کهیعص

لغت نامه دهخدا

کهیعص. [ کاف ْ هاءْ یاءْ عَیْن ْ صادْ ] ( اِخ ) از حروف مقطعه قرآن کریم است و در آغاز سوره مریم آمده است. در ترجمه تفسیر طبری ، در معنی آن آرد: «این صورت سوگند است که خدای همی یاد کند». در ترجمان القرآن آرد: به قول ابن عباس «ک » از کافی ، «هَ» از هادی ، «ی »از حکیم ، «ع » از علیم ، «ص » از صادق مأخوذ است ، یعنی خداوند کفایت کننده راه نماینده تأییدکننده دانای راستگوی ، و اﷲ اعلم. ( ترجمان القرآن ) :
کاف کافی آمد ازبهر عباد
صدق وعده کهیعص.
مولوی ( از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
رجوع به الم [ اَلِف ْ لام ْ میم ْ ] شود.

فرهنگ فارسی

از حروف مقطعه قر آن کریم است و در آغاز سور. مریم آمدهاست . در ترجم. تفسیر طبری در معنی آن آرد : (( این صورت سوگند است که خدای همی یاد کند ) ) در ترجمان القر آن آرد . به قول ابن عباس (( ک ) ) از کافی (( ه ) ) از هادی (( ی ) ) از حکیم (( ع ) ) از علیم (( ص ) ) از صادق ماخوذ است یعنی خداوند کفایت کنند. راه نمایند. تایید کنند. دانای راستگوی . و الله اعلم .

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
از حروف مقطعه قرآن در اول سوره مریم. طبق برخی تفاسیر، این حروف رمزی اشاره به حوادث یا فضایل یا مسایلی دارد که اهل بیت به علم آن آگاهند.
از جمله تفسیرها و تاویل های این حروف، انطباق آن با حادثه کربلاست. در روایات است: حضرت زکریا نام پنج تن آل عبا را از جبرئیل فراگرفت و چون به نام امام حسین علیه السلام می رسید، اندوهگین می شد و اشک در چشمش می آمد، اما با نام های دیگر، اندوهش می رفت.
راز آن را از خداوند پرسید. خداوند با «کهیعص » قصه آن را خبر داد. «کاف »، نام کربلاست، «ها»، کشته شدن عترت طاهره است، «یاء» یزید ستمگر، قاتل حسین علیه السلام است، «عین » عطش حسین علیه السلام و «صاد» صبر و مقاومت اوست.
زکریا سه روز در مصیبت حسین علیه السلام گریست و از خدا خواست که فرزندی به او عطا کند و با محبت او، آزمایشش کند و آن گونه که محمد صلی الله علیه و آله را در سوگ فرزندش به داغ نشاند، او را هم داغدار کند.
خداوند، یحیی را به او عطا کرد. یحیی هم همچون حسین علیه السلام شش ماهه به دنیا آمد. میان یحیی بن زکریا و حسین بن علی شباهت های دیگر نیز وجود دارد. سر هر دو مظلومانه بریده شده و سر هر دو در طشت و طبقی پیش طاغوت زمانشان نهاده شد.
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.

[ویکی الکتاب] معنی کهیعص: از حروف مقطعه و رموز قرآن ((در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که " کهیعص " معنایش این است که" منم کافی و هادی و ولی و عالم و صادق الوعد "و بر همین اساسدعایی از امیر المؤمنین (علیهالسلام) نقل شده که حضرت دعا را با این عبارت آغاز می کنند : "ای ...

پیشنهاد کاربران

در آیه یک سوره مریم آمده است. اینطوری خوانده می شه: کاف ْ هاءْ یاءْ عَیْن ْ صادْ. معنایش هم معتقد هستند که هر کدام از این حروف مأخوذی دارند و النهایه معنای آن را با توجه به آن پنج حرف، این دانسته اند:
...
[مشاهده متن کامل]
خداوندِ کفایت کننده، راه نماینده، تأییدکننده، دانای راستگوی و الله اعلم. یعنی هر پنج تای این صفات در این پنج حرف می باشند!

حقیقت أمر اینکه نه فقط آیه "آلر" وامثالهم باید "رمز"را ( Code )
بدانیم بلکه همه قرآن حکیم رمزگذاری شده ( CODING - ENCODING ) .
وفقط توسّط الرسول ( صلی الله علیه واله وسلّم ) قابل رمزگشائی ( تفسیر - DECODING ) شود
...
[مشاهده متن کامل]

یا أوصیاءه ( علیهم السلام ) ؛ چون که مُخاطب أصلی "قرآن مجید"را تنها پیغمبر هست
وتوسط اینحضرت به دیگران توضیح وتفهیم ومنتقل شد نه کسی دیگر!
وعدم توجه به این مسئله مُنجر به تفاسیر وتراجم ومفاهیم متعدده؛"ماأنزل اللهُ بها مِن سُلطان" شد!
وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ آیاتٍ بَیِّناتٍ وَ ما یَکْفُرُ بِها إِلاَّ الْفاسِقُونَ99
إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِما أَراکَ اللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً105
الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلی‏ صِراطِ الْعَزیزِ الْحَمیدِ1
فَإِنْ کُنْتَ فی‏ شَکٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذینَ یَقْرَؤُنَ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرینَ94
وَ ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فیهِ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ64
. . .
فرمود: الیک، علیک نه الیکم یا علیکم.

بپرس