کِیْج، جان (۱۹۱۲ـ۱۹۹۲)(Cage, John)
کِیْج، جان
آهنگ ساز امریکایی . علاقۀ او به موسیقی کلاسیک هندی او را به این دیدگاه رهنمون شد که منظور از موسیقی دگرگون کردن شیوۀ گوش دادن افراد است . از ۱۹۴۸ سازها، شکل های گرافیکی ، و شیوه های گوناگون گزینش نوبتی را تجربه کرد تا موسیقی ای یکسره تصادفی خلق کند؛ همچون در منظرۀ خیالی چهار (۱۹۵۱)، ۲۴ رادیو را به کار گرفت که تصادفی هر یک روی شبکه ای تنظیم می شدند. عقاید او تأثیر عمیقی بر زیباشناسی اواخر قرن ۲۰ گذاشت. کِیج مدتی از آرنولد شونبرگ، تعلیم گرفت و در واکنش برضد سنت موسیقی اروپایی به نفع زبانی آزادانه تر که از حالت های غیرغربی استقبال کند، به دیگر نوآوران پیوست . او مخترع پیانوی آماده بود، که در آن اشیای گوناگونی بین سیم ها نصب شده بودند، و آوا و صدای تولیدشده را تغییر می دادند؛ کیج مهم ترین پیشگام و متخصص مفاهیمی «تجربی» همچون نامعیّنی ، شانس (موسیقی تصادفی)، و سکوت بود، و عقاید او تأثیر بسیاری در موسیقی اروپا و امریکا گذاشت. تلاش می کرد تا از سلطۀ آهنگ ساز بر موسیقی کم کند، عنصر تصادف و تعیین ناشدگی را وارد کار کند و به صداها اجازه دهد تا «خودشان باشند». با تأثیر پذیرفتن از اندیشه های شرقی ، می کوشید برتری آهنگ ساز را تنزل دهد. در یکی از آثار اخیرش، ۴ دقیقه و ۳۳ ثانیه ، نوازندۀ پیانو پشت ساز می نشیند و در همان مدت تعیین شده پارتیتور را می خواند اما نمی نوازد. کیج کاشف موسیقی الکترونیک نیز بود.
کِیْج، جان
آهنگ ساز امریکایی . علاقۀ او به موسیقی کلاسیک هندی او را به این دیدگاه رهنمون شد که منظور از موسیقی دگرگون کردن شیوۀ گوش دادن افراد است . از ۱۹۴۸ سازها، شکل های گرافیکی ، و شیوه های گوناگون گزینش نوبتی را تجربه کرد تا موسیقی ای یکسره تصادفی خلق کند؛ همچون در منظرۀ خیالی چهار (۱۹۵۱)، ۲۴ رادیو را به کار گرفت که تصادفی هر یک روی شبکه ای تنظیم می شدند. عقاید او تأثیر عمیقی بر زیباشناسی اواخر قرن ۲۰ گذاشت. کِیج مدتی از آرنولد شونبرگ، تعلیم گرفت و در واکنش برضد سنت موسیقی اروپایی به نفع زبانی آزادانه تر که از حالت های غیرغربی استقبال کند، به دیگر نوآوران پیوست . او مخترع پیانوی آماده بود، که در آن اشیای گوناگونی بین سیم ها نصب شده بودند، و آوا و صدای تولیدشده را تغییر می دادند؛ کیج مهم ترین پیشگام و متخصص مفاهیمی «تجربی» همچون نامعیّنی ، شانس (موسیقی تصادفی)، و سکوت بود، و عقاید او تأثیر بسیاری در موسیقی اروپا و امریکا گذاشت. تلاش می کرد تا از سلطۀ آهنگ ساز بر موسیقی کم کند، عنصر تصادف و تعیین ناشدگی را وارد کار کند و به صداها اجازه دهد تا «خودشان باشند». با تأثیر پذیرفتن از اندیشه های شرقی ، می کوشید برتری آهنگ ساز را تنزل دهد. در یکی از آثار اخیرش، ۴ دقیقه و ۳۳ ثانیه ، نوازندۀ پیانو پشت ساز می نشیند و در همان مدت تعیین شده پارتیتور را می خواند اما نمی نوازد. کیج کاشف موسیقی الکترونیک نیز بود.
wikijoo: کیج،_جان_(۱۹۱۲ـ۱۹۹۲)