کریستوفر درسر ( به انگلیسی: Christopher Dresser ) ؛ ( زادۀ ۴ ژوئیهٔ ۱۸۳۴ میلادی – درگذشتۀ ۲۴ نوامبر ۱۹۰۴ میلادی ) یک طراح و نظریه پرداز طراحی اهل بریتانیا بود که اکنون به طور گسترده به عنوان یکی از اولین و مهم ترین طراحان مستقل شناخته می شود. او یک شخصیت محوری در جنبش زیبایی شناسی و مشارکت کنندۀ عمده در سبک متفقین انگلیسی - ژاپنی یا مدرن ( سبک آر نُوو بریتانیا ) بود، که هر دو از انگلستان سرچشمه گرفتند و نفوذ بین المللی طولانی مدت داشتند. [ ۱]
درسر در گلاسگو، اسکاتلند، در خانواده ای از یورکشایر به دنیا آمد. در سن ۱۳ سالگی، او شروع به حضور در مدرسۀ دولتی طراحی، سامرست هاوس، لندن کرد. [ نیازمند منبع]
از همان اوایل کار طراحی او گسترش یافت و شامل فرش، سرامیک، مبلمان، شیشه، گرافیک، فلزکاری، از جمله نقره و آب کاری، و منسوجات چاپی و بافته می شد. او ادعا کرد که «به اندازۀ هر مردی» در نمایشگاه بین المللی لندن ۱۸۶۲ میلادی طراحی کرده است. در اوایل سال ۱۸۶۵ میلادی اخبار ساختمان گزارش داد که در اوایل زندگی حرفه ای او به عنوان طراح کاغذ دیواری، منسوجات و فرش فعال بوده است؛ فعال ترین انقلابی در هنر تزئینی روز. [ ۲] او چندین کتاب در زمینۀ طراحی و تزئین نوشت، از جمله: هنر طراحی تزئینی ( ۱۸۶۲ میلادی ) ، توسعۀ هنر تزئینی در نمایشگاه بین المللی ( ۱۸۶۲ میلادی ) ، و اصول طراحی ( ۱۸۷۳ میلادی ) که در مقدمه «مردان کارگر» خطاب شده است. در سال ۱۸۹۹ میلادی مجلۀ استودیو دریافت که می توان از این کتاب نقل قول کرد: «صفحه به صفحه و خطی یافت نشد، به ندرت یک کلمه، که توسط منتقدترین عضو انجمن هنر و صنایع دستی امروز تأیید نشود». در واقع، درسر دستور کار تصویب شده توسط جنبش هنر و صنایع دستی را در تاریخ بعدی تنظیم کرد. [ ۳]
در سال ۱۸۷۳ میلادی از سوی دولت آمریکا از او درخواست شد تا گزارشی دربارۀ طراحی کالاهای خانگی بنویسد. [ ۳]
در مسیر ژاپن در سال ۱۸۷۶ میلادی، او مجموعه ای از سه سخنرانی را در موزۀ فیلادلفیا و مدرسه هنرهای صنعتی ایراد کرد و بر ساخت کاغذ دیواری های طراحی خود برای ویلسون فنیمور نظارت داشت. او توسط مسرز تیفانی از نیویورک مأموریت یافت تا در زمانی که در ژاپن بود، مجموعه ای از اشیاء هنری قدیمی و جدید تشکیل دهد که باید مصنوعات آن کشور را به تصویر بکشد. [ ۲]
در سال ۱۸۷۶ میلادی، دولت بریتانیا درسر را به عنوان فرستاده به ژاپن منصوب کرد و پس از اینکه در سال ۱۸۶۲ میلادی با هنر ژاپن در ارتباط بود، او را برای بازدید از ژاپن فرستاد و در سال های بعد تعدادی از همکاران تجاری ژاپنی مانند کیریتسو کوشو کائیشا ( شرکت نظم کتاب قدیمی ) را ایجاد کرد. [ ۴] در طی چهار ماه در سال های ۱۸۷۷–۱۸۷۶ میلادی، درسر حدود ۲۰۰۰ مایل در ژاپن سفر کرد و برداشت های خود را در کتاب ژاپن: معماری، هنر و تولیدات - هنری ( ۱۸۸۲ میلادی ) ثبت کرد. او در زمانی که در ژاپن بود، نمایندۀ موزه کنزینگتون جنوبی بود، و در دربار مورد استقبال امپراتور قرار گرفت، که دستور داد با درسر به عنوان مهمان کشور رفتار شود – همۀ درها به روی او باز بود. دولت ژاپن از او خواسته بود تا گزارشی دربارهٔ «تجارت با اروپا» بنویسد. مطالعۀ پیشگامانۀ او دربارۀ هنر ژاپنی در بسیاری از آثار او که نمونه ای از سبک انگلیسی - ژاپنی محسوب می شوند، مشهود است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدرسر در گلاسگو، اسکاتلند، در خانواده ای از یورکشایر به دنیا آمد. در سن ۱۳ سالگی، او شروع به حضور در مدرسۀ دولتی طراحی، سامرست هاوس، لندن کرد. [ نیازمند منبع]
از همان اوایل کار طراحی او گسترش یافت و شامل فرش، سرامیک، مبلمان، شیشه، گرافیک، فلزکاری، از جمله نقره و آب کاری، و منسوجات چاپی و بافته می شد. او ادعا کرد که «به اندازۀ هر مردی» در نمایشگاه بین المللی لندن ۱۸۶۲ میلادی طراحی کرده است. در اوایل سال ۱۸۶۵ میلادی اخبار ساختمان گزارش داد که در اوایل زندگی حرفه ای او به عنوان طراح کاغذ دیواری، منسوجات و فرش فعال بوده است؛ فعال ترین انقلابی در هنر تزئینی روز. [ ۲] او چندین کتاب در زمینۀ طراحی و تزئین نوشت، از جمله: هنر طراحی تزئینی ( ۱۸۶۲ میلادی ) ، توسعۀ هنر تزئینی در نمایشگاه بین المللی ( ۱۸۶۲ میلادی ) ، و اصول طراحی ( ۱۸۷۳ میلادی ) که در مقدمه «مردان کارگر» خطاب شده است. در سال ۱۸۹۹ میلادی مجلۀ استودیو دریافت که می توان از این کتاب نقل قول کرد: «صفحه به صفحه و خطی یافت نشد، به ندرت یک کلمه، که توسط منتقدترین عضو انجمن هنر و صنایع دستی امروز تأیید نشود». در واقع، درسر دستور کار تصویب شده توسط جنبش هنر و صنایع دستی را در تاریخ بعدی تنظیم کرد. [ ۳]
در سال ۱۸۷۳ میلادی از سوی دولت آمریکا از او درخواست شد تا گزارشی دربارۀ طراحی کالاهای خانگی بنویسد. [ ۳]
در مسیر ژاپن در سال ۱۸۷۶ میلادی، او مجموعه ای از سه سخنرانی را در موزۀ فیلادلفیا و مدرسه هنرهای صنعتی ایراد کرد و بر ساخت کاغذ دیواری های طراحی خود برای ویلسون فنیمور نظارت داشت. او توسط مسرز تیفانی از نیویورک مأموریت یافت تا در زمانی که در ژاپن بود، مجموعه ای از اشیاء هنری قدیمی و جدید تشکیل دهد که باید مصنوعات آن کشور را به تصویر بکشد. [ ۲]
در سال ۱۸۷۶ میلادی، دولت بریتانیا درسر را به عنوان فرستاده به ژاپن منصوب کرد و پس از اینکه در سال ۱۸۶۲ میلادی با هنر ژاپن در ارتباط بود، او را برای بازدید از ژاپن فرستاد و در سال های بعد تعدادی از همکاران تجاری ژاپنی مانند کیریتسو کوشو کائیشا ( شرکت نظم کتاب قدیمی ) را ایجاد کرد. [ ۴] در طی چهار ماه در سال های ۱۸۷۷–۱۸۷۶ میلادی، درسر حدود ۲۰۰۰ مایل در ژاپن سفر کرد و برداشت های خود را در کتاب ژاپن: معماری، هنر و تولیدات - هنری ( ۱۸۸۲ میلادی ) ثبت کرد. او در زمانی که در ژاپن بود، نمایندۀ موزه کنزینگتون جنوبی بود، و در دربار مورد استقبال امپراتور قرار گرفت، که دستور داد با درسر به عنوان مهمان کشور رفتار شود – همۀ درها به روی او باز بود. دولت ژاپن از او خواسته بود تا گزارشی دربارهٔ «تجارت با اروپا» بنویسد. مطالعۀ پیشگامانۀ او دربارۀ هنر ژاپنی در بسیاری از آثار او که نمونه ای از سبک انگلیسی - ژاپنی محسوب می شوند، مشهود است.
wiki: کریستوفر درسر