کشف البراهین فی شرح رساله زاد المسافرین

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] کشف البراهین فی شرح رسالة زاد المسافرین، اثر محمد بن ابی‎جمهور احسائی، به تحقیق وجیه بن محمد مُسبّح، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام اسلامی. نویسنده در این اثر، در هفت فصل، مباحث مربوط به اصول پنج‎گانه عقیدتی شیعی (توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد) را بیان کرده است.
ابن ابی‎جمهور احسائی در خاتمه، تاریخ فراغت از املای این کتاب را شامگاه چهارشنبه، هفدهم ذی‎حجه 878ق، در مشهد رضوی(ع)، ذکر می‎کند.
کتاب، دارای مقدمه محقق، مقدمه مؤلف، محتوای مطالب در هفت فصل و خاتمه است. نویسنده در نگارش این اثر از منابع متعدد لغوی، تاریخی، روایی، تفسیری و... از منابع شیعی و سنی به زبان عربی استفاده کرده که برخی از آنها پس از قرآن کریم و نهج البلاغه، عبارتند از: لسان العرب ابن منظور؛ سیره ابن هشام؛ مقدمه ابن خلدون؛ صحیح بخاری؛ ملل و نحل شهرستانی؛ مقالات الإسلامیین علی بن اسماعیل اشعری؛ کافی کلینی؛ توحید صدوق؛ مستدرکات أعیان الشیعة؛ تاریخ طبری؛ فهرست ابن ندیم؛ الأعلام زرکلی؛ وسائل الشیعة شیخ حر عاملی؛ مسند و فضائل الصحابة احمد بن حنبل؛ الکامل فی التاریخ ابن اثیر؛ المعجم الکبیر طبرانی؛ المناقب خوارزمی؛ بحار الأنوار علامه مجلسی؛ ینابیع المودة قندوزی؛ التفسیر الکبیر فخر رازی و....
ابن ابی‎جمهور در اصل رساله «زاد المسافرین» می‎نویسد: «فهذه رسالة مشتملة علی ما یجب علی المکلف اعتقاده من العقائد الکلامیة و المسائل الأصولیة، سمّیتها بزاد المسافرین فی أصول الدین». ترجمه: «این رساله‎ای است دربردارنده، مباحثی کلامی از اصول اعتقادات که باور به آن بر مکلف واجب است. من، آن را زاد المسافرین فی أصول الدین، نام نهادم».
وی سپس در توضیح عبارت فوق (در عبارات کشف البراهین که شرح زاد المسافرین است،) می‎نویسد: منظورش از رساله، کتاب است و از عقاید کلامیه، علم کلام. وی آنگاه وجوهی را در سبب نام‎گذاری علم کلام به این اسم، ذکر می‎کند، مراد از مسائل (مبادی، مسائل و موضوعات) را روشن می‎کند و وجوهی را در برتری این علم بر سایر علوم ذکر می‎نماید.
ابن ابی‎جمهور، درباره ترتیب فصول مسائل مطرح‎شده در کتاب، می‎نویسد: مطالب این کتاب در هفت فصل ترتیب یافته است. وجه حصر مباحث در هفت فصل این است که آنچه از آن بحث می‎شود، یا ذات و متعلقات ذات است و یا افعالِ ذات. در بحث از ذات هم یا از تصور آن چیز نزد عقل و تمیّز آن از سایر موجودات صحبت می‎کنیم یا از صفات مختص به آن؛ پس اولین مورد، بحث از اثبات واجب الوجود خواهد بود که فصل اول کتاب به آن پرداخته است. دومین مورد، بحث از صفات است که آن‎هم یا ثبوتیه است و یا سلبیه. بحث از صفات ثبوتیه در فصل دوم و صفات سلبیه در فصل سوم، مطرح می‎گردد ؛ بحث از افعال، یا از افعال مطلق به‎طور عموم است یا از افعال خاص که از اولی در فصل چهارم تحت عنوان عدل بحث می‎شود و اما دومی (افعال خاص)، یا مربوط به سرای دنیا است و یا به زندگانی اخروی ارتباط دارد؛ مباحث مربوط به زندگانی اخروی (یعنی دومین مورد از تقسیم اخیر) در فصل هفتم و تحت عنوان مباحث معاد مطرح می‎گردد و در مباحث مربوط به زندگانی دنیوی، یا بحث از مؤسس شریعت مطرح است و یا از حافظش. بحث از مؤسس شریعت را در مباحث مربوط به نبوت باید مطرح کرد که در فصل پنجم کتاب آمده و بحث از حافظ شریعت نیز در فصل ششم، تحت عنوان مباحث امامت سامان یافته است.

پیشنهاد کاربران

بپرس