کوپِر، گَری (۱۹۰۱ـ۱۹۶۱)(Cooper, Gary)
کوپِر، گَری
بـازیــگـر امـریـکـایی. از بـزرگ تـریـن ستـارگان دورۀ کلاسیک هالیوود و خالق شخصیت های باوقار، آرام، راست کردار و نیرومند بود که برای بازی در گروهبان یورک (۱۹۴۱) و ماجرای نیمروز (۱۹۵۲)، برندۀ جایزۀ اسکار شد. بازیگری را در دوران سینمای صامت آغاز کرد و در فیلم هایی مانند برنده شدن باربرا ورث (۱۹۲۶)، آن (۱۹۲۷)، و بال ها (۱۹۲۷) ظاهر شد. کارش را در دوران سینمای ناطق نیز ادامه داد و در دهه ۱۹۳۰ در فیلم هایی بازی کرد همچون مغرب(۱۹۳۰)، وداع با اسلحه (۱۹۳۲)، آقای دیدز به شهر می رود (۱۹۳۶)، و بُوْ ژست (۱۹۳۹). کوپر، در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰، در کمدی ها، وسترن ها و نمایش هایی نظیر وسترنر (۱۹۴۰)، گولۀ آتش (۱۹۴۱)، با جان دو ملاقات کن (۱۹۴۱)، غرور یانکی ها (۱۹۴۲)، ناقوس برای که به صدا درمی آید (۱۹۴۳)، شنل و خنجر (۱۹۴۶)، و سرچشمه (۱۹۴۹) بازی های ارزشمندی ارائه داد. در۱۹۶۰ جایزۀ اسکار یک عمر دستاورد هنری در سینما به او اعطا شد.
کوپِر، گَری
بـازیــگـر امـریـکـایی. از بـزرگ تـریـن ستـارگان دورۀ کلاسیک هالیوود و خالق شخصیت های باوقار، آرام، راست کردار و نیرومند بود که برای بازی در گروهبان یورک (۱۹۴۱) و ماجرای نیمروز (۱۹۵۲)، برندۀ جایزۀ اسکار شد. بازیگری را در دوران سینمای صامت آغاز کرد و در فیلم هایی مانند برنده شدن باربرا ورث (۱۹۲۶)، آن (۱۹۲۷)، و بال ها (۱۹۲۷) ظاهر شد. کارش را در دوران سینمای ناطق نیز ادامه داد و در دهه ۱۹۳۰ در فیلم هایی بازی کرد همچون مغرب(۱۹۳۰)، وداع با اسلحه (۱۹۳۲)، آقای دیدز به شهر می رود (۱۹۳۶)، و بُوْ ژست (۱۹۳۹). کوپر، در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰، در کمدی ها، وسترن ها و نمایش هایی نظیر وسترنر (۱۹۴۰)، گولۀ آتش (۱۹۴۱)، با جان دو ملاقات کن (۱۹۴۱)، غرور یانکی ها (۱۹۴۲)، ناقوس برای که به صدا درمی آید (۱۹۴۳)، شنل و خنجر (۱۹۴۶)، و سرچشمه (۱۹۴۹) بازی های ارزشمندی ارائه داد. در۱۹۶۰ جایزۀ اسکار یک عمر دستاورد هنری در سینما به او اعطا شد.
wikijoo: کوپر،_گری_(۱۹۰۱ـ۱۹۶۱)