کپی لِفت روشی است برای ارائهٔ آثاری که مشمول حق تکثیر می شوند، همانند موسیقی، کتاب، نرم افزار و غیره تا به صورت آزاد به طوری که استفاده کنندگان ملزم شوند تمامی نسخه های مشتق شده یا گسترش یافته از آن ها را نیز به صورت آزاد منتشر کنند. یکی از روش های انتشار آثار، ارائهٔ آن ها در مالکیت عمومی است، اما مشکل این روش این است که افراد می توانند با تغییرات جزئی یا کلی در اثر، آن را با یک مجوز مالکیتی ( انحصاری ) بازنشر کنند. برای غلبه بر این مشکل از مجوزهای کپی لفت استفاده می شود که تضمین می کند کاربران بعدی نیز از آزادی های تعریف شده بهره مند خواهند شد. [ ۱]
کپی لفت نوعی بازی با کلمهٔ کپی رایت است. در زبان انگلیسی «لِفت» به معنای چپ، متضاد «رایت» در معنیِ «سَمتِ راست» است. کپی لفت عملی را توصیف می کند که در آن با استفاده از قانون حقّ تکثیر ( کپی رایت ) ، تضمین می شود که اجازهٔ نسخه برداری و ویرایش یک اثر برای همگان محفوظ می مانَد و هیچ شخصی اجازه ندارد حق ویرایش و نسخه برداری را از دیگر افراد سلب کند. در واقع، کپی لفت نوعی استفاده از کپی رایت اما در جهت خلاف آن است، یعنی به جای درآوردن اثر به حالت انحصاری، از انحصاری شدن آن جلوگیری می کند.
کپی لفت را می توان به تمامی آثاری که شامل حق تکثیر می شوند همانند موسیقی، کتاب، نرم افزار و غیره اعمال کرد. کپی رایت به پدیدآورندگان آثار اجازه می دهد تا حق نسخه برداری، ویرایش یا اقتباس کردن از آثارشان را از دیگر افراد سلب کنند. در مقابل، یک پدیدآورندهٔ اثر می تواند با استفاده از کپی لفت به تمامی افرادی که یک نسخه از اثر را دریافت می کنند حق نسخه برداری، ویرایش و اقتباس را اعطا کند و با استفاده از قوانین آن تضمین کند که این حق برای دیگر افرادی که نسخه ای از آن اثر را دریافت می کنند نیز همچنان محفوظ خواهد ماند.
یکی از نخستین استفاده کنندگان از کپی لفت، تاینی بیسیک است. این پروژه توسط دنیس آلیسون و در سال ۱۹۷۵ آغاز شد و یک نسخهٔ ساده تر از زبان بیسیک بود. این زبان بسیار سبک بوده و حافظه بسیار کمی در حد دو تا سه کیلوبایت مصرف می کرد. به زودی این زبان بسیار محبوب شد و کاربران و علاقه مندان زیادی از سراسر جهان آن را برای ریزپردازنده های مختلف توسعه دادند، چرا که بسیار کوچک و کاملاً مناسب این کار بود.
بعدها مجله Dr. Dobb دلیل موفقیت این برنامه را، در دسترس بودن آن برای همگان دانست. روشی که برای توسعهٔ تاینی بیسیک به کار می رفت این گونه بود که برنامه نویسان با تجربه و حرفه ای، طراحی کلی و نحوهٔ پیاده سازی این زبان برای سخت افزارهای مختلف را مشخص کرده و سپس برنامه نویسان دیگر شروع به پیاده سازی آن می کردند. در آن زمان پیش بینی می شد که این روش برای توسعهٔ نرم افزارهای بسیاری بکار گرفته شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکپی لفت نوعی بازی با کلمهٔ کپی رایت است. در زبان انگلیسی «لِفت» به معنای چپ، متضاد «رایت» در معنیِ «سَمتِ راست» است. کپی لفت عملی را توصیف می کند که در آن با استفاده از قانون حقّ تکثیر ( کپی رایت ) ، تضمین می شود که اجازهٔ نسخه برداری و ویرایش یک اثر برای همگان محفوظ می مانَد و هیچ شخصی اجازه ندارد حق ویرایش و نسخه برداری را از دیگر افراد سلب کند. در واقع، کپی لفت نوعی استفاده از کپی رایت اما در جهت خلاف آن است، یعنی به جای درآوردن اثر به حالت انحصاری، از انحصاری شدن آن جلوگیری می کند.
کپی لفت را می توان به تمامی آثاری که شامل حق تکثیر می شوند همانند موسیقی، کتاب، نرم افزار و غیره اعمال کرد. کپی رایت به پدیدآورندگان آثار اجازه می دهد تا حق نسخه برداری، ویرایش یا اقتباس کردن از آثارشان را از دیگر افراد سلب کنند. در مقابل، یک پدیدآورندهٔ اثر می تواند با استفاده از کپی لفت به تمامی افرادی که یک نسخه از اثر را دریافت می کنند حق نسخه برداری، ویرایش و اقتباس را اعطا کند و با استفاده از قوانین آن تضمین کند که این حق برای دیگر افرادی که نسخه ای از آن اثر را دریافت می کنند نیز همچنان محفوظ خواهد ماند.
یکی از نخستین استفاده کنندگان از کپی لفت، تاینی بیسیک است. این پروژه توسط دنیس آلیسون و در سال ۱۹۷۵ آغاز شد و یک نسخهٔ ساده تر از زبان بیسیک بود. این زبان بسیار سبک بوده و حافظه بسیار کمی در حد دو تا سه کیلوبایت مصرف می کرد. به زودی این زبان بسیار محبوب شد و کاربران و علاقه مندان زیادی از سراسر جهان آن را برای ریزپردازنده های مختلف توسعه دادند، چرا که بسیار کوچک و کاملاً مناسب این کار بود.
بعدها مجله Dr. Dobb دلیل موفقیت این برنامه را، در دسترس بودن آن برای همگان دانست. روشی که برای توسعهٔ تاینی بیسیک به کار می رفت این گونه بود که برنامه نویسان با تجربه و حرفه ای، طراحی کلی و نحوهٔ پیاده سازی این زبان برای سخت افزارهای مختلف را مشخص کرده و سپس برنامه نویسان دیگر شروع به پیاده سازی آن می کردند. در آن زمان پیش بینی می شد که این روش برای توسعهٔ نرم افزارهای بسیاری بکار گرفته شود.
wiki: کپی لفت