گام کوچک یا گام مینور ( به انگلیسی: Minor Scale ) نوعی گام دیاتونیک است که درجه سوم آن نسبت به نت پایهٔ گام دارای فاصله سوم کوچک می باشد. [ ۱]
در موسیقی غربی سه گونه گام کوچک رایج است که عبارت اند از گام کوچک نظری ( تئوریک ) ، هماهنگ ( هارمونیک ) و نغمگی ( ملودیک ) .
هرگاه نیم پرده های گامی بین درجات دوم وسوم و پنجم و ششم واقع شوند آن گام را کوچک نظری یا مینور تئوریک ( به فرانسوی: Mineur naturel ) گویند. فاصله های درجات این گام نسبت به تونیک این گونه هستند: دوم بزرگ، سوم کوچک، چهارم و پنجم درست، ششم و هفتم کوچک و هشتم درست.
گام دو ماژور به این شکل است: C D E F G A B C بنابراین گام کوچک نظری نسبی آن به این ترتیب می شود: A B C D E F G A ( لا درجه ششم گام دو بزرگ است )
هرگاه درجه هفتم گام کوچک نظری را برای ایجاد محسوس نیم پردهٔ کروماتیک بالا ببریم، به گام کوچک هماهنگ یا مینور هارمونیک ( به فرانسوی: Mineur harmonique ) تبدیل می شود. در این گام فاصله بین درجات ششم و هفتم یک و نیم پرده است. در نتیجه شامل سه نیم پرده در میان درجات دوم و سوم، پنجم و ششم و هفتم و هشتم خواهد بود و فاصله های درجات آن نسبت به تونیک به ترتیب عبارت اند از: دوم بزرگ، سوم کوچک، چهارم و پنجم درست، ششم کوچک، هفتم بزرگ و هشتم درست.
برای نمونه در تونالیته لا گام کوچک هماهنگ به این شکل خواهد بود: A B C D E F G# A
هرگاه درجه ششم و هفتم گام کوچک نظری را در حالت بالا رونده نیم پرده کروماتیک بالا ببریم و در حالت پایین رونده مجدداً آن ها را پایین بیاوریم، گام کوچک نغمگی یا مینور ملودیک ( به فرانسوی: Mineur mélodique ) به وجود می آید که فاصله درجات آن در حالت بالارونده نسبت به تونیک از این قرار است: دوم بزرگ، سوم کوچک، چهارم و پنجم درست، ششم و هفتم بزرگ و هشتم درست. روشن است که حالت پایین رونده آن مانند گام کوچک نظری خواهد بود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر موسیقی غربی سه گونه گام کوچک رایج است که عبارت اند از گام کوچک نظری ( تئوریک ) ، هماهنگ ( هارمونیک ) و نغمگی ( ملودیک ) .
هرگاه نیم پرده های گامی بین درجات دوم وسوم و پنجم و ششم واقع شوند آن گام را کوچک نظری یا مینور تئوریک ( به فرانسوی: Mineur naturel ) گویند. فاصله های درجات این گام نسبت به تونیک این گونه هستند: دوم بزرگ، سوم کوچک، چهارم و پنجم درست، ششم و هفتم کوچک و هشتم درست.
گام دو ماژور به این شکل است: C D E F G A B C بنابراین گام کوچک نظری نسبی آن به این ترتیب می شود: A B C D E F G A ( لا درجه ششم گام دو بزرگ است )
هرگاه درجه هفتم گام کوچک نظری را برای ایجاد محسوس نیم پردهٔ کروماتیک بالا ببریم، به گام کوچک هماهنگ یا مینور هارمونیک ( به فرانسوی: Mineur harmonique ) تبدیل می شود. در این گام فاصله بین درجات ششم و هفتم یک و نیم پرده است. در نتیجه شامل سه نیم پرده در میان درجات دوم و سوم، پنجم و ششم و هفتم و هشتم خواهد بود و فاصله های درجات آن نسبت به تونیک به ترتیب عبارت اند از: دوم بزرگ، سوم کوچک، چهارم و پنجم درست، ششم کوچک، هفتم بزرگ و هشتم درست.
برای نمونه در تونالیته لا گام کوچک هماهنگ به این شکل خواهد بود: A B C D E F G# A
هرگاه درجه ششم و هفتم گام کوچک نظری را در حالت بالا رونده نیم پرده کروماتیک بالا ببریم و در حالت پایین رونده مجدداً آن ها را پایین بیاوریم، گام کوچک نغمگی یا مینور ملودیک ( به فرانسوی: Mineur mélodique ) به وجود می آید که فاصله درجات آن در حالت بالارونده نسبت به تونیک از این قرار است: دوم بزرگ، سوم کوچک، چهارم و پنجم درست، ششم و هفتم بزرگ و هشتم درست. روشن است که حالت پایین رونده آن مانند گام کوچک نظری خواهد بود.
wiki: گام مینور