کولُن، شارْل (۱۷۳۶ـ۱۸۰۶)(Coulomb, Charles)
کولُن، شارْل
دانشمند فرانسوی و مخترع ترازوی پیچشی برای اندازه گیری نیروی الکتریکی و جاذبۀ مغناطیسی. یکای کولُن را به افتخار او نام گذاری کرده اند. کولُن در زمینه های اصطکاک و مهندسی ساختمان کارهای بزرگی انجام داد و بر پیشرفت مهندسی قرن ۱۹ اثرگذار بود. بنا به قانون کولُن، که در ۱۷۸۷ اعلام شد، نیروی وارد بین دو بار الکتریکی، متناسب با حاصل ضرب بارها و متناسب با عکس مجذور فاصلۀ آن هاست. کولُن در آنگولِم زاده شد و در رشتۀ مهندسی نظامی درس خواند. از ۱۷۶۴ تا ۱۷۷۲، در مقام مسئول امور ساختمانی به مارتینیک رفت. از ۱۷۸۱ به بعد، در پاریس بود و در جریان انقلاب فرانسه از نظامی گری استعفا داد. او با بهره گیری کامل از سِمت های گوناگون خود، مطالعات متنوعی را، ازجمله در زمینه های مکانیک ساختمان، اصطکاک در ماشین ها، و کشسانی فلزات و تارهای ابریشم درپیش گرفت. طی مطالعه ای که در ۱۷۸۱، در زمینۀ اصطکاک صورت داد، با گسترش دادن شناختی که از اثرات اصطکاک وجود داشت، و با بررسی عواملی مانند روغن کاری، اختلاف جنس مواد و میزان بار قطعات، پژوهشی ماندگار ترتیب داد، به طوری که تا پانزده سال بعد، کسی بر او پیشی نگرفت. او در کارپژوهی یا اِرگونومیک نیز تحقیقی اساسی صورت داد. ترازوی پیچشی ابداعی کولُن در مقاله ای توصیف شد (۱۷۷۷). در ۱۷۸۵، در مقاله ای کاربرد این ترازو را برای مطالعات الکتریکی بیان کرد. همچنین، دربارۀ توزیع بار الکتریکی در اجسام به تحقیق پرداخت و به این نتیجه رسید که بار الکتریکی فقط در سطح اجسام قرار می گیرد و نه در بخش های درونی آن.
کولُن، شارْل
دانشمند فرانسوی و مخترع ترازوی پیچشی برای اندازه گیری نیروی الکتریکی و جاذبۀ مغناطیسی. یکای کولُن را به افتخار او نام گذاری کرده اند. کولُن در زمینه های اصطکاک و مهندسی ساختمان کارهای بزرگی انجام داد و بر پیشرفت مهندسی قرن ۱۹ اثرگذار بود. بنا به قانون کولُن، که در ۱۷۸۷ اعلام شد، نیروی وارد بین دو بار الکتریکی، متناسب با حاصل ضرب بارها و متناسب با عکس مجذور فاصلۀ آن هاست. کولُن در آنگولِم زاده شد و در رشتۀ مهندسی نظامی درس خواند. از ۱۷۶۴ تا ۱۷۷۲، در مقام مسئول امور ساختمانی به مارتینیک رفت. از ۱۷۸۱ به بعد، در پاریس بود و در جریان انقلاب فرانسه از نظامی گری استعفا داد. او با بهره گیری کامل از سِمت های گوناگون خود، مطالعات متنوعی را، ازجمله در زمینه های مکانیک ساختمان، اصطکاک در ماشین ها، و کشسانی فلزات و تارهای ابریشم درپیش گرفت. طی مطالعه ای که در ۱۷۸۱، در زمینۀ اصطکاک صورت داد، با گسترش دادن شناختی که از اثرات اصطکاک وجود داشت، و با بررسی عواملی مانند روغن کاری، اختلاف جنس مواد و میزان بار قطعات، پژوهشی ماندگار ترتیب داد، به طوری که تا پانزده سال بعد، کسی بر او پیشی نگرفت. او در کارپژوهی یا اِرگونومیک نیز تحقیقی اساسی صورت داد. ترازوی پیچشی ابداعی کولُن در مقاله ای توصیف شد (۱۷۷۷). در ۱۷۸۵، در مقاله ای کاربرد این ترازو را برای مطالعات الکتریکی بیان کرد. همچنین، دربارۀ توزیع بار الکتریکی در اجسام به تحقیق پرداخت و به این نتیجه رسید که بار الکتریکی فقط در سطح اجسام قرار می گیرد و نه در بخش های درونی آن.
wikijoo: کولن،_شارل_(۱۷۳۶ـ۱۸۰۶)