کنسول جستجوی گوگل ( به انگلیسی: Google Search Console ) یا ابزار وبمستری گوگل ( به انگلیسی: Google Webmaster Tools ) یک سرویس رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود و به شما کمک می کند تا بتوانید سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل نظارت و عیب یابی کنید. [ ۱]
از تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۵، گوگل، Google Webmaster Tools را به عنوان کنسول جستجوی گوگل معرفی کرد. در ژانویه ۲۰۱۸، گوگل نسخه جدیدی از کنسول جستجو را با یک رابط کاربری تازه و بهبود یافته معرفی کرد. [ ۲] ابزارهای مختلفی مانند Performance, Mobile Usability, Index Coverage, Breadcrumbs, Google Discover و بسیاری دیگر در این کنسول قرار گرفته اند که شما می توانید به رایگان از تمامی آنها استفاده نمایید. [ ۳] [ ۴]
• تأیید اینکه گوگل می تواند سایت شما را پیدا و کرال کند.
• گزارش خطا و عیب یابی صفحات.
• امکان درخواست ایندکس صفحات به گوگل.
• مشاهده تعداد ورودی های وبسایت و تعداد دفعاتی که کلمات و عبارت ها توسط جستجو کنندگان در صفحات گوگل ظاهر می شود.
• نمایش دادن رتبه و نرخ کلیک ( CTR ) کلمات و عبارات وبسایت شما. [ ۵]
• نشان می دهد که کدام سایت ها به وب سایت شما لینک دارند. [ ۶]
بخش Performance؛ شامل آمار و اطلاعات دقیقی از میزان جستجوی کلمات، جایگاه ما در نتایج جستجو و نرخ کلیک کاربران بر روی لینک های سایت در اختیار ما قرار می دهد. بررسی اطلاعات آماری این بخش به ما کمک می کند درک درستی از جایگاه فعلی خود و پتانسیل های موجود برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر داشته باشیم.
با افزایش میزان استفاده از موبایل، رعایت استانداردهای طراحی سایت برای موبایل و نمایش صحیح محتوا به کاربران اهمیت ویژه ای یافته است. در سال ۲۰۱۸ و با معرفی الگوریتم Mobile First Index می توان گفت این اهمیت دو چندان شده است.
این ابزار قدرتمند به صورت مستمر صفحات سایت ما را آنالیز کرده و در صورت مشاهده هر گونه خطا یا ایراد به ما اطلاع می دهد. برای مثال چند نمونه از این خطاها عبارتند از:
• اگر چند عنصر که به صورت لینک هستند، خیلی به هم نزدیک باشند به صورتی که به راحتی قابل تفکیک از هم نباشند.
• محتویات صفحه بزرگتر از صفحه نمایش باشد.
• متن موجود در صفحه به میزانی ریز باشد که قابل خواندن نباشد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز تاریخ ۲۰ مه ۲۰۱۵، گوگل، Google Webmaster Tools را به عنوان کنسول جستجوی گوگل معرفی کرد. در ژانویه ۲۰۱۸، گوگل نسخه جدیدی از کنسول جستجو را با یک رابط کاربری تازه و بهبود یافته معرفی کرد. [ ۲] ابزارهای مختلفی مانند Performance, Mobile Usability, Index Coverage, Breadcrumbs, Google Discover و بسیاری دیگر در این کنسول قرار گرفته اند که شما می توانید به رایگان از تمامی آنها استفاده نمایید. [ ۳] [ ۴]
• تأیید اینکه گوگل می تواند سایت شما را پیدا و کرال کند.
• گزارش خطا و عیب یابی صفحات.
• امکان درخواست ایندکس صفحات به گوگل.
• مشاهده تعداد ورودی های وبسایت و تعداد دفعاتی که کلمات و عبارت ها توسط جستجو کنندگان در صفحات گوگل ظاهر می شود.
• نمایش دادن رتبه و نرخ کلیک ( CTR ) کلمات و عبارات وبسایت شما. [ ۵]
• نشان می دهد که کدام سایت ها به وب سایت شما لینک دارند. [ ۶]
بخش Performance؛ شامل آمار و اطلاعات دقیقی از میزان جستجوی کلمات، جایگاه ما در نتایج جستجو و نرخ کلیک کاربران بر روی لینک های سایت در اختیار ما قرار می دهد. بررسی اطلاعات آماری این بخش به ما کمک می کند درک درستی از جایگاه فعلی خود و پتانسیل های موجود برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر داشته باشیم.
با افزایش میزان استفاده از موبایل، رعایت استانداردهای طراحی سایت برای موبایل و نمایش صحیح محتوا به کاربران اهمیت ویژه ای یافته است. در سال ۲۰۱۸ و با معرفی الگوریتم Mobile First Index می توان گفت این اهمیت دو چندان شده است.
این ابزار قدرتمند به صورت مستمر صفحات سایت ما را آنالیز کرده و در صورت مشاهده هر گونه خطا یا ایراد به ما اطلاع می دهد. برای مثال چند نمونه از این خطاها عبارتند از:
• اگر چند عنصر که به صورت لینک هستند، خیلی به هم نزدیک باشند به صورتی که به راحتی قابل تفکیک از هم نباشند.
• محتویات صفحه بزرگتر از صفحه نمایش باشد.
• متن موجود در صفحه به میزانی ریز باشد که قابل خواندن نباشد.

wiki: کنسول جستجوی گوگل