🔳کلیج طایفه ای از ایل پروری و مازنی الاصل هستند.
📌محل زندگی آنها در مرزهای جغرافیایی و فرهنگی کومش و تبرستان و حتی در دیلمستان بوده است.
📌برخی گلیج و کلیج را واحد و یک سلسلسه برمی شمارند.
... [مشاهده متن کامل]
🔲وجه تسمیه:
صاحب عُجْب و تکبر و تجبر و خودستا
🔎پژوهش در نسخ خطی:
﷽ن و القلم و ما یسطرون
💾شناسه۱۴۰۴۰۴۰۸۱۷۵۰
📜گزارش #آخوندملاهادی_مقری بن جعفر در سنه ۱۴ ربیع الاول ۱۲۵۱ قمری برابر با جمعه ۱۲۱۴/۰۴/۱۹ خورشیدی
📎نکته:
📓کتابت خطی آخوند ملاهادی مقری ( ( #چَپِر_چَپو ) ) در ۷۴ صفحه در سال ۱۲۱۴ شمسی انجام شده است که. . . .
📖در بخشی از این کتاب آمده است:
{{. . . رعایای قریه معروضه رسیده که از مصدر جاه و جلال ادب پریشان حال #قبیله_ورداسف ۱ که هر سنه تحصیل دعای خیر احدی از شریف ولد ورداسف به مجالست #سلسه_پرور ۲ منحج آمال به جماعت #کلیج ۳ که در ملزومات صاحب عجب و صلابت و حُسن اقتدار که تعهد و میثاق به حکم خودستایی به سیره فضل است #ورداسب ۴ فرمان گذار باشد و #سولیم ۵ تا #خیران ۶ فرمان پذیر خدمات عظیمه که به مصاهرت فرامرز ورداسف و تزویج کلیج به استشفاع باج و خراج در این سنه اغماض فرمودند. . . . }}
📝پانویس:
۱/در دست تحقیق | به نظر می رسد این قبیله در مناطقی چون سوادکوه و بندپی اقامت داشته اند. | در سند خطی سنه ۱۰۲۰ قمری از اسناد #پاشا_امیر نام شریف ولد ورداسف گاوزن مشهود است.
۲/از طولیف قدیمی در دودانگه ساری و سمنان
۳/طایفه کلیج | روستای کلیج | این خاندان در بندپی، سوادکوه شمالی شهرت دارند.
۴/#ورداسب | #ورداسف | #گرشاسب
روزگاری #کا_بن_ورداسب در مرتع نارنج پشت #ادملا موسوم به چشمه سرخه، دارای عمارت باشکوهی بوده است که اکنون جز چند خشت آجری اثری از آن نیست. | نام درویش ورداسب ولد بیستون اندوار و گرشاسب ولد حسین کمانگر در نسخه خطی پاشا در سنه ۱۰۲۰قمری مشهود است. | برخی این سه واژه را واحد دانسته و معتقدند #قوم_ورداسف از اقوام قدیمی مازنی مقیم سوادکوه و بندپی بوده اند.
۵/به نظر میرسد روستای #سویلم در دهستان فیروزجاه بندپی شرقی باشد.
۶/به نظر میرسد که روستای #خریون در دهستان فیروزجاه بندپی شرقی باشد.
●نکته: در این گزارش تاریخ شرح ماوقع ذکر نشده است و یا اینکه به رویت من نرسیده باشد متصور است.
📓منبع: کتاب خطی انجام نامه محسن، محسن داداش پور باکر، ص۱۱۱
🖊خوانش:
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
💾140404081750
https://eitaa. com/edmolavand/20645
📸هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
📝این نوشتار و خوانش فقط دارای ارزش پژوهشی می باشد.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع #پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است.
https://mohsendadashpour2021. blogfa. com/post/4553
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─