[ویکی فقه] کمّ متصل غیر قارّالذّات ، یکی از اصطلاحات علم منطق بوده و به معنای کم متصلی است که اجزاء آن فرّار، متجدّد، سیّال و غیر ثابت باشند.
کمّ متصل ، کمّیتی است که بین اجزاء آن حد مشترک وجود داشته باشد، یعنی حدی که جزء هردو قسمت باشد و به عبارت دیگر انتهای یک قسمت باشد و ابتدای قسمت دیگر. کم متصل خود بر دو قسم است: کم متصل قارّالذّات، و کم متصل غیر قارّالذّات.
توضیح اصطلاح
کم متصلی که اجزاء آن فرّار یعنی متجدّد و سیّال و غیر ثابت باشند را در اصطلاح، کم متصل غیر قارالذات گویند. این کمیت در واقع بُعدی است که خود به خود در سیلان است و ثابت نیست و در حال وجود یک جزء، سایر اجزا موجود نخواهند بود و به وجود آمدن هر جزء مستلزم معدوم شدن اجزاء قبل است. کمّ متصل غیر قارّالذات منحصر در یک نوع بوده و مصداق آن «زمان» است.بنابراین زمان که کمیتی است متصل و اجزاء آن کاملا به هم پیوسته است و هیچ گونه بریدگی و انقطاع و انفصالی بین اجزاء آن نیست. منتهی همواره یک جزء آن یعنی یک لحظه یا یک دم آن که همین «آن» یا زمان حاضر باشد، بالفعل وجود دارد و آنات سابق و لاحق (ماضی و مستقبل) همه معدوم است.«و غیر قارالذات آن بود که هرگاه او را اجزاء فرض کنند، در حال وجود یک جزو، دیگر اجزاء موجود نبود» (اساس، ص۴۰). «و اما کم متصل غیر قار الذات یک نوع بود و آن زمان است».
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۴۰.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۴۰.
...
کمّ متصل ، کمّیتی است که بین اجزاء آن حد مشترک وجود داشته باشد، یعنی حدی که جزء هردو قسمت باشد و به عبارت دیگر انتهای یک قسمت باشد و ابتدای قسمت دیگر. کم متصل خود بر دو قسم است: کم متصل قارّالذّات، و کم متصل غیر قارّالذّات.
توضیح اصطلاح
کم متصلی که اجزاء آن فرّار یعنی متجدّد و سیّال و غیر ثابت باشند را در اصطلاح، کم متصل غیر قارالذات گویند. این کمیت در واقع بُعدی است که خود به خود در سیلان است و ثابت نیست و در حال وجود یک جزء، سایر اجزا موجود نخواهند بود و به وجود آمدن هر جزء مستلزم معدوم شدن اجزاء قبل است. کمّ متصل غیر قارّالذات منحصر در یک نوع بوده و مصداق آن «زمان» است.بنابراین زمان که کمیتی است متصل و اجزاء آن کاملا به هم پیوسته است و هیچ گونه بریدگی و انقطاع و انفصالی بین اجزاء آن نیست. منتهی همواره یک جزء آن یعنی یک لحظه یا یک دم آن که همین «آن» یا زمان حاضر باشد، بالفعل وجود دارد و آنات سابق و لاحق (ماضی و مستقبل) همه معدوم است.«و غیر قارالذات آن بود که هرگاه او را اجزاء فرض کنند، در حال وجود یک جزو، دیگر اجزاء موجود نبود» (اساس، ص۴۰). «و اما کم متصل غیر قار الذات یک نوع بود و آن زمان است».
خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۴۰.
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۴۰.
...
wikifeqh: کم_متصل_غیر_قارالذات