کلمات مکنونه

فرهنگ فارسی

کتابی است در حکمت بفارسی تالیف محسن فیض کاشانی و آن در تهران و بمبئی بطبع رسیده .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کلمات مکنونة (کتاب). کتاب «کلمات مکنونة من علوم اهل الحکمة و المعرفة» یکی از رسائل مهم فیض کاشانی که در آن عرفان ، حکمت و شریعت به نحو خاصی به هم آمیخته شده، کلمات مکنونة می باشد که ملمع عربی و فارسی است. این رساله، ادوار کامل عرفان نظری را به طرزی مورد بحث قرار داده که مباحث آن شاهد گویای جامعیت و بینش عمیق ملا محسن است.
ساختار کتاب به ترتیب مطالب عبارت است از:

[ویکی اهل البیت] فیض کاشانی
آثار فیض فایض از سلامت و جزالت، حسن ترتیب، اتقان تقریر، بیانات حکمیه واذواق کشفیه برخوردار می باشد. کلمات مکنونه به زبان فارسی آمیخته با عربی نوشته شده است. فارسی نویسی در آثار فیض منحصر به کلمات مکنونه نمی باشد. در کلمات مکنونه فیض احادیث بلند و عرشی را از ساحت مقدس ائمه معصومین علیهم السلام نقل کرده است.

[ویکی فقه] کلمات مکنونه (کتاب). کتاب «کلمات مکنونة من علوم اهل الحکمة و المعرفة» یکی از رسائل مهم فیض کاشانی که در آن عرفان ، حکمت و شریعت به نحو خاصی به هم آمیخته شده، کلمات مکنونة می باشد که ملمع عربی و فارسی است. این رساله، ادوار کامل عرفان نظری را به طرزی مورد بحث قرار داده که مباحث آن شاهد گویای جامعیت و بینش عمیق ملا محسن است.
ساختار کتاب به ترتیب مطالب عبارت است از:
حقیقت و هستی محض
در این اثر فیض از اسرار سر به مهر، مکتوم و مکنون بر وفاق اهل معنا سخن گفته و جای جای به کلمات اولیاءالله و عرفای محقق استشهاد نموده و از نظریات علمی خواجه نصیرالدین طوسی و اندیشه های صدرالمتالهین شیرازی و آرای عرفانی محی الدین بن عربی استفاده نموده است. اینک به بررسی مکنونات مهم کتاب می پردازیم که در شناخت اندیشه های فیض نقش بسزایی را ایفا می کند.
← جمع بین امتناع رویت و امکان آن
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۱۱۵.
...

دانشنامه آزاد فارسی

کَلِماتِ مَکنونه
تألیف ملامحسن فیض کاشانی، کتابی به فارسی و عربی، در عرفان و حکمت. مؤلف این کتاب را در ۱۰۵۷ق با آوردن آیاتی از قرآن، خبر و سخنان عرفا، در صد کلمه تألیف کرده است. در این اثر اشعاری بسیار از خود و شاعرانی چون سنایی، مولوی، سعدی و عراقی را نیز آورده است. اللآلی چهل کلمۀ برگزیده از این کتاب است. فیض این اثر را با نام الکلمات المخزونه تلخیص کرده است. کلمات مکنونه نخستین بار در بمبئی به چاپ سنگی رسیده است (۱۲۹۶ق).

پیشنهاد کاربران

بپرس