کویرینوس یا کوئیرنوس یا کوئیرینوس، در اساطیر روم، یکی از نخستین خدایان سرزمین روم محسوب می شد. در رم دوران امپراطوری آگوستوس، کوئیرنوس همچنین به عنوان یک لقب برای ژانوس به کار برده می شد و ژانوس، با عنوان ژانوس کوئیرینوس شناخته می شد. نام کویرینوس از کلمه کوئیریس به معنای «نیزه» مشتق شده است. [ ۱]
ویل دورانت کویرینوس را، خدایی دانسته است که در اصل مورد پرستش سابین ها بود و بعدها او را با رومولوس یکی دانستند. [ ۲]
خدایان رم در تثلیث و مجموعه ای سه تایی شکل می گیرد که یک سوی آن ژوپیتر، سوی دیگر مارس، و سومین سوی آن کوئیرنوس است. [ ۳] آخرین خدای تثلیث رومی، کوئیرینوس در اصل خدای جنگ سابین ها بود و معبد او در کوئیرنال از قرارگاههای سابین قرار داشت. کوئیرینوس جز به هنگامی که در رومولوس به هیأت خدایی درمی آید و با او یگانه می شود، اسطوره چندانی نیست.
در روایت ها از سلاح رومولوس به عنوان سلاح کوئیرنوس یاد می شود و در مراسمی کاهن خدای دروازه ها، پروتونوس، به هنگام تدهین سلاح رومولوس آن را سلاح کوئیرنوس می نامد. . تدهین سلاح گویای آن است که این سلاح ها را زنده، و دارای کیفیت زیست زنده گان، که رومیان آن را نومن می نامیدند، می دانستند. [ ۴]
کوئیرینوس در اصل به احتمال زیاد خدای جنگ سابین بود. سابین ها در نزدیکی محل احتمالی رم، مستعمره ای داشتند و در کولیس کوئیرینالیس، بر فراز تپه کوئیرینال که یکی از هفت تپه شهر رم بود، محرابی برپا کرده بودند. هنگامی که رومی ها آن مکان را به تصرف خویش درآوردند، آنان نیز، آیین ها و مناسک مربوط به کوئیرینوس را در نظام اولیهٔ باورها و اعتقادات خود جذب نمودند، در حالیکه این نظام باورهای آنان قبلاً به طور مستقیم از یونانی ها نیز تأثیر پذیرفته بود. در پایان قرن اول پیش از میلاد کوئیرینوس به عنوان مظهر خدایی رومولوس انگاشته شد. او به زودی به یکی از خدایان مهم سرزمین روم تبدیل شد، و در کنار مارس ( که بعدها به خدای کشاورزی بدل شد ) و ژوپیتر، یکی از نخستین پیشتازان تریاد یا سه گانه کاپیتولین را، تشکیل دادند. مارکوس ترنتیوس وارو، بدین نکته توجه داده است که کاپیتولیوم وتوس، یک آیین اولیهٔ ایجاد شده در کوئیرینال بود که به ژوپیتر، ژونو و مینروا اختصاص داشت، و در میان آن ها مارتیال ( مارشیال ) باعث تمایز میان ژوپیتر قدیمی و ژوپیتر جدید می شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفویل دورانت کویرینوس را، خدایی دانسته است که در اصل مورد پرستش سابین ها بود و بعدها او را با رومولوس یکی دانستند. [ ۲]
خدایان رم در تثلیث و مجموعه ای سه تایی شکل می گیرد که یک سوی آن ژوپیتر، سوی دیگر مارس، و سومین سوی آن کوئیرنوس است. [ ۳] آخرین خدای تثلیث رومی، کوئیرینوس در اصل خدای جنگ سابین ها بود و معبد او در کوئیرنال از قرارگاههای سابین قرار داشت. کوئیرینوس جز به هنگامی که در رومولوس به هیأت خدایی درمی آید و با او یگانه می شود، اسطوره چندانی نیست.
در روایت ها از سلاح رومولوس به عنوان سلاح کوئیرنوس یاد می شود و در مراسمی کاهن خدای دروازه ها، پروتونوس، به هنگام تدهین سلاح رومولوس آن را سلاح کوئیرنوس می نامد. . تدهین سلاح گویای آن است که این سلاح ها را زنده، و دارای کیفیت زیست زنده گان، که رومیان آن را نومن می نامیدند، می دانستند. [ ۴]
کوئیرینوس در اصل به احتمال زیاد خدای جنگ سابین بود. سابین ها در نزدیکی محل احتمالی رم، مستعمره ای داشتند و در کولیس کوئیرینالیس، بر فراز تپه کوئیرینال که یکی از هفت تپه شهر رم بود، محرابی برپا کرده بودند. هنگامی که رومی ها آن مکان را به تصرف خویش درآوردند، آنان نیز، آیین ها و مناسک مربوط به کوئیرینوس را در نظام اولیهٔ باورها و اعتقادات خود جذب نمودند، در حالیکه این نظام باورهای آنان قبلاً به طور مستقیم از یونانی ها نیز تأثیر پذیرفته بود. در پایان قرن اول پیش از میلاد کوئیرینوس به عنوان مظهر خدایی رومولوس انگاشته شد. او به زودی به یکی از خدایان مهم سرزمین روم تبدیل شد، و در کنار مارس ( که بعدها به خدای کشاورزی بدل شد ) و ژوپیتر، یکی از نخستین پیشتازان تریاد یا سه گانه کاپیتولین را، تشکیل دادند. مارکوس ترنتیوس وارو، بدین نکته توجه داده است که کاپیتولیوم وتوس، یک آیین اولیهٔ ایجاد شده در کوئیرینال بود که به ژوپیتر، ژونو و مینروا اختصاص داشت، و در میان آن ها مارتیال ( مارشیال ) باعث تمایز میان ژوپیتر قدیمی و ژوپیتر جدید می شد.
wiki: کویرینوس