کنراد فیدلر ( ۲۳ سپتامبر ۱۸۴۱–۱۳ ژوئن ۱۸۹۵ ) مورخ، مجموعه دار هنری و نویسنده آلمانی قرن نوزدهم بود. او از مهمترین مورخین و نظریه پردازان هنری قرن نوزدهم آلمان محسوب می شد. فارغ التحصیل دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه لوزان بود. [ ۱]
کنراد فیدلر فیلسوف نوکانتی آلمانی که از سردمداران فرمالیسم محسوب می شود، [ ۲] به عنوان بنیان گذار تفکر علم هنر ( Kunstwissenschaft ) هم شناخته می شود که بر دانش عینی از هنر تأکید بسیاری داشت، تفکرات او به خصوص برای کسانی جذاب است که می خواند از شیوه های دوتایی دکارتی دانش به سمت ترکیبی تعریفی از ذهن - بدن بروند. [ ۳] به نظر او تعریف زیبایی شناسانه ساده اثر هنری فقط در چارچوب مشاهده سوژه و تعمق صرف در مورد آن جای می گیرد. او از یک سو به مخالفت با آن دسته از مفاهیمی که هنر را تقلیدی از طبیعت می دانست برخاست و از سوی دیگر مخالف این بود که هنر بیان مضامین ناب ادبی یا احساس خالص انسانی باشد. بحث اساسی فیدلر این بود که اثر هنری لزوماً محصول ادراک بصری یگانه هنرمند است که با توانایی های او در انتخاب، شکلی آزاد از هر قید یافته باشد. [ ۴]
او اصل یگانه هنرهای تجسمی را مرئیت ناب نامید. او حتی ادعا کرد که «ماهیت هر چیز نمود آن است». فیدلر عقیده داشت که هنر جهان دیگری را برایمان خلق نمی کند، بلکه صرفاً جهان موجود را برایمان مرئی می کند. [ ۵] وی همچون امانوئل کانت، 'قضاوت زیبایی شناسانه' را جدای از شناخت قرار می دهد، اما با این تفاوت که او بر عنصر زمان تأکید داشته و ادعا می کند به محض شناخت یک ماهیت، قضاوت زیبایی شناسانه ما از آن از بین می رود. [ ۶]
• "در باب قضاوت در مورد آثار هنری تجسمی ( جستار ) " در کتاب "نظریه های زیبایی شناسی"، ترجمه احسان حنیف، ۱۳۹۹.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکنراد فیدلر فیلسوف نوکانتی آلمانی که از سردمداران فرمالیسم محسوب می شود، [ ۲] به عنوان بنیان گذار تفکر علم هنر ( Kunstwissenschaft ) هم شناخته می شود که بر دانش عینی از هنر تأکید بسیاری داشت، تفکرات او به خصوص برای کسانی جذاب است که می خواند از شیوه های دوتایی دکارتی دانش به سمت ترکیبی تعریفی از ذهن - بدن بروند. [ ۳] به نظر او تعریف زیبایی شناسانه ساده اثر هنری فقط در چارچوب مشاهده سوژه و تعمق صرف در مورد آن جای می گیرد. او از یک سو به مخالفت با آن دسته از مفاهیمی که هنر را تقلیدی از طبیعت می دانست برخاست و از سوی دیگر مخالف این بود که هنر بیان مضامین ناب ادبی یا احساس خالص انسانی باشد. بحث اساسی فیدلر این بود که اثر هنری لزوماً محصول ادراک بصری یگانه هنرمند است که با توانایی های او در انتخاب، شکلی آزاد از هر قید یافته باشد. [ ۴]
او اصل یگانه هنرهای تجسمی را مرئیت ناب نامید. او حتی ادعا کرد که «ماهیت هر چیز نمود آن است». فیدلر عقیده داشت که هنر جهان دیگری را برایمان خلق نمی کند، بلکه صرفاً جهان موجود را برایمان مرئی می کند. [ ۵] وی همچون امانوئل کانت، 'قضاوت زیبایی شناسانه' را جدای از شناخت قرار می دهد، اما با این تفاوت که او بر عنصر زمان تأکید داشته و ادعا می کند به محض شناخت یک ماهیت، قضاوت زیبایی شناسانه ما از آن از بین می رود. [ ۶]
• "در باب قضاوت در مورد آثار هنری تجسمی ( جستار ) " در کتاب "نظریه های زیبایی شناسی"، ترجمه احسان حنیف، ۱۳۹۹.

wiki: کنراد فیدلر