[ویکی نور] «کلمه علیا در توقیفیت اسماء»، اثر استاد حسن زاده آملی، به زبان فارسی و در موضوع توقیفی بودن اسمای خدای تعالی است.
کتاب، دارای یک قدمه و هشت باب است.
مسئله توقیفیت اسماء، مسئله ای است که هم در تفسیر و کلام از آن بحث می شود و هم در حکمت و عرفان، ولی بین بحث کلامی و تفسیری و بحث حکمی و عرفانی آن، از جهاتی فرق است، زیرا اولا: مراد از اسما در کلام و تفسیر، اسماء الله ملفوظی یا مکتوبی است، ولی در حکمت و عرفان، مراد از آنها، اسماء الله تکوینی است و ثانیا: مراد از توقیفیت در کلام و تفسیر، توقف داشتن تسمیه حق تعالی به اسمی از اسمای کمالی، بر اذن شارع است، ولی در عرفان و حکمت، مراد از آن، اختصاص داشتن هر اسمی از اسماء الله تکوینی، به موطن خاص خود است و ثالثا: بحث یاد شده در تفسیر و کلام، بیشتر جنبه فقهی دارد تا اعتقادی، بر خلاف بحث حکمی و عرفانی آن، که فقط جنبه نظری و معرفتی دارد، نه چیز دیگر.
باری حضرت استاد حسن زاده آملی، در رساله«کلمه علیا در توقیفیت اسماء» که اولین اثر مستقل در موضوع یاد شده است، کلیه مطالب فوق الذکر را با نظم و ترتیب خاصی، طی هشت باب بررسی کرده و بدین طریق، مجموعه ای نفیس را در باره مباحث مربوط به توقیفیت اسما، از جنبه های مختلف، خصوصا عرفانی و کلامی، به اهل فضل و دانش اهدا نموده است.
حضرت استاد، خود، در مقدمه رساله مذکور، چنین آورده است:
کتاب، دارای یک قدمه و هشت باب است.
مسئله توقیفیت اسماء، مسئله ای است که هم در تفسیر و کلام از آن بحث می شود و هم در حکمت و عرفان، ولی بین بحث کلامی و تفسیری و بحث حکمی و عرفانی آن، از جهاتی فرق است، زیرا اولا: مراد از اسما در کلام و تفسیر، اسماء الله ملفوظی یا مکتوبی است، ولی در حکمت و عرفان، مراد از آنها، اسماء الله تکوینی است و ثانیا: مراد از توقیفیت در کلام و تفسیر، توقف داشتن تسمیه حق تعالی به اسمی از اسمای کمالی، بر اذن شارع است، ولی در عرفان و حکمت، مراد از آن، اختصاص داشتن هر اسمی از اسماء الله تکوینی، به موطن خاص خود است و ثالثا: بحث یاد شده در تفسیر و کلام، بیشتر جنبه فقهی دارد تا اعتقادی، بر خلاف بحث حکمی و عرفانی آن، که فقط جنبه نظری و معرفتی دارد، نه چیز دیگر.
باری حضرت استاد حسن زاده آملی، در رساله«کلمه علیا در توقیفیت اسماء» که اولین اثر مستقل در موضوع یاد شده است، کلیه مطالب فوق الذکر را با نظم و ترتیب خاصی، طی هشت باب بررسی کرده و بدین طریق، مجموعه ای نفیس را در باره مباحث مربوط به توقیفیت اسما، از جنبه های مختلف، خصوصا عرفانی و کلامی، به اهل فضل و دانش اهدا نموده است.
حضرت استاد، خود، در مقدمه رساله مذکور، چنین آورده است:
wikinoor: کلمه_علیا_در_توقیفیت_اسماء
[ویکی فقه] کلمه علیا در توقیفیت اسماء (کتاب). «کلمه علیا در توقیفیت اسماء»، اثر استاد حسن زاده آملی ، به زبان فارسی و در موضوع توقیفی بودن اسمای خدای تعالی است.
کتاب، دارای یک قدمه و هشت باب است.
گزارش محتوا
مسئله توقیفیت اسماء، مسئله ای است که هم در تفسیر و کلام از آن بحث می شود و هم در حکمت و عرفان ، ولی بین بحث کلامی و تفسیری و بحث حکمی و عرفانی آن، از جهاتی فرق است، زیرا اولا: مراد از اسما در کلام و تفسیر، اسماء الله ملفوظی یا مکتوبی است، ولی در حکمت و عرفان، مراد از آنها، اسماء الله تکوینی است و ثانیا: مراد از توقیفیت در کلام و تفسیر، توقف داشتن تسمیه حق تعالی به اسمی از اسمای کمالی، بر اذن شارع است، ولی در عرفان و حکمت، مراد از آن، اختصاص داشتن هر اسمی از اسماء الله تکوینی، به موطن خاص خود است و ثالثا: بحث یاد شده در تفسیر و کلام، بیشتر جنبه فقهی دارد تا اعتقادی، بر خلاف بحث حکمی و عرفانی آن، که فقط جنبه نظری و معرفتی دارد، نه چیز دیگر. باری حضرت استاد حسن زاده آملی، در رساله «کلمه علیا در توقیفیت اسماء» که اولین اثر مستقل در موضوع یاد شده است، کلیه مطالب فوق الذکر را با نظم و ترتیب خاصی، طی هشت باب بررسی کرده و بدین طریق، مجموعه ای نفیس را در باره مباحث مربوط به توقیفیت اسما، از جنبه های مختلف، خصوصا عرفانی و کلامی، به اهل فضل و دانش اهدا نموده است.
← مقدمه
این رساله، در سال ۱۳۷۱، توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، به طبع رسیده است.
کتاب، دارای یک قدمه و هشت باب است.
گزارش محتوا
مسئله توقیفیت اسماء، مسئله ای است که هم در تفسیر و کلام از آن بحث می شود و هم در حکمت و عرفان ، ولی بین بحث کلامی و تفسیری و بحث حکمی و عرفانی آن، از جهاتی فرق است، زیرا اولا: مراد از اسما در کلام و تفسیر، اسماء الله ملفوظی یا مکتوبی است، ولی در حکمت و عرفان، مراد از آنها، اسماء الله تکوینی است و ثانیا: مراد از توقیفیت در کلام و تفسیر، توقف داشتن تسمیه حق تعالی به اسمی از اسمای کمالی، بر اذن شارع است، ولی در عرفان و حکمت، مراد از آن، اختصاص داشتن هر اسمی از اسماء الله تکوینی، به موطن خاص خود است و ثالثا: بحث یاد شده در تفسیر و کلام، بیشتر جنبه فقهی دارد تا اعتقادی، بر خلاف بحث حکمی و عرفانی آن، که فقط جنبه نظری و معرفتی دارد، نه چیز دیگر. باری حضرت استاد حسن زاده آملی، در رساله «کلمه علیا در توقیفیت اسماء» که اولین اثر مستقل در موضوع یاد شده است، کلیه مطالب فوق الذکر را با نظم و ترتیب خاصی، طی هشت باب بررسی کرده و بدین طریق، مجموعه ای نفیس را در باره مباحث مربوط به توقیفیت اسما، از جنبه های مختلف، خصوصا عرفانی و کلامی، به اهل فضل و دانش اهدا نموده است.
← مقدمه
این رساله، در سال ۱۳۷۱، توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ، به طبع رسیده است.
wikifeqh: کلمه_علیا_در_توقیفیت_اسماء_(کتاب)