خَشثَرَه وئیَریَه ( Khshathra Vairya ) که در پهلوی به شکل خَشتریور و در زبان اوستایی کشاترا و در فارسی به صورت شهریر و شهریور شناخته شده، یکی از مهم ترین امشاسپندان خداوند و جاودانه های مقدس و در زمره ایزدان مذکر است. جزو اول این نام به معنای کشور و مملکت داری است و واژه شهر نیز گرفته شده از همین کلمه خَشتر است که در دوره هخامنشیان به همین معنی استفاده می شد.
... [مشاهده متن کامل]
جزء دوم این کلمه به معنای آرزو شده یا طلب شده که به این ترتیب می توان این کلمه را به صورت حکومت مطلوب یا کشور آرمانی معنی کرد. در اوستا شهریور به منزله سرزمین فناناپذیر و جایگاه اهورامزدا و ایزدان و جایی که انسان های نیک بعد از مرگ ساکن آن خواهند شد آمده است.
در عالم روحانی، ایزد شهریور نماینده حکومت ایزدی و قدرت مطلقه خداوند و همچنین پاسدار حاکمان بر حق و برقراری صلح و اشاعه مذهب و دینداری روی زمین است. او همچنین حافظ جنگجویان و فلزات و دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت و محافظ مردم ستمدیده است. ایزد شهریور برای یاری رساندن به انسان ها از همکاری ایزدان مهر و آسمان و انیران بهره می برد و با دیو حکومت بد و آشوب و مستی و قدرت طلبی به نام دیو سوُروَ ( Saurva ) یا ساوول که از دستیاران اهریمن است،
... [مشاهده متن کامل]
جزء دوم این کلمه به معنای آرزو شده یا طلب شده که به این ترتیب می توان این کلمه را به صورت حکومت مطلوب یا کشور آرمانی معنی کرد. در اوستا شهریور به منزله سرزمین فناناپذیر و جایگاه اهورامزدا و ایزدان و جایی که انسان های نیک بعد از مرگ ساکن آن خواهند شد آمده است.
در عالم روحانی، ایزد شهریور نماینده حکومت ایزدی و قدرت مطلقه خداوند و همچنین پاسدار حاکمان بر حق و برقراری صلح و اشاعه مذهب و دینداری روی زمین است. او همچنین حافظ جنگجویان و فلزات و دستگیر فقرا و ایزد رحم و مروت و محافظ مردم ستمدیده است. ایزد شهریور برای یاری رساندن به انسان ها از همکاری ایزدان مهر و آسمان و انیران بهره می برد و با دیو حکومت بد و آشوب و مستی و قدرت طلبی به نام دیو سوُروَ ( Saurva ) یا ساوول که از دستیاران اهریمن است،