کونَنْت، جیمز (۱۸۹۳ـ۱۹۷۸)(Conant, James)
کونَنْت، جیمز
شیمی دان دیپلمات، و مربی امریکایی. در دورچستر، واقع در ایالت ماساچوست، به دنیا آمد. در دانشگاه هاروارد به تحصیل پرداخت و از ۱۹۱۶ تا ۱۹۳۳، که رئیس هاروارد شد، در همان دانشگاه شیمی تدریس می کرد. استفاده از نظریه های آزادی خواهانه در آموزش و پرورش از مشخصه های مدیریت او بود و در تجدید سازمان برنامۀ درسی نقش مهمی داشت؛ چنان که کارورزی حرفه ای در دوره های بعد از لیسانس (کارشناسی) متمرکز و در دورۀ لیسانس بر آموزش عمومی تأکید شد. در ۱۹۵۳، به عنوان رئیس ممتاز دانشگاه انتخاب شد. در ۱۹۴۱، به سِمَت مدیر کمیتۀ پژوهش دفاع ملی و معاون دفتر توسعه و پژوهش علمی منصوب شد. این دو مقام را در سرتاسر دورۀ جنگ جهانی دوم حفظ کرد و درنتیجه نقش مدیریتی مهمی در شکل گیری بمب اتمی داشت. از ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۵، در مقام کارگزار عالی ایالات متحده در آلمان خدمت کرد و از ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷، سفیر کبیر امریکا در آلمان بود. در ۱۹۵۷، تحقیق دوساله ای را دربارۀ دبیرستان های امریکا با هزینۀ بنیاد کارْنِگیِ نیویورک برعهده گرفت؛ درپی این تحقیق گزارش دیگری در ۱۹۶۷ انتشار یافت. پس از ۱۹۵۷، در شمار مشهورترین منتقدان آموزش متوسطۀ امریکا درآمد که از معیارهای عالی علمی و اصلاحات در برنامۀ درسی طرفداری می کردند. شماری از نوشته های او در زمینۀ آموزش و پرورش بدین قرارند: دبیرستان امریکایی امروز (۱۹۵۹)؛ محله های فقیرنشین و حاشیه های شهر (۱۹۶۱)؛ دبیرستان جامع: دومین گزارش به شهروندان علاقه مند (۱۹۶۷)؛ زندگی های چندگانۀ من (۱۹۷۰) زندگی نامۀ خودنوشتش.
کونَنْت، جیمز
شیمی دان دیپلمات، و مربی امریکایی. در دورچستر، واقع در ایالت ماساچوست، به دنیا آمد. در دانشگاه هاروارد به تحصیل پرداخت و از ۱۹۱۶ تا ۱۹۳۳، که رئیس هاروارد شد، در همان دانشگاه شیمی تدریس می کرد. استفاده از نظریه های آزادی خواهانه در آموزش و پرورش از مشخصه های مدیریت او بود و در تجدید سازمان برنامۀ درسی نقش مهمی داشت؛ چنان که کارورزی حرفه ای در دوره های بعد از لیسانس (کارشناسی) متمرکز و در دورۀ لیسانس بر آموزش عمومی تأکید شد. در ۱۹۵۳، به عنوان رئیس ممتاز دانشگاه انتخاب شد. در ۱۹۴۱، به سِمَت مدیر کمیتۀ پژوهش دفاع ملی و معاون دفتر توسعه و پژوهش علمی منصوب شد. این دو مقام را در سرتاسر دورۀ جنگ جهانی دوم حفظ کرد و درنتیجه نقش مدیریتی مهمی در شکل گیری بمب اتمی داشت. از ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۵، در مقام کارگزار عالی ایالات متحده در آلمان خدمت کرد و از ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷، سفیر کبیر امریکا در آلمان بود. در ۱۹۵۷، تحقیق دوساله ای را دربارۀ دبیرستان های امریکا با هزینۀ بنیاد کارْنِگیِ نیویورک برعهده گرفت؛ درپی این تحقیق گزارش دیگری در ۱۹۶۷ انتشار یافت. پس از ۱۹۵۷، در شمار مشهورترین منتقدان آموزش متوسطۀ امریکا درآمد که از معیارهای عالی علمی و اصلاحات در برنامۀ درسی طرفداری می کردند. شماری از نوشته های او در زمینۀ آموزش و پرورش بدین قرارند: دبیرستان امریکایی امروز (۱۹۵۹)؛ محله های فقیرنشین و حاشیه های شهر (۱۹۶۱)؛ دبیرستان جامع: دومین گزارش به شهروندان علاقه مند (۱۹۶۷)؛ زندگی های چندگانۀ من (۱۹۷۰) زندگی نامۀ خودنوشتش.
wikijoo: کوننت،_جیمز_(۱۸۹۳ـ۱۹۷۸)