[ویکی فقه] کیف استعدادی، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای استعداد شدید برای قبول یا عدم قبول یک اثر است.
برای کیف در تقسیم اولیه چهار قسم ذکر کرده اند:۱. کیفیات محسوسه؛۲. کیفیات نفسانیه؛۳. کیفیات مختص به کمیات؛۴. کیفیات استعدادی.
توضیح اصطلاح
کیف استعدادی، عبارت است از قوه و حالتی در شئ برای سرعت و سهولت تاثر، یا برای مقاومت و دفاع از تاثر سریع. به عبارت دیگر، استعداد شدید برای قبول یا عدم قبول یک اثر را کیف استعدادی گویند. از قسم اول به "قوّه" یا "قوّه طبیعیه"، و از قسم دوم به "لا قوّه" یا "لا قوّه طبیعیه" تعبیر می کنند. مثال قسم اول، مِمراضیت (علیل المزاج بودن و بُنیه ضعیف داشتن و آمادگی برای مریض شدن) و لین (آمادگی برای خرق و تفرّق) است و مثال قسم دوم، مِصحاحیت (بنیه قوی داشتن و استعداد برای دفع امراض و عدم قبول آنها) و صلابت (استعداد مقاومت در برابر خرق و تفرّق) است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • گرامی، محمدعلی، منطق مقارن.• خوانساری، محمد، منطق صوری.• مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• ابن سینا، حسین بن عبدالله، النجاة.
...
برای کیف در تقسیم اولیه چهار قسم ذکر کرده اند:۱. کیفیات محسوسه؛۲. کیفیات نفسانیه؛۳. کیفیات مختص به کمیات؛۴. کیفیات استعدادی.
توضیح اصطلاح
کیف استعدادی، عبارت است از قوه و حالتی در شئ برای سرعت و سهولت تاثر، یا برای مقاومت و دفاع از تاثر سریع. به عبارت دیگر، استعداد شدید برای قبول یا عدم قبول یک اثر را کیف استعدادی گویند. از قسم اول به "قوّه" یا "قوّه طبیعیه"، و از قسم دوم به "لا قوّه" یا "لا قوّه طبیعیه" تعبیر می کنند. مثال قسم اول، مِمراضیت (علیل المزاج بودن و بُنیه ضعیف داشتن و آمادگی برای مریض شدن) و لین (آمادگی برای خرق و تفرّق) است و مثال قسم دوم، مِصحاحیت (بنیه قوی داشتن و استعداد برای دفع امراض و عدم قبول آنها) و صلابت (استعداد مقاومت در برابر خرق و تفرّق) است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • گرامی، محمدعلی، منطق مقارن.• خوانساری، محمد، منطق صوری.• مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• ابن سینا، حسین بن عبدالله، النجاة.
...
wikifeqh: کیفیت_استعدادی