر ) در میدان های خود شناسی و انسان شناسی که اشاره به ابعاد دهگانه نفسانی هرکدام از افراد انسانی داشته ( مشتمل بر پنج منِ مردانه و پنج منِ زنانه ) و دیگری معنای پیام هفت سین در میدان گیتی، کیهان یا جهان شناسی و شناخت سامان ها یا نظم های هفتگانه و عشق و زندگی های هفتگانه انسانی. در همین زمینه لازم به اشاره می دانم که دو واژه اوستای نوشتاری؛ یکی خویدوده در اصل و ریشه در میدان های خود شناسی و انسان شناسی خطاب به خود و شنونده به معنای زیر بوده است: خود تو ده تائی هستی یعنی ده تائی آفریده شده ای و دیگری آژی ده اکه به معنای زندگانی های دهگانه انسانی بوده و میباشد. این واژه ها به زبان قوم ماده بوده و لذا زرتشت و شاگردانش و پس از آنان، متفکرین و اندیشمندان پارسی زبان نتوانسته اند به تلفظ ریشه ای و معنای اصلی این واژه ها پی ببرند و طوریکه مطلع هستیم، اولی را به معنای ازدواج با محارم و دومی را به معنای اژدها و ضحاک ترجمه و تفسیر نموده که گمراه ترین نوع ترجمه و تفسیر محسوب میشوند. واژه سانسکریت هم در اصل و ریشه به شکل زان سکری ت بوده به معنای دانش رمزی. محتوای دانش رمزی و حکمت اصیل اشراقی یا محتوای اوستای شفاهی یکی بوده با همان دو کانون. رنگین کمان سمبل یا نشان عهد و پیمان با نوح در پایان طوفان افسانه ای حامل این حقیقت بوده که دارای هفت رنگ میباشد و سپس آسمان های هفتگانه ابراهیم ( آبراهام ) و سپس هفت آسمان لایه بر لایه ارسطو با یک کره زمین که گویا ثابت و ساکن در مرکز مشترک آنها سر جای خود ایستاده باشد و سپس هیئت یا نجوم بطلمیوسی و سرانجام آیات قرآنی در مورد سماوات سبع و الارض ( در اصل بصورت السماوات و الارضین سبع ) جملگی بدون استثناء ریشه در معنای پیام آسمانی هفت سین ایرانیان داشته و دارند بدون فهم و درک معنای آن. مراسم چیدن سفره هفت سین در جشن های مهرگان و نوروز فقط نقش لباس یا پوشش حفاظتی بر تن آن معنا را ایفا نموده که در طول اعصار خراشی بر آن وارد نشود. پیام آسمانی هفت سین در اعصار دور دست تاریخ باستان قبل از تولد نوح ( نوآه ) و پیدایش خطوط میخی سه گانه سومری و ایلامی و اُگاریتی و هیروگلیف مصریان که هرکدام قدمت پنج و شش و هفت هزار ساله دارند، از راه القا و الهام باطنی به سر و دل خردمندان گمنام در سرزمین ایران ابلاغ گردیده و نه از طریق وحی به گوش سر به سنت و رسم و روش انبیاء ادیان ابراهیمی ( یهودیت و مسیحیت و اسلام ) .
... [مشاهده متن کامل]
داستان آفرینش شش روزه جهان و خلق بابا آدم و ننه هوا حدود حداقل پنج هزار سال بعد از دریافت پیام هفت سین و کشف ابعاد دهگانه نفسانی انسانی و سامان های هفتگانه کیهانی در سرزمین ایران، توسط حکیمان و عارفان قوم یهود و در راس آنان موسا ( موسی ) سروده شده اند. سمبل یا نشان حکمت اصیل اشراقی عبارت است از گردونه مهر به شکل چلیپا که همسنگ چرخه تولد و مرگ هندوان به شکل سواستیکا می باشد. این گردونه و چرخه در طول تاریخ از زمان پیدایش تاکنون اشتباه تفسیر گردیده اند و باید از نو تفسیر گردند و این بار به روش علمی و بیان آن اول به زبان ریاضی و سپس به زبان ساده و روزمره طوریکه برای عموم مردم به سهولت قابل دریافت و تغذیه و هضم و جذب و فهم و درک باشد بدون تولید مواد اضافی از قبیل ابهامات و اوهامات و خرافات.
گاتاها یاگاثاها یا گاهان یا گات ها ۱۷ سروده ای است که از دیرباز از سخنانِ زرتشت اسپنتمان دانسته شده و در برگیرنده پیام و آموزش های وی و بنیادِمزدیسنا است. و کهن ترین و سپنتاترین بخشِ کتابِ اوستا شمرده می شود