کیفیت خدمت ( به انگلیسی: Quality of service ) با کوته نوشت QoS، «توصیف یا اندازه گیری» کارایی کلی یک خدمت ( سرویس ) است، مثل خدمات مکالمه راه دور یا شبکه رایانه ای یا رایانش ابری، و مخصوصاً به کارایی اشاره دارد که توسط کاربران شبکه قابل مشاهده است. برای اندازه گیری کمی کیفیت خدمت، چندین جنبه مرتبط خدمت شبکه درنظرگرفته می شود، مثل اتلاف بسته، بیت بر ثانیه، توان عملیاتی، تاخیر انتقال، دسترس پذیری، لغزش و غیره.
در زمینه شبکه های رایانه ای و دیگر شبکه های مخابراتی راه گزینی بستک، کیفیت خدمت به سازوکارهای «اولویت گذاری ترافیک» و «کنترل رزرو منبع» ارجاع دارد، و نه کیفیت خدمت حاصل شده. در اینجا کیفیت خدمت همان توانایی فراهم سازی «اولویت» های متفاوت به برنامه کاربردی، کاربر، یا جریان های داده ای متفاوت است یا اینکه این واژه به «تضمین مرحله معینی از کارایی به جریان داده» اشاره دارد.
کیفیت خدمت مخصوصاً برای انتقال ترافیک با نیازمندی های خاص مهم است. توسعه دهندگان مخصوصاً فناوری «صدا روی پروتکل اینترنت» را معرفی کرده اند تا شبکه های رایانه ای را مشابه شبکه های تلفنی، برای مکالمه صوتی قابل استفاده سازند، همچنین برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی جدید، تا با نیازمندی های کارایی شبکه سختگیرانه تر هم قابل استفاده باشند.
در زمینهٔ مکالمه راه دور، کیفیت خدمات برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط اتحادیه بین المللی مخابرات تعریف شد. [ ۱] کیفیت خدمات تمام وجوه ارتباط را شامل می شود از جمله زمان پاسخ، افت، اکو، فرکانس پاسخ، قطعی و محدودهٔ سیگنال تا نویز.
گاهی بسته های اطلاعاتی به خاطر خطای بیت قطع می شوند که به خاطر نویز یا رابط مواصلاتی به خصوص در مورد ارتباطات بی سیم یا با کابل مسی طولانی است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر زمینه شبکه های رایانه ای و دیگر شبکه های مخابراتی راه گزینی بستک، کیفیت خدمت به سازوکارهای «اولویت گذاری ترافیک» و «کنترل رزرو منبع» ارجاع دارد، و نه کیفیت خدمت حاصل شده. در اینجا کیفیت خدمت همان توانایی فراهم سازی «اولویت» های متفاوت به برنامه کاربردی، کاربر، یا جریان های داده ای متفاوت است یا اینکه این واژه به «تضمین مرحله معینی از کارایی به جریان داده» اشاره دارد.
کیفیت خدمت مخصوصاً برای انتقال ترافیک با نیازمندی های خاص مهم است. توسعه دهندگان مخصوصاً فناوری «صدا روی پروتکل اینترنت» را معرفی کرده اند تا شبکه های رایانه ای را مشابه شبکه های تلفنی، برای مکالمه صوتی قابل استفاده سازند، همچنین برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی جدید، تا با نیازمندی های کارایی شبکه سختگیرانه تر هم قابل استفاده باشند.
در زمینهٔ مکالمه راه دور، کیفیت خدمات برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ توسط اتحادیه بین المللی مخابرات تعریف شد. [ ۱] کیفیت خدمات تمام وجوه ارتباط را شامل می شود از جمله زمان پاسخ، افت، اکو، فرکانس پاسخ، قطعی و محدودهٔ سیگنال تا نویز.
گاهی بسته های اطلاعاتی به خاطر خطای بیت قطع می شوند که به خاطر نویز یا رابط مواصلاتی به خصوص در مورد ارتباطات بی سیم یا با کابل مسی طولانی است.
wiki: کیفیت خدمت