گاه شماری آزتکی. گاهشماری آزتکی یا تقویم مختیکا، یکی از گاهشماری های مزوآمریکایی رایج در دوران پیشاکلمبی مردمان مکزیک بود که توسط اقوامی به نام آزتک مورد استفاده قرار می گرفت. این تقویم شامل ۳۶۵ روز دوره تقویمی که آن را ژیپوهوآلی ( xiuhpōhualli ) و یک دوره مذهبی ۲۶۰ روزه که آن را تونالپوهوآلی ( tōnalpōhualli ) می نامد، است. این دو دوره باهم یک قرن ۵۲ ساله تکشیل می دهند، در مواقعی آن را «تقویم مدور» می نامند. ژیپوهوآلی به عنوان تقویم کشاورزی بکار می رود زیرا که براساس خورشید است، در حالی که تونالپوهوآلی به عنوان تقویمی مذهبی شناخته می شود.
هر ۵۲ سال، تونالپوهوآلی و ژیپوهوآلی، سال ۵۲ هر تلاقی می کنند و یک «قرن» جدید آغاز می شود. هر کدام از این قرن ها در تقویم، ژیپوهوآلی مشخص شده اند. در شروع هر قرن، جشنی بر پا می شد که ۱۲ روز به طول می انجامید. در شروع این مراسم، چراغ های شهر خاموش می شد و مردم هم اجازه می دادند که آتش اجاق هایشان خاموش شود. در این جشن مردم به نشانه ندامت و پشیمانی از گناهانی که انجام داده بودند، روزه می گرفتند. در نیمه شب روز دوازدهم مراسم، یک زندانی به روحانی واگذار می شد. روحانی به آسمان شب توجه می کرد و آنقدر منتظر می ماند تا ستاره آتش به بالاترین نقطه آسمان برسد. در این هنگام، قلب مرد زندانی را بیرون می آورد و جای خالی آن را با تکه ای چوب که روی قطعه ای از فیروزه قرار داده شده بود، پر می کرد. سپس روحانی آتش جدیدی روشن می کرد تا به وسیله آن یک بار دیگر شهر روشن شود. تقویم، تونالپوهوآلی تقویم مقدس مکزیکی ها بوده است. این روز شمار مذهبی، در کتاب های مربوط به روزها که عموماً از پوست آهو یا کاغذهایی از پوست درخت تهیه می شدند، ثبت می شد که توسط یک روحانی به زیج ( طالع نما ) تبدیل شد و در آن، روزهای مساعد و نامساعد پیش بینی شدند. تقویم مذهبی ۲۶۰روز داشت که به ۲۰ دوره ۱۳ روزه تقسیم شده بود. نام این ۲۰ دوره را با نشانه های هیروگلیفی به صورت تصویری نمایش می دادند. اعداد مربوط به روزهای ۱۳گانه هم با نقطه هایی نشان داده می شد. بطوری که روزها با هم اشتباه گرفته نشوند.
تقویم آزتک ها اساساً شبیه تقویم مایاها بوده است. آنها هم یک روز مذهبی ( که Tonalpohualli نام داشت ) همانند روز مذهبی مایاها ( Tzonkin ) داشتند، همچنین، دوره های ۱۳ و ۲۰ روزه در تقویم هر دو تمدن دیده می شود. اما تفاوت مهم تقویم این دو قوم، در سیستم ابتدایی عددی و ثبت نه چندان دقیق تاریخ رخدادها توسط آزتک هاست. آزتک ها، معمولاً فقط نام روزی را که اتفاقی در آن رخ می داد و نام سال جاری را یادداشت می کردند. اما این روش ابهاماتی ایجاد می کند و نمی توان زمان دقیق وقایع را تشخیص داد. زیرا با توجه به یادداشت های آزتک ها، هر واقعه می تواند در دو وقت از سال اتفاق افتاده باشد. علاوه بر این، نام سال ها هر ۵۲سال تکرار می شود، همچنین شهرهای مختلف سالشان را ب ماه های متفاوتی شروع می کردند. مکزیکی ها و همچنین آزتک ها، به ویرانی و بازسازی دوره ای جهان معتقد بودند. آنها پیش بینی می کردند که جهان کنونی شان با یک زمین لرزه بزرگ نابود خواهد شد و بر اثر آن، زمان های گذشته از بین می رود و جهان جدیدی شکل می گیرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهر ۵۲ سال، تونالپوهوآلی و ژیپوهوآلی، سال ۵۲ هر تلاقی می کنند و یک «قرن» جدید آغاز می شود. هر کدام از این قرن ها در تقویم، ژیپوهوآلی مشخص شده اند. در شروع هر قرن، جشنی بر پا می شد که ۱۲ روز به طول می انجامید. در شروع این مراسم، چراغ های شهر خاموش می شد و مردم هم اجازه می دادند که آتش اجاق هایشان خاموش شود. در این جشن مردم به نشانه ندامت و پشیمانی از گناهانی که انجام داده بودند، روزه می گرفتند. در نیمه شب روز دوازدهم مراسم، یک زندانی به روحانی واگذار می شد. روحانی به آسمان شب توجه می کرد و آنقدر منتظر می ماند تا ستاره آتش به بالاترین نقطه آسمان برسد. در این هنگام، قلب مرد زندانی را بیرون می آورد و جای خالی آن را با تکه ای چوب که روی قطعه ای از فیروزه قرار داده شده بود، پر می کرد. سپس روحانی آتش جدیدی روشن می کرد تا به وسیله آن یک بار دیگر شهر روشن شود. تقویم، تونالپوهوآلی تقویم مقدس مکزیکی ها بوده است. این روز شمار مذهبی، در کتاب های مربوط به روزها که عموماً از پوست آهو یا کاغذهایی از پوست درخت تهیه می شدند، ثبت می شد که توسط یک روحانی به زیج ( طالع نما ) تبدیل شد و در آن، روزهای مساعد و نامساعد پیش بینی شدند. تقویم مذهبی ۲۶۰روز داشت که به ۲۰ دوره ۱۳ روزه تقسیم شده بود. نام این ۲۰ دوره را با نشانه های هیروگلیفی به صورت تصویری نمایش می دادند. اعداد مربوط به روزهای ۱۳گانه هم با نقطه هایی نشان داده می شد. بطوری که روزها با هم اشتباه گرفته نشوند.
تقویم آزتک ها اساساً شبیه تقویم مایاها بوده است. آنها هم یک روز مذهبی ( که Tonalpohualli نام داشت ) همانند روز مذهبی مایاها ( Tzonkin ) داشتند، همچنین، دوره های ۱۳ و ۲۰ روزه در تقویم هر دو تمدن دیده می شود. اما تفاوت مهم تقویم این دو قوم، در سیستم ابتدایی عددی و ثبت نه چندان دقیق تاریخ رخدادها توسط آزتک هاست. آزتک ها، معمولاً فقط نام روزی را که اتفاقی در آن رخ می داد و نام سال جاری را یادداشت می کردند. اما این روش ابهاماتی ایجاد می کند و نمی توان زمان دقیق وقایع را تشخیص داد. زیرا با توجه به یادداشت های آزتک ها، هر واقعه می تواند در دو وقت از سال اتفاق افتاده باشد. علاوه بر این، نام سال ها هر ۵۲سال تکرار می شود، همچنین شهرهای مختلف سالشان را ب ماه های متفاوتی شروع می کردند. مکزیکی ها و همچنین آزتک ها، به ویرانی و بازسازی دوره ای جهان معتقد بودند. آنها پیش بینی می کردند که جهان کنونی شان با یک زمین لرزه بزرگ نابود خواهد شد و بر اثر آن، زمان های گذشته از بین می رود و جهان جدیدی شکل می گیرد.
wiki: گاه شماری آزتکی