کهکشان گوتنبرگ

دانشنامه عمومی

کهکشان گوتنبرگ (انسان رسانه ای). کهکشان گوتنبرگ: ساخت انسان رسانه ای ( به انگلیسی: The Gutenberg Galaxy ) در سال ۱۹۶۱ توسط مک لوهان نوشته شد و برای اولین بار در کانادا در سال ۱۹۶۲ توسط دانشگاه تورنتو به چاپ رسید. این کتاب مطالعه ای پیشگام در زمینه های فرهنگ شفاهی، فرهنگ چاپی، مطالعات فرهنگی و محیط شناسی رسانه است. این کتاب به تجزیه و تحلیل اثرگذاری های عمیق وسیله های ارتباط جمعی، رسانه های گروهی، به ویژه چاپاک ها ( مطبوعات ) ، در ساختار فرهنگ اروپایی و آگاهی های بشری پرداخته است. [ ۱] مک لوهان دراین کتاب اصطلاح و ایدهٔ دهکدهٔ جهانی را بر سر زبان ها انداخت که اشاره به این ایده است که ارتباط جمعی توانایی آن را دارد که دانسته ها و یک طرز فکر را ( به همان گونه که در میان همهٔ ساکنان یک روستا کم و بیش مشترک است ) جهانی کند؛ و «کهکشان گوتنبرگ» نمایشگر انباشتهٔ آثار ثبت شده از هنر و دانش بشری به ویژه کتاب ها است.
مک لوهان پیدایش آنچه را که او «انسان گوتنبرگ» می خواند بررسی کرد، و این پدیده دستاورد یک دگرگونی برآمده از خودآگاهی ناشی از پیدایش کتاب و چاپ و رسانه است.
او در سراسر کتاب تلاش زیادی می کند تا نشان دهد که چگونه تکنولوژی ارتباطی ( نوشتن به وسیله حروف الفبا، چاپ و رسانه های الکترونیک ) بر سازماندهی شناختی اثر می گذارند و آن هم به نوبه خود انشعابات عمیقی در سازمان های اجتماعی دارد.
«اگر تکنولوژی جدید یکی یا چند تا از حس های ما را به جهان اجتماعی خارج از ما امتداد می دهد، در هر فرهنگ خاصی، نسبت های جدیدی میان هرکدام از حس های ما به وجود می آید. درست مثل زمانی که یک نت جدید به یک ملودی اضافه شود و وقتی نسبت حس ها دگرگون شود چیزی که قبلاً به نظر شفاف می آمد ناگهان کدر می شود، و چیزی که مبهم یا کدر بود نیمه شفاف می نماید»
تاریخ ضمنی او از دوران زندگی قبیله ای بشر پیش از اختراع خط شروع می شود و خواننده را به دوران الکترونیک می برد. بر اساس گفتهٔ مک لوهان، اختراع نوع قابل انتقال رسانه به صورت عمده باعث سرعت یافتن، تشدید شدن و در نهایت عملی شدن تغییرات فرهنگی و علمی شد که قبلاً در زمان اختراع و استفاده از الفبا: خط واجی، اتفاق افتاده بود ( مک لوهان مراقب است تا بین الفبای واجی با سیستم های نوشتار نظیر لوگوگرافی مثل هیروگلیف یا مفهوم نگاری تمایز قائل شود )
فرهنگ چاپی، که اختراع ماشین چاپ در اواسط قرن پانزدهم گوتنبرگ آغاز آن بود، برای حس بینایی نسبت به حس شنوایی برتری فرهنگی آورد. مک لوهان از کتاب چاپ و ارتباطات تصویری با اجازه از ویلیام آیوینس ( نویسنده کتاب ) نظراتی را دربارهٔ ماهیت عبارت چاپی نقل می کند: "در این بخش کتاب ایوینس فقط به ثبت خطوط رنگی اجدادی یا عادتهای پی در پی نمی پردازد بلکه به یکسان سازی بصری تجربه های فرهنگ چاپی و سقوط فرهنگ شنوایی و فرستادن باقی احساسات پیچیده انسانی به پس زمینه اشاره دارد… تکنولوژی و اثرات اجتماعی فن چاپ، ما را مستعد این می کند که از فعل و انفعالات در زندگی داخلی و بیرونی خود با عنوان علیت " قراردادی" خودداری کنیم. چاپ بر پایه خاصیت جدایی ایستای کارهاست و ذهنیتی را که به تدریج در مقابل هر گونه جدایی و تقسیم و تخصصی شدن مقاومت می کند پرورش می دهد. "
عکس کهکشان گوتنبرگ (انسان رسانه ای)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران