کنتراست

/kontrAst/

فرهنگ فارسی

( اسم ) تضاد احساسات و افکار و رنگها . توضیح احتراز از استعمال این کلم. بیگانه اولی است .

فرهنگ معین

(کُ تْ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - تضاد احساسات و افکار و رنگ ها. ۲ - میزان اختلاف میان روشن ترین و تیره ترین بخش یک تصویر.

فرهنگ عمید

۱. (هنر ) کنار هم قرار گرفتن عناصر متضاد در یک اثر هنری.
۲. (فیزیک ) میزان اختلاف میان روشن ترین و تیره ترین بخش یک تصویر.

دانشنامه عمومی

کُنْتْراست ( فرانسوی ) ( به انگلیسی: کانترستContrast ) تفاوت درخشندگی رنگ یا تضاد در اشیاست که باعث تمایز آنها ( یا تصویرشان ) از یکدیگر می شود. واژهٔ فرانسوی کنتراست به معنای تباین و جدایی است و یکی از اصل های پایه ایِ رشته های گوناگونِ هنر است. [ ۱]
برای نمونه، رامبراند معمولاً از کنتراست شدید تیرگی ـ روشنی بهره گرفته و با تاباندن نور در بخش های موردنظرش، که درمیان سایه های تیرهٔ وسیع در تابلو قرار گرفته اند، بر این بخش ها تأکید می کند.
عکس کنتراست
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

مترادف ها

contrast (اسم)
ضد، مخالفت، تضاد، مقابله، همسنجی، کنتراست، تقابل، تباین

فارسی به عربی

مقارنة

پیشنهاد کاربران

رنگمایه ها
کنتراست: به مفهوم برجسته نمودن ویا ایجاد اختلاف نوری بین اشیا ویا فضاهای فیلم برای تاثیر گذاری وبالابردن جلوه ی بصری فیلم است. کنتراست درفیلمهای سیاه وسفید ملموس تر است. کنتراست بالا از ویژگیهای فیلمهای اکسپرسیونیستی وفیلمهای سیاه یا نوآر به شمار می آید. ( اصطلاح سینمایی )
تفاهم اضداد . ایجاد هماهنگی موزون میان دو ناهمگون . گرایش دو چیز متفاوت به یکدیگر . حد فاصل سیاه و سفید . میزان اختلاف سفیدترین و سیاه ترین بخش یک تصویر
کُنْتْراسْت به معنای تباین و جدایی است و یکی از اصل های پایه ای رشته های گوناگون هنر است[۱].
فرق و کشمکش متقابل عناصر اثر هنری موجب برقرار شدن ارتباطی منطقی ولی متضاد بین اجزا می شود و در تاثیرگذاری اثر بسیار موثر است، چرا که درک انسان از بسیاری چیزها با تجربه و مقایسهٔ شکل، کیفیت، و معناهای آنها به دست می آید[۱].
...
[مشاهده متن کامل]

تغییر تدریجی مقدار کنتراست در یک عکس
در هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، عکاسی و گرافیک کنتراست های رنگ، تیرگی - روشنی، اندازه، جهت، بافت، پهنی - باریکی، هندسی - غیرهندسی و … به کار می رود و اثر هنری را تاثیرگذار می کند[۱].
برای نمونه، رامبراند معمولاً از کنتراست شدید تیرگی - روشنی بهره گرفته و با تابانیدن نور در بخش های مورد نظرش که در میان سایه های تیره وسیع در تابلو قرار گرفته اند، بر این بخش ها تاکید می کند.
پانویس [ویرایش]
↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ عبدالمجید حسینی راد
منابع [ویرایش]
حسینی راد، عبدالمجید. مبانی هنرهای تجسمی ( قسمت اول ) . شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران، ۱۳۸۲. ص. ۸۴ تا ۸۷.
رده های صفحه: نورسنجی هنر دید
از ویکی پدیا
قس عربی
التباین فی البصریات هو الاختلاف فی اللون أو الاختلاف فی الظل الذی یجعل الأشیاء واضحة فی الصورة ویفرقها عن بعضها . إذا انخفض معدل التباین فی صورة صعب التفرقة بین الأشیاء فی الصورة ، ونقول أن الصورة ضبابیة أو تعتریها غمامة .
[عدل]فی التصویر
فی التصویر التماثلی ( العادی ) یتحکم نوع الفیلم فی معدل التباین للصور الملتقطة . وتتحکم مقدار حساسیة الفیلم المستخدم فی معدل تباین الصورة ، فکلما اخترنا فیلما ذو حساسیة عالیة کلما زاد تباین الصورة . أما فی التصویر بالکامیرات الرقمیة فیتحکم محول تماثلی رقمی فی تباین الصورة النهائیة.
[عدل]صورة التلفزیون
زیادة تباین الصورة فی التلفزیون تعمل على أن یزید بیاض الأجزاء الفاتحة ، بینما تزید درجة الظل ( السواد ) للأجزاء الغامقة. وتظهر الصورة بذلک للمشاهد أکثر وضوحا. یمکن تغییر معدل تباین شاشة التلفزیون عن طریق مفاتیح المسماة contrast.
ویعتمد التباین فی شاشة الحاسوب على خواص على بیانات الصورة من جهة ، وکذلک على ضبطته الإلکترونیة الخاصة بالتباین . ومن خواص بعض الحواسیب أن تلعب الزاویة بین مستوى الشاشة واتجاه المشاهد دورا کبیرا فی معدل تباین الصورة.
[عدل]اقرأ أیضا
مرشح أشعة تحت الحمراء
مزج ضوئی
کهروضوئیات
أجهزة بصریة
حمام الشمس
تصنیفان: بصریات مرشحات
قس انگلیسی
Contrast is the difference in luminance and/or colour that makes an object ( or its representation in an image or display ) distinguishable. In visual perception of the real world, contrast is determined by the difference in the colour and brightness of the object and other objects within the same field of view. Because the human visual system is more sensitive to contrast than absolute luminance, we can perceive the world similarly regardless of the huge changes in illumination over the day or from place to place. The maximum contrast of an image is the contrast ratio or dynamic range.
Contrast is also the difference between the colour or shading of the printed material on a document and the background on which it is printed, for example in optical character recognition.
Contents [show]
[edit]Biological contrast sensitivity
The human contrast sensitivity function shows a typical band - pass shape peaking at around 4 cycles per degree with sensitivity dropping off either side of the peak. [1] This tells us that the human visual system is most sensitive in detecting contrast differences occurring at 4 cycles per degree, i. e. at this spatial frequency humans can detect lower contrast differences than at any other spatial frequency.
The high - frequency cut - off represents the optical limitations of the visual system's ability to resolve detail and is typically about 60 cycles per degree. The high - frequency cut - off is related to the packing density of the retinal photoreceptor cells: a finer matrix can resolve finer gratings.
The low frequency drop - off is due to lateral inhibition within the retinal ganglion cells. A typical retinal ganglion cell presents a centre region with either excitation or inhibition and a surround region with the opposite sign. By using coarse gratings, the bright bands fall on the inhibitory as well as the excitatory region of the ganglion cell resulting in lateral inhibition and account for the low - frequency drop - off of the human contrast sensitivity function.
One experimental phenomenon is the inhibition of blue in the periphery if blue light is displayed against white, leading to a yellow surrounding. The yellow is derived from the inhibition of blue on the surroundings by the center. Since white minus blue is red and green, this mixes to become yellow. [2]
For example, in the case of graphical computer displays, contrast depends on the properties of the picture source or file and the properties of the computer display, including its variable settings. For some screens the angle between the screen surface and the observer's line of sight is also important.
[edit]Formula
An image of the Notre Dame cathedral as seen from the Eiffel Tower
The same image, with added global contrast, and local contrast ( acutance ) in . . .

کنتراست رنگ. رنگ مایه یا تونالیته در ارتباط با محیط از اهمیت خاصی برخوردار است. از همین رو هنگام بوجود آمدن کنتراست نیز این عامل به نسبت رنگ نقش مهم تری ایفا می کند. از سه جنبه ای که برای رنگ قایل اند ( جنبه رنگی، میزان اشباع، درخشندگی ) آنکه به جنبه سایه روشن یا رنگ مایه نزدیکتر است، یعنی میزان اشباع، از همه مهمتر است. یوهانس ایتن نظریه خود را درباره رنگها بر مبنای ساختهای موجود در آنها قرار داده است و کنتراستهای مختلفی را در این زمینه مطرح می کند که مقدم بر همه آنها کنتراست رنگمایه است. شاید قبل از این نوع کنتراست مهمترین کنتراست رنگی کنتراست سرد و گرم باشد که در آن رنگها را به دو گروه گرم یعنی زرد و قرمز و سرد یعنی آبی و سبز تقسیم می کند. کیفیت دور شونده و عمق دار رنگ سبز - آبی باعث شده است که از آنها برای نشان دادن ساختهای دور استفاده کنند در حالی که کیفیت قوی تر قرمز - زرد را به هنگام بیان انبساط مورد استفاده قرار می دهند. از این کیفیات در تجسم بخشیدن به فضا استفاده های شایانی می شود زیرا از طریق گرمای رنگ تقریبا" مقدار مسافت را می توان حدس زد. ایتن کنتراستهای رنگی دیگری نیز مطرح ساخته است که از آن جمله اند کنتراست مکملها و کنتراست همزمان. کنتراست مکمل ها تعادل یافتن نسبی رنگهای سرد و گرم است. بر طبق نظریه رنگ مونسل در گردونه رنگ رنگ های مکمل در مقابل یکدیگر قرار می گیرند رنجهای مکمل بصورت جامد یا ذره ای دو خصوصیت دارند : اول آنکه هنگام مخلوط شدن تولید نوع میانه خاکستری می کنند دوم آنکه اگر در مجاورت یکدیگر قرار گیرند خصوصیت رنگی یکدیگر را با شدت بسیار زیادی نمودار می کنند.
...
[مشاهده متن کامل]

زرد رنگ مثلث و سه گوش است مانند مثلث که گوشه های مختلف و نوک های تیز دارد. زرد نمونه های متنوع دارد و همه تقریبا" آزار دهنده اند. انواع زرد ها با انواع سه گوشها همسنگی می کنند. نمونه کامل و بهترین آن زرد طیف خورشید ( کادمیوم میانه ) است که با مثلث متساوی الاضلاع تطبیق می کند. زردهای سبزگین با مثلثهای باز کشیده و زردهای تند آزار دهنده با مثلثهای تند و ایستاده برابرند. ایستایی خط عمود و شکلهای عمودی با رنگ زرد تشدید می شود همچنان که رنگ زرد در مثلث، تندتر، متشعشع تر، آزار دهنده تر و هیجان آور تر است. شعله و شراره از دگردیسی های مثلث زرد به وجود می آید. هنگامی که زرد در دایره جا گرفته، از ویژگیهای خود می کاهد و آرامتر شده به سبزی می گراید و نیز شدت ( ( آبیت ) ) آبی را هم می کاهد. در مربع بر زینگی تاریک – روشن و زینگی رنگی خود می افزاید و نارنجی فام می شود یعنی از شدت و هیجان وحدت خود کم می کند و متعادل تر می گردد در حالی که در کیفیت رنگی اش هیچ دگرگونی ایجاد نمی شود.
سرخ رنگ مربع است. قرمز یا سرخ تیره فام رنگ مستطیل است. قرمز در مستطیل کشیده افقی، رنگ ( آلیزارین ) و مایل به بنفش به خود می گیرد و در مستطیل عمودی از سردی خود کاسته سرخ می شود یعنی گرمتر و متعادل تر می گردد. در این حال رنگ ژرانیوم یا ماژنتا ( تقریبا" ارغوانی روشن ) به وجود می آید و حس می شود. رنگ سرخ طیف خورشید، رنگ مربع است با چهار گوشه راست و چهار پهلوی برابر، این رنگ در مثلث خصیصه نارنجی پیدا می کند و در دایره بنفش گون می شود. در صورتی که در بیضی قرار گیرد، خصیصه قهوه ای می یابد، زیرا قهوه ای رنگ بیضی است و از سرخ و سیاه و یا از سرخ و آبی تیره ( پروس یا کبالت سیر ) به هنگام هم آمیزی به وجود می آید. در مورد نارنجی، یعنی آمیزه زرد مادی و سرخ مادی، باید گفت که با شکلهایی تطبیق می کند که از برخورد مثلث و مربع به وجود آمده باشند و ذوزنقه یکی از این گونه شکلها ست.
نارنجی نیز در مثلث روشنتر و زردگین و در مربع سرخگین به نظر می آید. سبز در مثلث فعل تر از سبز در مربع است. در مربع حالت اعتدال سرخ به خود می گیرد یعنی در عین آرامش بر شدت نیروی محرکه خود می افزاید و آماده دگردیسی می شود. این سبز در دایر، تیره فام و آبی گین می شود. آبی رنگ آسمان و در عین حال خود گرا و گیرای بیننده است و دایره، شکلی است دورانی و با چرخش خود بیننده را به درون و مرکزش می کشاند و با آبی توافق کامل دارد. یک آبی روشن در دایره با آبی تیره در یک شکل نا مشخص همسنگ است همچنان که آبی تیره در یک مستطیل کشیده به آبی روشن می گراید و در یک مستطیل عمودی به سبز گرایش پیدا می کند. آبی در مثلث سبز گون میشود و فعال می گردد و در ضمن از خشونت مثلث کاسته آن را معتدل می کند. آبی در مثلث مانع تبذیر نیروهایش می شود. آبی در مربع بنفش گون می شود و یا حالت قهوه ای به خود می گیرد ( به ویژه اگر آبی گرم باشد ) . بنفش در مربع قرمز گون و در مثلث سرخ فام می شود. قهوه ای رنگی است که در موارد متعدد با بیضی تطبیق داده شده است. بیضی شکل دورانی دو کانونی است که سرد است ولیکن در تضاد با سردی خود است. قهوه ای رنگی است که از قرمز گرم و آبی گرم و یا هر قرمز با سیاه ایجاد می شود. قهوه ای رنگی چرکین، ولی نیرومند و پر توان است.

بپرس