کریدور یا دالان اقتصادی ایران - قزاقستان - چین، قسمتی از طرح سرمایه گذاری در زیربناهای اقتصادی راه ابریشم جدید است که سین کیانگ چین را از قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان به ایران و در امتداد آن به اروپا متصل خواهد کرد. این کریدور از کشور چین آغاز شده و از طریق خط ریلی چین - قزاقستان به بندر آق تاو در این کشور می رسد و با طی مسیر در دریای خزر به بندر کاسپین متصل می شود. مسیر ترانزیتی چین ( اروم چی ) ، قزاقستان ( بندر آکتائو ) ، ایران ( بندر کاسپین ) ، مسیری که کمک خواهد کرد صادرات کالا به روسیه، لهستان و شمال اروپا با سرعت بیشتری انجام شود.
... [مشاهده متن کامل]
سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل با هدف تبدیل ایران به تقاطع کریدورهای بین المللی یکی از ضرورت های این مقطع از تاریخ ایران است. اقدام مهمی که افزون بر تقویت مزیت های ترانزیتی این سرزمین و به تبع آن، ایجاد وابستگی میان کشورهای منطقه و جهان، به ایران، ایجاد اشتغال در میان نیروهای انسانی داخلی ایران، ترویج فرهنگ ایرانی و نمایش امنیت این کشور به دیگر کشورهای جهان، درآمدی را نیز، وارد کشور ایران خواهد کرد.
با راه اندازی این کریدور بین المللی حمل و نقل ترکیبی چین - قزاقستان - ایران، ضمن افزایش ظرفیت مبادلات تجاری بین کشورهای حاشیهٔ دریای خزر، امکان کاهش زمان حمل و هزینه های مبادلات نیز محقق شد.
این کریدور اقتصادی از ارومچی چین آغاز می شود، با رسیدن به قزاقستان و سپس مهم ترین بندر این کشور، «آکتائو»، به بندر انزلی می رسد که یکی از مهم ترین مأموریت های این بندر ترانزیت است؛ این بندر قرار است با مذاکرات انجام شده، به مرکز ترانزیت محصولات صادراتی قزاقستان و روسیه تبدیل شود.
راه زمینی جادهٔ ابریشم از چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا شامل اندونزی و ویتنام آغاز می شود و با عبور از کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه، ایران و ترکیه در آسیا امتداد و تا کشورهای اروپای شرقی و ایتالیا ادامه می یابد. همچنین راه دریایی جادهٔ ابریشم نیز از آسیای جنوب شرقی آغاز شده و در ادامه از اقیانوس هند، شرق آفریقا، دریای سرخ، و با عبور از کانال سوئز، دریای مدیترانه تا ایتالیا و اسپانیا ادامه می یابد.
جغرافی دان بریتانیایی، هالفورد مکیندر، در آغاز سدهٔ بیستم می گوید یک قدرت که بتواند مسیرهای تجارت و حمل و نقل اروپا، آسیا و آفریقا را در قالب یک «جزیرهٔ جهانی» درآورد، آماده است که به یک قدرت مسلط جهانی بدل شود.
... [مشاهده متن کامل]
سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل با هدف تبدیل ایران به تقاطع کریدورهای بین المللی یکی از ضرورت های این مقطع از تاریخ ایران است. اقدام مهمی که افزون بر تقویت مزیت های ترانزیتی این سرزمین و به تبع آن، ایجاد وابستگی میان کشورهای منطقه و جهان، به ایران، ایجاد اشتغال در میان نیروهای انسانی داخلی ایران، ترویج فرهنگ ایرانی و نمایش امنیت این کشور به دیگر کشورهای جهان، درآمدی را نیز، وارد کشور ایران خواهد کرد.
با راه اندازی این کریدور بین المللی حمل و نقل ترکیبی چین - قزاقستان - ایران، ضمن افزایش ظرفیت مبادلات تجاری بین کشورهای حاشیهٔ دریای خزر، امکان کاهش زمان حمل و هزینه های مبادلات نیز محقق شد.
این کریدور اقتصادی از ارومچی چین آغاز می شود، با رسیدن به قزاقستان و سپس مهم ترین بندر این کشور، «آکتائو»، به بندر انزلی می رسد که یکی از مهم ترین مأموریت های این بندر ترانزیت است؛ این بندر قرار است با مذاکرات انجام شده، به مرکز ترانزیت محصولات صادراتی قزاقستان و روسیه تبدیل شود.
راه زمینی جادهٔ ابریشم از چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا شامل اندونزی و ویتنام آغاز می شود و با عبور از کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه، ایران و ترکیه در آسیا امتداد و تا کشورهای اروپای شرقی و ایتالیا ادامه می یابد. همچنین راه دریایی جادهٔ ابریشم نیز از آسیای جنوب شرقی آغاز شده و در ادامه از اقیانوس هند، شرق آفریقا، دریای سرخ، و با عبور از کانال سوئز، دریای مدیترانه تا ایتالیا و اسپانیا ادامه می یابد.
جغرافی دان بریتانیایی، هالفورد مکیندر، در آغاز سدهٔ بیستم می گوید یک قدرت که بتواند مسیرهای تجارت و حمل و نقل اروپا، آسیا و آفریقا را در قالب یک «جزیرهٔ جهانی» درآورد، آماده است که به یک قدرت مسلط جهانی بدل شود.