کشتی زیرآبی. کَشتی زیرآبی (submersible)
کَشتی زیرآبی
نوعی کشتی برای حرکت در زیر آب. از آن جمله است زیردریایی های کوچکی که مهندسان و محققان به منزلۀ وسیلۀ ترابری به کار می گیرند تا نیازهای عملیاتی غواصی آنان را برآورده کند. پیشرفته ترین کشتی های زیرآبی، نوع به اصطلاح مجزاشده ای اند که در آن ها دو بخش تعبیه شده است: یکی برای ناوبر، و دیگری برای حمل غواص. هوای بخش غواص ها تحت فشار است و به دریا راه دارد. کشتی غواصی روی آب، متعلق به نیروی دریایی بریتانیا، با نام چلنجر (ساخت ۱۹۸۰)، علاوه بر حمایت از غواصانی که در عمق ۳۰۰متری فعالیت می کنند، برای کشتی های زیرآبی که به اعماق اقیانوس می روند، بۀ منزلۀ کشتی مادر عمل کرده، آن ها را از اعماق بالا می کشد. این کشتی یک تونل داخلی عمودی و استوانه ای نیز دارد که از انتهای آن می توان یک حباب غواصی سه نفره را تا عمق ۶هزار متری پایین فرستاد. کشتی های زیرآبی سرنشین دار و تحت فشارِ جو می توانند تا اعماقی بیش از کشتی های زیرآبی تحتِ فشار غواصی پایین بروند. نوعی کشتی زیرآبی ژاپنی که می تواند تا عمق ۶۵۰۰ متر پایین برود، در ۱۹۸۹ بررسی بستر دریا را شروع کرد. بریتانیا در ۱۹۹۰ برای پژوهش در مناطق دور از دسترس، به خصوص در مناطق شمالگان، کشتی های زیرآبی خودکار یا بدون سرنشین تدارک دید. از کشتی های زیرآبی برای حمل ونقل غواصان بین محفظه های فشار کشتی مادر و محل کار در بستر دریا استفاده می شود. غواصان پس از هر غواصی برای چندین روز تحت فشار باقی می مانند و با این کار از زمان طولانی کاهش فشار لازمِ پس از هر غواصی در عمق زیاد اجتناب می شود.
کَشتی زیرآبی
نوعی کشتی برای حرکت در زیر آب. از آن جمله است زیردریایی های کوچکی که مهندسان و محققان به منزلۀ وسیلۀ ترابری به کار می گیرند تا نیازهای عملیاتی غواصی آنان را برآورده کند. پیشرفته ترین کشتی های زیرآبی، نوع به اصطلاح مجزاشده ای اند که در آن ها دو بخش تعبیه شده است: یکی برای ناوبر، و دیگری برای حمل غواص. هوای بخش غواص ها تحت فشار است و به دریا راه دارد. کشتی غواصی روی آب، متعلق به نیروی دریایی بریتانیا، با نام چلنجر (ساخت ۱۹۸۰)، علاوه بر حمایت از غواصانی که در عمق ۳۰۰متری فعالیت می کنند، برای کشتی های زیرآبی که به اعماق اقیانوس می روند، بۀ منزلۀ کشتی مادر عمل کرده، آن ها را از اعماق بالا می کشد. این کشتی یک تونل داخلی عمودی و استوانه ای نیز دارد که از انتهای آن می توان یک حباب غواصی سه نفره را تا عمق ۶هزار متری پایین فرستاد. کشتی های زیرآبی سرنشین دار و تحت فشارِ جو می توانند تا اعماقی بیش از کشتی های زیرآبی تحتِ فشار غواصی پایین بروند. نوعی کشتی زیرآبی ژاپنی که می تواند تا عمق ۶۵۰۰ متر پایین برود، در ۱۹۸۹ بررسی بستر دریا را شروع کرد. بریتانیا در ۱۹۹۰ برای پژوهش در مناطق دور از دسترس، به خصوص در مناطق شمالگان، کشتی های زیرآبی خودکار یا بدون سرنشین تدارک دید. از کشتی های زیرآبی برای حمل ونقل غواصان بین محفظه های فشار کشتی مادر و محل کار در بستر دریا استفاده می شود. غواصان پس از هر غواصی برای چندین روز تحت فشار باقی می مانند و با این کار از زمان طولانی کاهش فشار لازمِ پس از هر غواصی در عمق زیاد اجتناب می شود.
wikijoo: کشتی_زیرآبی