کِروم، جان (۱۷۶۸ـ۱۸۲۱)(Crome, John)
تابلوی درخت بلوط پورینگلند، اثر جان کروم
نقاش منظره پرداز انگلیسی. در ۱۸۰۳ همراه با جان سل کاتمن از بنیادگذاران مکتب نورویچ بود. آثارش نشان دهندۀ نفوذ منظره پردازی های هلندی است، همچون تابلوی درخت بلوط پورینگلند (۱۸۱۸؛ نگارخانۀ ملّی لندن). کروم بیشتر نقاشی خودآموخته بود؛ ظاهراً از جلوه های نوری آثار مایندرت هوبما، تامس گینزبارو، و جورج مورلند و نقاشی های ریچارد ویلسون بسیار بهره گرفت. با تدریس طراحی در زادگاهش نورویچ، امرار معاش می کرد، و در ۱۸۰۳ با همکاری عده ای دیگر از هنرمندان، انجمن هنرمندان نورویچ را بنیاد نهاد، و خودش پشتیبان اصلی مکتب نورویچ شد. کاتمَن او را به نقاشی با آبرنگ ترغیب کرد؛ شماری چاپنقش تیزابی نیز پدید آورد، لیکن بیشتر به نقاشی با رنگ وروغن گرایش داشت و تابلوهایش را در اندازه های بزرگ و با طراحی بسیار نظرگیری اجرا می کرد. کروم با عنوان «کروم قدیمی» از پسرش جان بِرنِی کروم (۱۷۹۴ـ۱۸۴۲) بازشناخته می شود. کرومِ کهتر، نقاش و معلم هنر بود و در نقاشی از جلوه های مهتاب مهارت داشت.
تابلوی درخت بلوط پورینگلند، اثر جان کروم
نقاش منظره پرداز انگلیسی. در ۱۸۰۳ همراه با جان سل کاتمن از بنیادگذاران مکتب نورویچ بود. آثارش نشان دهندۀ نفوذ منظره پردازی های هلندی است، همچون تابلوی درخت بلوط پورینگلند (۱۸۱۸؛ نگارخانۀ ملّی لندن). کروم بیشتر نقاشی خودآموخته بود؛ ظاهراً از جلوه های نوری آثار مایندرت هوبما، تامس گینزبارو، و جورج مورلند و نقاشی های ریچارد ویلسون بسیار بهره گرفت. با تدریس طراحی در زادگاهش نورویچ، امرار معاش می کرد، و در ۱۸۰۳ با همکاری عده ای دیگر از هنرمندان، انجمن هنرمندان نورویچ را بنیاد نهاد، و خودش پشتیبان اصلی مکتب نورویچ شد. کاتمَن او را به نقاشی با آبرنگ ترغیب کرد؛ شماری چاپنقش تیزابی نیز پدید آورد، لیکن بیشتر به نقاشی با رنگ وروغن گرایش داشت و تابلوهایش را در اندازه های بزرگ و با طراحی بسیار نظرگیری اجرا می کرد. کروم با عنوان «کروم قدیمی» از پسرش جان بِرنِی کروم (۱۷۹۴ـ۱۸۴۲) بازشناخته می شود. کرومِ کهتر، نقاش و معلم هنر بود و در نقاشی از جلوه های مهتاب مهارت داشت.
wikijoo: کروم،_جان_(۱۷۶۸ـ۱۸۲۱)