کشتار تهیری قتل عام بود که در ۳ ژوئن ۱۹۶۳ میلادی، بمطابق ۱۲ خرداد ۱۳۴۲ شمسی، در تهیرهی، در استان سند، پاکستان رخ داد. در آن ۱۱۸ نفر از مسلمان شیعه توسط گروهک تنظیم اهل سنت از مسلمانان دیوبندی کشته شدند. اگرچه این اولین حادثه خشونت علیه مسلمانان شیعه پاکستان نبود، اما این حمله اولین کشتار دسته جمعی شیعیان پاکستان محسوب می شود.
... [مشاهده متن کامل]
سید احمد بریلوی و شاه اسماعیل دهلوی از پیشگامان تروریسم ضد شیعه مدرن در شبه قاره هند هستند. پروفسور باربارا میتکاف می نویسد:
"دومین گروهی که مورد حمله سید احمد قرار گرفتند، کسانی بودند که تمایل به عقاید شیعی داشتند. وی به ویژه از مسلمانان خواست تا از حمل تعزیه ها، ماکت هایی از حرم های شهدای کربلا که در دسته های عزاداری حمل می شوند، دست بکشند. محمد اسماعیل دهلوی می نویسد:
'یک مؤمن واقعی باید شکستن تعزیه ها به زور را به اندازه شکستن بت ها، پرفضیلت بشمارد اگر خودش نمی تواند آنها را بشکند، بگذارید به دیگران دستور دهد. حتی اگر این از توان او خارج است، بگذارید حداقل از آنها با تمام قلب و روح خود متنفر باشد و نسبت به آنها نفرت بورزد '.
گفته می شود، بدون شک با اغراق قابل توجهی، خود سید احمد هزاران حسینیه، ساختمانی که میزبان تعزیه هاست را، تخریب کرده است ".
این حملات بین سالهای ۱۸۱۸ و ۱۸۲۰ میلادی انجام شده است. پروفسور اطهر عباس رضوی جزئیات بیشتری در مورد زمان و مکان ها و شرایطی که در آن این حملات انجام شده است، بیان کرده است. پس از مرگ آنها در بالاکوت در سال ۱۸۳۱ در حالی که تحت تعقیب ارتش راجا رنجیت سنگ قرار داشتند، میراث تروریسم فرقه ای آنها در مکتب فکری دیوبند ادامه یافت. آمارها نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد تروریست های مذهبی در پاکستان از نظر اعتقادی دیوبندی هستند و بسیاری از آنها به عشایر پشتون ها تعلق دارند.
پس از فوت محمد علی جناح در شرایط اسرارآمیز، نخست وزیر سنی، نوابزاده لیاقت علی خان، با علمای دیوبندی همکاری کرد و در سال ۱۹۴۹ میلادی قطعنامه اهداف را تصویب کرد و جایگاه مذهب در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد. وزیر قانون منصوب جناح، جوجندرا نات ماندال، که هندو مذهب بود، استعفا داد.
در سال ۱۹۴۹ میلادی در نارووال به عزاداران حمله شد. سال ۱۹۵۱ در انتخابات مجمع پنجاب، مبارزاتی علیه نامزدهای شیعه به دلایل فرقه ای آغاز شد و آنها کافر اعلام شدند. در سال ۱۹۵۵، دسته های عزاداری و حسنیه ها در ۲۵ نقطه در پنجاب مورد حمله قرار گرفتند که صدها نفر در این ماجرا زخمی شدند. در همان سال، یک روحانی اهل سنت در کراچی شایعه ای را منتشر کرد که شیعیان هر ساله یک کودک سنی را ذبح می کنند و گوشت وی را به غذاهایی که در ماه محرم سرو می کنند اضافه می کنند. در نتیجه، یک حسینیه بلتی در کراچی مورد حمله قرار گرفت و دوازده نفر به شدت زخمی شدند.
... [مشاهده متن کامل]
سید احمد بریلوی و شاه اسماعیل دهلوی از پیشگامان تروریسم ضد شیعه مدرن در شبه قاره هند هستند. پروفسور باربارا میتکاف می نویسد:
"دومین گروهی که مورد حمله سید احمد قرار گرفتند، کسانی بودند که تمایل به عقاید شیعی داشتند. وی به ویژه از مسلمانان خواست تا از حمل تعزیه ها، ماکت هایی از حرم های شهدای کربلا که در دسته های عزاداری حمل می شوند، دست بکشند. محمد اسماعیل دهلوی می نویسد:
'یک مؤمن واقعی باید شکستن تعزیه ها به زور را به اندازه شکستن بت ها، پرفضیلت بشمارد اگر خودش نمی تواند آنها را بشکند، بگذارید به دیگران دستور دهد. حتی اگر این از توان او خارج است، بگذارید حداقل از آنها با تمام قلب و روح خود متنفر باشد و نسبت به آنها نفرت بورزد '.
گفته می شود، بدون شک با اغراق قابل توجهی، خود سید احمد هزاران حسینیه، ساختمانی که میزبان تعزیه هاست را، تخریب کرده است ".
این حملات بین سالهای ۱۸۱۸ و ۱۸۲۰ میلادی انجام شده است. پروفسور اطهر عباس رضوی جزئیات بیشتری در مورد زمان و مکان ها و شرایطی که در آن این حملات انجام شده است، بیان کرده است. پس از مرگ آنها در بالاکوت در سال ۱۸۳۱ در حالی که تحت تعقیب ارتش راجا رنجیت سنگ قرار داشتند، میراث تروریسم فرقه ای آنها در مکتب فکری دیوبند ادامه یافت. آمارها نشان می دهد که حدود ۹۰ درصد تروریست های مذهبی در پاکستان از نظر اعتقادی دیوبندی هستند و بسیاری از آنها به عشایر پشتون ها تعلق دارند.
پس از فوت محمد علی جناح در شرایط اسرارآمیز، نخست وزیر سنی، نوابزاده لیاقت علی خان، با علمای دیوبندی همکاری کرد و در سال ۱۹۴۹ میلادی قطعنامه اهداف را تصویب کرد و جایگاه مذهب در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد. وزیر قانون منصوب جناح، جوجندرا نات ماندال، که هندو مذهب بود، استعفا داد.
در سال ۱۹۴۹ میلادی در نارووال به عزاداران حمله شد. سال ۱۹۵۱ در انتخابات مجمع پنجاب، مبارزاتی علیه نامزدهای شیعه به دلایل فرقه ای آغاز شد و آنها کافر اعلام شدند. در سال ۱۹۵۵، دسته های عزاداری و حسنیه ها در ۲۵ نقطه در پنجاب مورد حمله قرار گرفتند که صدها نفر در این ماجرا زخمی شدند. در همان سال، یک روحانی اهل سنت در کراچی شایعه ای را منتشر کرد که شیعیان هر ساله یک کودک سنی را ذبح می کنند و گوشت وی را به غذاهایی که در ماه محرم سرو می کنند اضافه می کنند. در نتیجه، یک حسینیه بلتی در کراچی مورد حمله قرار گرفت و دوازده نفر به شدت زخمی شدند.