کنترل های خودرو اجزائی از خودروها و سایر وسایل نقلیه جاده ای مانند کامیون ها و اتوبوس ها هستند که برای راندن و پارک کردن وسیله نقلیه کاربر دارند.
در حالی که کنترل هایی مانند فرمان و پدال ها از زمان ابداع خودروها در آن ها وجود داشته اند، سایر کنترل ها توسعه یافته و با نیازهای رانندگان سازگار شده اند. به عنوان مثال، امروزه با توجه به پیشرفت فناوری های مرتبط با جعبه دنده های خودکار و نیمه خودکار، کمتر از جعبه دنده های دستی در خودروها استفاده می شود.
نخستین خودروها با استفاده از یک تیلر هدایت می شدند. این تیلرها ممکن بود در سمت راست یا چپ، و در برخی موارد در وسط نصب شوند. غربیلک های فرمان در ایالات متحده توسط پکارد در سال ۱۸۹۹ معرفی شدند و تا سال ۱۹۰۸ در بیشتر مدل های خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. [ ۱]
فرمان خودکار از طریق افزودن نیروی کمکی به اقدامات راننده، در چرخاندن راحت تر فرمان به رانندگان کمک می کند. این نوع فرمان برای کاهش نیروی مورد نیاز از سوی راننده برای چرخاندن فرمان، از سیستم های هیدرولیک استفاده می کند. با این حال، امروزه فرمان های هیدرولیک رفته رفته در حال جایگزین شدن با فرمان های خودکار برقی هستند؛ چرا که این نوع فرمان، خودرو را از وجود پمپ هیدرولیک بی نیاز کرده و در نتیجه مصرف سوخت بهینه تری را برای خودرو فراهم می کند. [ ۲]
در خودروهای امروزی، سیستم ترمز چهار چرخ خودرو بواسطهٔ پدالی که در سمت چپ پدال گاز قرار گرفته، کنترل می شود. در کنار این پدال، معمولاً یک اهرم ترمز دستی نیز در خودرو تعبیه می شود که تنها ترمزهای چرخ های عقب را درگیر می کند. در خودروهایی با جعبه دنده دستی، این اهرم معمولاً بین صندلی های جلو قرار می گیرد، اما در بعضی از خودروهای مجهز به جعبه دنده خودکار ممکن است به صورت یک پدال در زیر پای راننده قرار گیرد. در خودروهای بکار رفته در مسابقات رالی، اهرم ترمز دستی بلند و عمودی بوده و تا نزدیکی فرمان خودرو کشیده شده است تا انجام عمل دستی کشیدن را تسهیل کند. [ ۳]
پدال دریچه گاز، که وظیفهٔ کنترل ورود سوخت و هوا به موتور را بر عهده دارد و با نام ها «پدال شتاب دهنده» یا «پدال گاز» نیز شناخته می شود، معمولاً آخرین پدال در سمت راست و در زیر پای راننده است. این پدال به یک فنر مجهز است که در صورتی که این راننده پای خود را از روی پدال بردارد، آن را به موقعیت اولیه خود برمی گرداند. در حالت عادی، پدال های گاز و ترمز با پای راست فشرده می شوند، در حالی که برای فشردن پدال کلاچ از پای چپ استفاده می شود. در ایالات متحده، رانندگانی که به اشتباه پدال گاز را به جای پدال ترمز می فشارند، سالانه باعث وقوع ۱۶٬۰۰۰ تصادف رانندگی در این کشور می شوند. [ ۴]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر حالی که کنترل هایی مانند فرمان و پدال ها از زمان ابداع خودروها در آن ها وجود داشته اند، سایر کنترل ها توسعه یافته و با نیازهای رانندگان سازگار شده اند. به عنوان مثال، امروزه با توجه به پیشرفت فناوری های مرتبط با جعبه دنده های خودکار و نیمه خودکار، کمتر از جعبه دنده های دستی در خودروها استفاده می شود.
نخستین خودروها با استفاده از یک تیلر هدایت می شدند. این تیلرها ممکن بود در سمت راست یا چپ، و در برخی موارد در وسط نصب شوند. غربیلک های فرمان در ایالات متحده توسط پکارد در سال ۱۸۹۹ معرفی شدند و تا سال ۱۹۰۸ در بیشتر مدل های خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. [ ۱]
فرمان خودکار از طریق افزودن نیروی کمکی به اقدامات راننده، در چرخاندن راحت تر فرمان به رانندگان کمک می کند. این نوع فرمان برای کاهش نیروی مورد نیاز از سوی راننده برای چرخاندن فرمان، از سیستم های هیدرولیک استفاده می کند. با این حال، امروزه فرمان های هیدرولیک رفته رفته در حال جایگزین شدن با فرمان های خودکار برقی هستند؛ چرا که این نوع فرمان، خودرو را از وجود پمپ هیدرولیک بی نیاز کرده و در نتیجه مصرف سوخت بهینه تری را برای خودرو فراهم می کند. [ ۲]
در خودروهای امروزی، سیستم ترمز چهار چرخ خودرو بواسطهٔ پدالی که در سمت چپ پدال گاز قرار گرفته، کنترل می شود. در کنار این پدال، معمولاً یک اهرم ترمز دستی نیز در خودرو تعبیه می شود که تنها ترمزهای چرخ های عقب را درگیر می کند. در خودروهایی با جعبه دنده دستی، این اهرم معمولاً بین صندلی های جلو قرار می گیرد، اما در بعضی از خودروهای مجهز به جعبه دنده خودکار ممکن است به صورت یک پدال در زیر پای راننده قرار گیرد. در خودروهای بکار رفته در مسابقات رالی، اهرم ترمز دستی بلند و عمودی بوده و تا نزدیکی فرمان خودرو کشیده شده است تا انجام عمل دستی کشیدن را تسهیل کند. [ ۳]
پدال دریچه گاز، که وظیفهٔ کنترل ورود سوخت و هوا به موتور را بر عهده دارد و با نام ها «پدال شتاب دهنده» یا «پدال گاز» نیز شناخته می شود، معمولاً آخرین پدال در سمت راست و در زیر پای راننده است. این پدال به یک فنر مجهز است که در صورتی که این راننده پای خود را از روی پدال بردارد، آن را به موقعیت اولیه خود برمی گرداند. در حالت عادی، پدال های گاز و ترمز با پای راست فشرده می شوند، در حالی که برای فشردن پدال کلاچ از پای چپ استفاده می شود. در ایالات متحده، رانندگانی که به اشتباه پدال گاز را به جای پدال ترمز می فشارند، سالانه باعث وقوع ۱۶٬۰۰۰ تصادف رانندگی در این کشور می شوند. [ ۴]
wiki: کنترل های خودرو