کرناس

لغت نامه دهخدا

کرناس. [ ک ِ ] ( ع اِ ) جامه پنبه ای. لغة فی الکرباس. ( منتهی الارب ). || آب خانه بر بام. ( مهذب الاسماء ).

فرهنگ فارسی

جام. پنبه ای لغه فی الکرباس یا آب خانه بر بام

گویش مازنی

/kernaas/ واحد حجمی در حدود بیست و پنج لیتر - ظرف شیردوشی بزرگ

پیشنهاد کاربران

زندگی زیباست ، در کنار هم بودن و همدلی و احترام متقابل از نشانه های بارز یک جامعه ی با فرهنگ و متمدن است . همه اقوام ایران قابل احترام هستند ، یک مثل لکی هست که میگه : دار وَ شاخ و وَلگا رنگینهَ ، یعنی درخت با شاخ و برگش زیباست ، ایران عزیز ما با وجود اقوام ترک و بلوچ و لر و لک و مازنی و تاتی و کُرد و سمنانی و فارس وعرب و تالشی ووووو زیبا و تنومند است و لکستان نیز یکی از این اقوام اصیل و کهن سرزمین ایران زمین است ، لکستان بخش مهم و انکار ناپذیری از فرهنگ و تمدن و تاریخ گهربار ایران عزیز ماست .
...
[مشاهده متن کامل]

( من یک لک ایرانی هستم )

کاراسی یا کرناسی یکی از طایفه های بختیاری شاخه چهارلنگ ایل پاپی است. [۱] این طایفه ساکن بخش پاپی از توابع شهرستان خرم آباد است. [۱]
کاراسی
مناطق با جمعیت چشمگیر
ایران: ساکن در استان لرستان
دین
...
[مشاهده متن کامل]

شیعه
طایفه کرناسی یکی از طوایف مهم بختیاری ازشاخه چهارلنگ ایل پاپی می باشد که از منطقه کرناس بخش الوار گرمسیری بر اثرخشکسالی به دزفول واندیمشک پراکنده ودرطایفه شهی ا حل شده. و عده ای از ان ها جزجلیلوندچهارلنگ بختیاری ( بساک ) منطقه سیاه پوشان دزفول هستند. از سران این طایفه میتوان محمود خان نجارزاده ( جلیلوند ) و حسن خان بابا ( جلیلوند ) از سران طایفه بوده اند. یکی از زنان شیرزن به نام بی بی خورشید ( نجارزاده ) که بزرگترین ماما شهرستان دزفول بوده اند معروف به دایه. طایفه کرناسی قبل از پراکندگی قدرت ایلی بالایی داشتند و یکی از بزرگان این طایفه غلامعلی رئیس قبیله کرناس بودندطایفه کرناسی یکی از قدیمی ترین مردمان قوم لرهستند ک قدمت بیش از۱۰۰۰میرسد. خاستگاه اصلی این طایفه در منطقه سردشت دزفول دهستان امام زاده سید محمود روستا دست نی می باشد و ییلاق این طایفه اطراف درود و الیگودرز.
تقسیمات ایلیویرایش
دودمان این طایفه پاپی محمود ( کرناسی ) می باشد. طایفه کرناسی شاخه شیر اسعد ایل پاپی به شرح زیر میباشند.
۱. پاپی
۲. کرناسی
۳. نجارزاده
۴. بابا
۵. جلیلی نیا
۶. فرامرزی
۷. رشیدی
۸. علیپور
۹. بینگرو
۱۰. موسی
۱۱. شیخ
۱۲. مشگارعبدلی
۱۳. مشگاریوسف
۱۴. مشگاررشید
۱۵. مشگارنورعلی

آقای کُرناس بختیاری مقصر خودت هستی که با اسامی و عناوین مختلف وارد سایت ایلات لر و لک می شید و به ایلات و طوایف لرستان توهین می کنید و شدی نخود هر آشی . هر بار می پری به یه ایل و تبار . همه دیگه میدونن تو کی هستی و از چه طایفه ای هستی و مردم هم متقابلا به ایل و تبار تو توهین می کنن . جواب سلام علیکه
سلام واقعا زشته درست نیست.
بخدا که کار شماها انجام میدین دوراز انسان بودن خیلی زشته من نمیدونم شماها از کجا امدین به کجا میخواین برین ولی تمام کارهای شما توهین به شخصیت و شعور خودتونه انسان باید بتونه از خودش انسان بودن به جا بزاره و اگر هم از هر طایفه ای هست چه پاپی چه کرناسی چ بختیاری. اصالت اون طایفه رو حفظ کنه با کلام درست با لحن بجابا شخصیت داشتن. نه با حرف های ناپسند . خوش باشید. یا حق
...
[مشاهده متن کامل]

سیروس برار خداوکیلی خود درگیری داری . یاد شخصیت بازیگر دوبَرره در سریال شب های برَره افتادم که در عالم خوددرگیری با خورزوخان درگیر می شد در صورتی که اصلا خورزوخانی وجود نداشت . خدا شفات بده
آقای کرناسی ( فرهادی کیا! ) چی میگی براخودت!
اولا بنده همینی هستم که با همین اسم دارم پیام میدم
دومآ بااینکه بنده پاپی هستم ولی فامیلی بنده هیییچوقت پاپی نبوده
درضمن شعور این هست که براساس فهم وآگاهی صحبت کردحالا هرکس ناراحت بشه یانشه به وجود خودش و فهم خانوادگی او ربط داره
...
[مشاهده متن کامل]

بعدشما نه پاپی هستی ونه کرناسی
بلکه از همونهاهستی که به درستی تشخیص دادم
از همون پاچوبی ها!!
همون فرد هستی که با اسم فرهادی نیا نظردادی وبسیار بزدلانه ودروغ گفتی ازطایفه مالزیری هستی ووقتی بهت گفتم بادلایلی که دارم واطمینان دارم نه مالزیری هستی نه پاپی دیگه حرفی نزدی!
درست دست جایی گذاشتم که فکرش رو نکردی!
آقای پاچویی حقه باز که یک بار بانام فرهادی نیا موزیانه توهین میکنی وضربه خودت رو میزنی و یک بار بانام کرناسی
خجالت بکش!!!
ما رو چی پیش خودت فرض کردی!!
میای توهین های خودت رومیکنی ومیگی که پاپی معنی بدی داره وبعد که منطقی وبا استدلال جوابت میدم
با اسم دروغین دیگه با نام کرناسی میای زبان درازی میکنی!!
اگه تو صداقت داشتی واگه میدونستی شرافت چی هست و اگه همون فرهادی کیا نبودی به جای پاسخ دادن و موندن مقابل من که پاسخ تحقیقی ومنطقی فرهادی کیارودادم
می اومدی به توهین های بیشرمانه ولی درلفافه فرهادی کیا روپاسخ میدادی نه من!
ولی خب آنجایی که فرهادی کیا و کرناسی هر دویکی هستنند واز دودمان ایل پاچویی از دشمنان ایل پاپی اومدی پاسخی در همون جهت دادی وگرنه دلیلی نداشت فرهادی کیا پاسخ نده ولی کرناسی پاسخ بده
آقا پسر اونی که درذهنت هست خودتی!!!
افتاد!

حالا یه خورده منطقی تر صحبت کردی
الان گفتی نمیدونم واین درست تره
بین بایستی همه بدونیم که بین نمی دانم و صحت گذاشتن بر یک مسئله ای که در اون تحقیقات لازم صورت نگرفته تفاوت هست!
الان یک سری فامیلی ها رو نام بردی وگفتی که تغیرفامیلی داشته اند
...
[مشاهده متن کامل]

خب بله من منکرنمیشم کما اینکه در خیلی از ایلات وطوایف این تغیرات وجودداشته وداردواینکه جو عمومی معمولا به اصطلاح لازمه خوراک لازم برای تبلیغات منفی یا مثبت بهشون داد
مطمئنا بدون اینکه تحقیق لازم انجام بداند اکثرا ناخودآگاه مبلغ اون گفتمان میشن
معنای خارجی که مد نظر دوستان شما بوده خیلی روشن بگم منظورتون توله پشمالوهست
الان منظورچیست!!!؟؟؟؟
یعنی ما کلا توله پشمالوهستیم؟
یا پرورش توله پشمالو داشته ایم؟
توله پشمالو اصلا چندساله که درایران باب شده؟
قبلا توله پشمالو درایران بوده؟
تپه باستانی وبسیارارزشمندچندین هزارساله پاپی قبری مربوط به دوره اشکانی در زنجان هم معنای توله پشمالو میده یا نکنه محل دفن وببرستان توله های پشمالوبوده که چنین ارزش تا یخی پیداکرده؟
پاپی رامس سردارهخامنشی مستقردرشوش هم توله پشمالو بوده؟
روحانیت معنوی در مسیحیت بانام پاپ هم معنای توله پشمالو میده؟؟
ایالت پاپی در روم هم معنای پشمالو میده؟
اون والیبالیست تیم ملی ایتالیا با فامیلی پاپی هم معنای توله پشمالو رو میده؟
شهرک پاپی در استان هارودت ( درمنطقه قره باغ ) کشور آذربایجان هم معنای توله پشمالومیده؟
پاپااینار جد کل ایل پاپی هم توله پشمالو بوده ؟؟
Puppy به معنای توله سفید پشمالو رو چطور غربی ها روی مقدس ترین نماد دین خودشون یعنی روی روحانیون با تهذیب نفس در دین مسیح ( پاپ ) گذاشته اند؟؟
شما حتی دوست عزیز تحقیق نکردی که Puppyبه معنای توله پشمالو خیییلی فرق داره با papiبه معنای پدر و اسمی معنوی ومورد احترام
هم از نظرنوشتاری فرق داره هم از نظر معنایی ومفهومی!!
پاپی اسمی مقدس بوده وتا تمدن ۵۰الی۶۰سال پیش در تمام ایلات لرستان پیشوند نام پاپی باترکیب اسم دیگه رو افراد روی فرزندان ذکور خود میگداشتندچون جنبه الهی ومقدس براش قائل بودند
پاپی حسن
پاپی علی
پاپی حسین
پاپی مراد
پاپی احمد
ووو
حتی من خودم با چندنفر از چنین افرادی صحبت کردم ازایلات مختلف همگی یک جواب مشترک داشتند ومیگفتند والدین ما چندین فرزنداولشون دختربوده و نیت کردند اگه فرزند بعدی ما پسرشد به نیت سپاس و شکرگداری نام مقدس پاپی اسم پسر مون رو ترکیبی از پاپی با اسم دیگه بگذاریم وتا۷سال باپای پیاده به منطقه پاپی وبه پابوس شاهزاده احمد برویم!
پسرجان عقل خودت رو دست آدمهای مغرض و نفرت پراکن نده
هیشه از در تحقیق و پژوهش وهمچنین اسنادمعتبر یا حداقل داده های تاریخی وارد چنین موضوعاتی بشو
من بالاتر هم توضیح دادم که اسم های کهن یک کدتاریخی مدنظرخودشون رودارند
مثلا طایفه کوشکی ریشه در قوم کهن کاسپی ها دارندکه در گذرزمان تغیرشکل یافته وساکن اولیه منطقه چغلوندی بودند همین الان ما روستاهایی در منطقه چغلوندی به نام کاسیان علیا وکاسیان سفلی داریم که خود نشان از قوم کاسپی داره
ما در منطقه چعلوندی تپه سوکی و دره ساکی داریم که محل اصلی ایل کهن ساکی بوده
ساکی ها ریشه در قوم سکاها دارند که یک قوم کهن چندین هزارساله هست
ولی عده ای آدم ناآگاه و بیسواد حتی نام ساکی رو هم تفسیر زشت وناپسند خود رادارند. . . .
چون یا مغرض وحسود هستند یا بیسواد مطلق هستندو به خود زحمت نمیدن چهارکتاب مطالعه کنند
طایفه سگوند داریم که به گفته داریوش پور سرتیپ فرزند فتح اله خان پورسرتیپ رئیس طایفه سگوند به دلیل اینکه نماد روی پرچم اونها در دوران قدیم شکل سگ بوده برای نماد مبارزاتی به همین دلیل سگوند نام گرفتند
البته تفسیرهای دیگری هم وجود داره که نیاز به تحقیق و استدلال منطقی داره
پاپی و شیخ و صید ومیر و بابایی و شاه و پیری یا پیروند ودرویش همگی از القاب مقدس ومراتب عرفانی و درویشی گری گروه اهل حق هستند
اگه توجه کنی ترجمه مفهومی و لغوی این اسامی همگی به گونه ای معنای پدر و بزرگ ورئیس ورهبری وجلودار وپیشوا و خلاصه یک کاریزمای مورد احترام رو میدهند
بدرود
با امید آگاهی بخشی و جستجوی حقیقت

معنی واقعی اسم پاپی رو نمیدونم بجز در یک مورد که آن هم معنی خارجی آن است که معنی خوبی نداره . در ضمن من یک جمله نظر شخصی خودم و تعدادی از هم تباران را گفتم که آنها هم با نظر امثال من موافق بوده و هستند و اسم فامیلیشان را عوض کرده اند .
...
[مشاهده متن کامل]

پاپی = فرهادی نیا
پاپی = راد
پاپی = کامران نژاد
پاپی = مرادیان
پاپی = اصغر زاده
پاپی = فلاح نژاد
پاپی = نیک نام
پاپی = کرم پور
پاپی = حسن زاده
پاپی = سعادتی
پاپی = شمس خرم آبادی
تا جائی که ذهنم کار میکنه اینا همه از بستگان و اهل فامیل ما هستن که اسم فامیلیشان را عوض کرده اند
اینکه معنی پاپی بر می گرده به اسم روحانی مقدس و اینکه اسم پاپی یه اسم معنویه من واقعا من نمی دونم و در این خصوص مطالعه ای نداشته ام
. همین رو میدونم که این تفکرات پوچ و تعصبات کورِ طایفه گرائی بافته و ساخته ذهن افراد بیمار و بی سواد است . در ضمن اعلام شد که این نظر شخصیِ بنده و تعداد زیادی از هم تباران و غیر همتباران هم استانی هم هست . در نوشته ها بجز یه نظریه صادقانه و مخلصانه هیچ توهینی به عزیزان و ایل و تبارم نشده و نکرده ام . طایفه گرا نیستم واقعیت گرا هستم و با فرهنگ

طایفه مالزیری یک طایفه متعصب هست
هیچوقت هم کسی به نام فرهاد خان نداشته اند و در هیچ یک از تیره های طایفه مالزیری فرهاد یا فرهاد خان وجود نداره ونداشته چون بنده تمامی تیره های طایفه مالزیری رو میشناسم
...
[مشاهده متن کامل]

شک ندارم شما مالزیری وحتی پاپی هم نیستی
یک دودمان در داخل مالزیری هستند که اصالتابختیاری هستند وفامیلی فرهادی دارند که احتمالا شایدوشاید از اونها باشی
درمورد اینکه میگی اسم پاپی زیبا نیست ابدآ ریشه حقیقی نداره وفقط نظرشخصی شماویک عده ادم غرض ورز؛مخالف وعقده ای هست
شما به قول خودت الان فامیلی فرهادی داری وجدت فرهادخان بوده!!!
خب مبارکت باشه وازاین به بعد از فامیلی خودت لذت ببر ولی حق نداری ترجمه مورد دلخواه؛پوچ ودروغین خودت رو درمورد اسمی که معنای معنوی داشته ودارد ر و داشته باشی
مطمئن باش هیییچ ایلی نامی پرمعناتر و پر مغز ومحتواتر ومعنوی تر ازپاپی وجود نداره
برای ترجمه صحیح از هراسمی بایدبه فرهنگ لغت مراجعه کرد وهمچنین از بزرگان وصاحبان فکر واندیشه سوال وتحقیق کرد نه مشتی آدم عقده ای و بی ارزش و به اصطلاح دوزاری وبیسوادی که هرگز چهارکتاب مطالعه نکردندرو معیار ومنبع خود قرارداد. . . .
اوم نباید عقل خودش بده دست یک سری آدم بیسواد
میشه ازتون بپرسم ترجمه نام پاپی به همین شکل فارسی که وجود داره رو از کدوم منبع وکدوم فرهنگ لغت استخراج کردی که بنده هم به همین منبع مراجعه کنم وازجهل در بیام!!
ممنون میشم اگه منبع رومعرفی کنید جناب فرهادخانی عزیز
ودیگه به قول شما بنده دیگه فلسفه بافی نخواهم کرد و معانی شمارو باذکر منابع معتبر قبول خواهم کرد
درست دقت بفرمائید؛گفتم منبع معرفی کنید! نگفتم هرچرو وپرت مجازی رو منبع و مرجع خود قرار بدهید👉
بنده نمونه های مکتب درویشی گری و اهل حق ونمونه های تاریخی ونمونه های جهانی اون از پاپ و ایالت پاپی در روم رو گفتم با سند
شما بهش گفتی فلسفه
حالا منطق ومنابع خودت رو دراین خصوص بگو
درضمن مجددآ عرض کنم در طایفه محترم مالزیری هیچ تیره ودودمانی با نام فرهاد یافرهادخان یافرهادخانی وجودنداشته ونداریم ودراین مورد ایمان راسخ دارم وصددرصد مطمئن مطمئن مطمئنم و سرسوزنی شک ندارم!!!
خواهشآبا نام فیک ومنتسب کردن خودت به طایفه محترم ومتعصب مالززری و ایل پاپی برای گفته های ناقص؛پوچ؛بی محتوا و دروغین خودت مشروعیت درست نکن ( چون میدونم نه مالزیری هستی نه پاپی )
ما دشمن ایل پاپی رو کاملا می شناسیم
افتاد آقای احتمالا. . . پاچوبی!!!
برو درمورد نام طوایف ایل خودت ترجمه داشته باش
بانام کیرف؛بانام طاف؛بانام گلالی وووو
پس احتمالا الان دیگه متوجه شدی که میدونم از چه ایلی هستی!
ما ایل پاپی سالهاست که دشمن ایل پاپی رو شناخته ایم ومیدونیم چه ایلی تبلیغات مخرب وموزیانه ای در مورد ایل پاپی داره وعقده ای هست
یادتون باشه که تاهمین چندسال پیش حتی لهجه وزبان شما رو بانام ایل پاپی می شناختند
حتی هنوزم خیلی از ایلات لرستان بخصوص لک زبانها وشهری های قدیم شماها وزبان ولهجه ای که دارید رو بانام ایل پاپی میشناسند
انسانهای موزی و بیشرافت هیچوقت موفق نمیشن!!
دریک مقطع شاید موفق بشن ولی درنهایت شکست می خورند

جناب سیروس این نظرِ شخصی بنده بود . ما هم از اول اسم فامیلیمان پاپی بوده و از ایل بزرگ پاپی و طایفه مالزیری هستیم . این همه فلسفه لازم نبود . اسم فرهاد رو انتخاب کردیم چون فرهادخان اسم پدر جد ما بوده در
...
[مشاهده متن کامل]
ضمن من عرض کردم که اسم پاپی زیبا نیست این نظر خیلی از مردم هم هست و الان بیشتر دارن عوض می کنند و اسم زیبا انتخواب می کنند . عزتمند باشید

جناب فرهادی خواهش میکنم بیشتر تحقیق کن که دچار دوگانگی و ذهنیت های غیرواقعی نشی
پاپا درزبان لری یعنی پدربزرگ
پدر یعنی پدر
بابا یعنی پدر
بوئه در لری یعنی پدر
Papaدر فرانسوی یعنی پدر بزرگ
...
[مشاهده متن کامل]

P�rدرفرانسوزی یعنی پدر
Papa ( پاپا ) در زبان انگلیسی عامیانه یعنی پدر
پاپ در مسیحیت وروم باستان یعنی پدر معنوی یاپدرروحانی
درمسیحیت کسی که به والاترین مقام دینی میرسه بهش میگن پاپی
ایالتی در روم به نام پاپی
اینها همگی به نوعی معنی بزرگ و مورداحترام ومقدس وپدر رو می دهند یا معنی سگ؟؟
درضمن حتی در نوع نوشتن هم فرق دارند
اونی که معنی توله پشمالو رومیده اینجورمینویستpuppyهست
اونی که به معنی پدر وپیشوا یا پدربزرگ هست اینجورمینویسندpapi
دوست عزیز حتی حرفهای من رو هم همین جور قبول نکن وتشریف ببر تحقیق کن
اگه پاپی معنی بدی میده پس در میان تمامی ایلات چرا تنها نام ایلی که درمیان دیگرایلات هم استفاده شده در پیشوند اسامی گذشتگان همین پاپی بودا!!!؟
پاپی علی
پاپی مراد
پاپی حسین
پاپی احمد
پاپی حسن
ووووو
درتمااامی ایلات این ترکیب نام پاپی بادیگراسامی بوده وهنوزهم برخی هستند که میشه گفت نام محدود ایلی هست که هنوزم روی اسم افرادهست
پس الکی نبوده وبلکه ریشه درهمون مقدس بودن داره
البته بزودی کتابی کامل دراین خصوص بیرون خواهد اومد که حق مطلب ادا بشه
ریشه نام پاپی خییییلی عمیق و عرفانی و پر از مفهوم هست

جناب فرهادی نیا من نمیدونم این از عدم آگاهی شماست یا از شیطنت شما!
جناب ریشه هراسمی رو باید درادبیات همون منطقه وامونده مردمان جستجو کرد
پاپی رو باید بری در فرهنگ لغت جستجو کنی که با معنای اسرار ورزیدن و مسر بودن ولجوج بودن هست
...
[مشاهده متن کامل]

درجاهای هم به صورت مفاهیمی ریشه در درویشی گری داره
مراتب درویشی گری و اهل حق که درسراسر ایران وخو. لرستان بوده
بابا؛شیخ؛میر؛صید؛درویش؛پاپی؛حتی شاه
اینها مراتب اهل حق ودرویشی گری هستند
می بینید هم شیخ وهم میر وهم بابا وهم درویش وهم پاپی وهم شاه یا نام طوایف هستند یا نام مقابر مورداحترام
یا ترکیب این اسامی نام افرادهستند
طایفه شیخ
طایفه میر
طایفه بابا
طایفه درویش
طایفه پاپی
شیخ علی
پاپی مراد
درویش علی
باباحسین
شاه مراد
این پیشوندها نام هایی مقدس بوده اند
یا حتی قبر بابابزرگ در دلفان که مورد احترام اهل حق و دراویش هست
یا قبر شاه نعمت اله ولی در ماهان کرمان که مورداحترام دراویش نعمت الهی هست
قبر شاهزاده احمد وقبر پاپااینار در منطقه پاپی که اهل حق بودند
پیشوند میر که روی سادات بوده
یا مقبره مورد احترام طایفه شیخ وبابایی
حتی در دین مسیح پاپ وپاپی با معنی رهبر وپدرهست
به روحانی مسیحی میگن پدرروحانی
دوست گرامی بهتره مطالعات عمیق داشته باشی نه اسیر جوهای خام وپوچ برخی معاندان وحسد ورزان بشی
پاپی نامی مقدس بوده وهست
درضمن حتی در انگلیسی اون جیزی که شما درذهن هست در نوشتارها فرق داره

سیروس جان سلام . از اینکه ایل پاپی ایل بزرگ و مهمی است و بسیار با اصالت است شکی نیست ولی اسم ( پاپی ) زیاد جالب نیست یعنی زیبا نیست
در استان زنجان یک تپه باستانی مربوط با عصر اشکانی وجود داره که نامش تپه پاپی قبری هست!
نام سردار هخامنشی در شوش پاپی رامس بوده!
در دین مسیحیت به مقام روحانی پاپ وپاپی گفته میشه!
نام جد کل ایل پاپی پاپااینارهست
...
[مشاهده متن کامل]

در میان لرها به پدر بزرگ پاپا گفته میشه
در زبان عامه وغیررسمی انگلیسی به پدر ؛پاپا گفته میشه!
در کل پاپا و پاپی هم خانواده هست و یک اسم مقدس ونامی کهن هستش

طایفه کرناسی طایفه ای پاپی تبار باریشه ای بختیاری ایل بختیاری یکی از طوایف اصیل ایران هستند. ک کرناسی و پاپی تبارن به ایل بختیاری وصل و همخون هستند. چون که بیشتر طوایف پاپی در ایل غیور بختیاری هستند. کرناسی طایفه ای بسیار قدیمی که قدمت بیش از ۷۰۰۰ هزار سال دارد. طایفه تختاهی
...
[مشاهده متن کامل]

طایفه موسی
طایفه شیخ
طایفه پاپی
طایفه بگری
طایفه کایدخورده
طایفه های هستند تبارن کرناسی که از اولاد محمود خان کرناسی هستند
واز بزرگان و نامداران طایفه شهی هستند. تیره هایی از این طایفه جلیلوند هستند که باز دوباره از بزرگان و نامداران دزفول بودند که اوناهم از اولادمحمود خان هستند. با نام خانوادگی جلیلی، نجارزاده، پورکریمی، بابا، نوروزی،

ایل بزرگ پاپی ریشه در سردار هخامنشی مستقر در شوش "پاپی رامس" دارند
نام پاپی ومشتقات اون در طول تاریخ چندین بار در اجداد ایل پاپی تکرارشده
به درستی معلوم نیست که فرزندان پاپی رامس چه نامی داشته اند ولی چندین نسل بعد از پاپی رامس ودر زمان اسلام شواهدی هست که پاپی احمد از نسل پاپی رامس بوده
...
[مشاهده متن کامل]

ساکی و هیودی و پاپی محمد از نسل پاپی احمد هستند
از نسل پاپی محمد ۲فرزند به جا مانده به نام اینار ودینار
اینار یا همان پاپااینار همین ایل کنونی پاپی هستند
دینار یا همان دیناروند همین ایل دیناروند کنونی هستند
یعنی پاپااینار ودیناروند برادرند
از نسل پاپا اینار دو فرزند به نام پیراسد ( شیر )
و خورشید ( آل خورشید ) به جای مانده که کل ایل پاپی کنونی از نسل این دو هستند
قبر پاپااینار در منطقه ای از ایل پاپی با همین نام هست
قبر پیراسد ( شیر ) در منطقه ای از ایل پاپی به نام وارک هست
از پیراسد چندین وچند طایفه با جامانده که۸۰درصد ایل پاپی رو تشکیل میده
و۲۰درصد جمعیت ایل پاپی هم از نسل خورشید ( آل خورشید ) هستند
طوایف به جای مانده از نسل پیراسد عبارتند از:
۱هداوند
۲مدهنی
۳یعقوبوند
۴کشوری
۵خادم
۶تووه ای
۷سیرمی
۸للری
۹لونی
۱۰پاپی فلاح ( پاپی های الیگودرز )
۱۱پاپی کرم ( پاپی های کهکیلویه وبویراحمد )
۱۲گک احمدی ( پاپی های استان مرکزی وهمدان )
۱۳کرناسی
۱۴مراد ( محمدناصری؛هادی )
۱۵صاد
۱۶مالزیری
۱۷گیمدی وند
۱۸درویشوند
۱۹نه خود ( نخود )
۲۰بگری
۲۱دوزقی ( مهدی؛یاقو )
۲۲هم صمدی ( خانه سهم الدین )
۲۳پاپی های قدیمی شهر خرم اباد ( گرگ گیرها )
۲۴سیاهپوشها
۲۵نوا گان حیدر ( حیدر کور، احمدخسروی )
۲۶باپیر
۲۷علیجانوند ( درون طایفه موری در بختیاری )
۲۸خوانین ایسوند واوسیوند ( معروف به پهل )
۲۹پاپی های ایلام ( قیطولهای ایل شوهان ازنسل گشتاسب )
۳۰پاپی های بروجرد موسوم به حاتمی
۳۱ بابامیر؛تاجمیر؛شیخ میر در بختیاری
۳۲سعدی وند
۳۳تاج الدین ( پاپی های دشت سیلاخور )
۳۴پاپی های داخل طایفه شهی در دزفول
از نسل خورشید ( آل خورشید ) شاخه دوم پاپااینار:
۱خورشیدوند
۲رگی
۳منجری
۴شیخ
۵جنگروی های بلطاق
۶ابی بکر ( شاخه اول اتابکان لر کوچک از نسل شجاع الدین خورشید
۷ابی بکر ( شاخه دوم اتابکان لر کوچک از نسل نورالدین محمد شامل طایفه بزرگ میر و طولابی )
جمعآ ۴۱ طایفه از نسل پاپا اینار
البته طوایف دیگری در ایل جمعی پاپی قرار میگیرندولی از نسل پاپا اینارنیستنداز جمله:
۱کرنوکر
۲کوکالی
۳لت کوله
۴هیل هیل
۵گراوندهای بخش پاپی
۶داراوند
وووووو
البته این لیست کامل نیست و بطورحتم طوایف پاپاایناری بیشتر از این تعدادمیباشند
دستجاتی از ایل پاپی در کشور آذربایجان در منطقه قربان هستند وشهرکی به نام شهرک پاپی که دیگر لرهای موسوم به یاراحمدی نیز درآنجا قرار دارند
بخشی از ایل پاپی در شمال کشور ودرخراستان ودرکرمان هستند
ووو

با سلام و احترام به تمام دوستان . طایفه کرناسی بعد از خشک شدن دشت سرسبز ( کرناس ) در منطقه سردشت
دزفول ( امام زاده محمود ) و عده ای در شهر دزفول منطقه ای به نام کرناسیان بنا کردند واین پراکندگی باعث وابستگی و متحد شدن طایفه کرناسی پاپی به طوایف چهارلنگ جلیلوند بختیاری و متحد شدن آن ها شد و تیره های شیخ وموسی ومشگار در ایل بزرگ شهی بختیاری. یکی از بزرگان ان ها محمود خان نجارزاده ( جلیلوند ) که از بزرگان منطقه سیاه پوش دزفول بودند محمد حسن صدری پور گوسفندی جلیلوند ) طوری که بزرگان تعریف کرده اند از سران بختیا ی بودند و تیره شیخ و موسی و مشگار همه شهی بختیاری هستند. از پسر عموهای دیگر نام ببرم حسن بابا ( پورکریمی ) که با محمود خان نجارزاده ( جلیلوند ) عمو زاده بودند خانواده های نوروزی هستند . بی بی خورشیدنجارزاده ( جلیلوند ) که از شیرزنان قوم بختیاری بودند. که بزرگترین ماما ودکتر بودند. پایدار باشید.
...
[مشاهده متن کامل]

کاراسی یا کرناسی یکی از طایفه های ایل پاپی است. [۱] این طایفه ساکن بخش پاپی از توابع شهرستان خرم آباد است. [۱]
کاراسی
مناطق با جمعیت چشمگیر
ایران: ساکن در استان لرستان
دین
شیعه
طایفه کرناسی یکی از طوایف مهم ایل پاپی می باشد که از منطقه کرناس بخش الوار گرمسیری بر اثرخشکسالی به دزفول واندیمشک پراکنده ودرطایفه شهی ایل بختیاری حل شده. و عده ای دیگر ازآن ها در کنار طوایف جلیلوندچهارلنگ بختیاری ( بساک ) منطقه سیاه پوشان دزفول ادغام شدند. از سران این طایفه میتوان محمود خان نجارزاده و حسن خان بابا ( جلیلوند ) از سران طایفه بوده اند. درتاریخ شیرزن به نام بی بی خورشید ( نجارزاده ) که بزرگترین ماما شهرستان دزفول بوده اند معروف به دایه. طایفه کرناسی قبل از پراکندگی قدرت ایلی بالایی داشتند و یکی از بزرگان این طایفه غلامعلی رئیس قبیله کرناس بودندطایفه کرناسی یکی از قدیمی ترین مردمان قوم لرهستند ک قدمت بیش از۱۰۰۰میرسد. امروزه طایفه کرناسی در منطقه سردشت دزفول دهستان امام زاده سید محمود روستا دست نی سکونت دارند.
تقسیمات ایلی
ویرایش
دودمان این طایفه پاپی محمود ( کرناسی ) می باشد. طایفه کرناسی شاخه شیر اسعد ایل پاپی به شرح زیر میباشند.
۱. پاپی
۲. کرناسی
۳. نجارزاده
۴. بابا
۵. جلیلی نیا
۶. فرامرزی
۷. رشیدی
۸. علیپور
۹. بینگرو
۱۰. موسی
۱۱. شیخ
۱۲. مشگارعبدلی
۱۳. مشگاریوسف
۱۴. مشگاررشید
۱۵. مشگارنورعلی
آقای شایان لطفا درمورد نام خانوادگی دیگران نظر ندید این فامیلی بسیار قشنگ صدری پور گوسفندی اگر شما لر بختیاری باشی معنیش کاملا مشخص
به معنی اینه گله داربودند این فامیل انتخاب کردن فامیلی تمام افراد بسیار مورد احترام
...
[مشاهده متن کامل]

ارزش خودتو نو پایین نیارید وبه تمام اقوام باهر قومیتی و هر فامیلی احترام بگذاریدزنده باد قوم بزرگ لر بختیاری باتشکر

والله بالله آقای راد حرف حق رو گفته . هر اسمی رو که دوست نداری یا بده باید عوضش کنی دست از تعصب های بد و بی جا بروارید و طایفه بازی را کنار بزارید آقای کرناسی لطفا در مورد اسم گوسفند جلیلوند توضیح بدید ؟
طایفه کرناسی یکی تیره های بزرگ پاپی بختیاری طایفه شهی ایل بزرگ زراسوند کرناسی ها ریشه داراترین طوایفه بختیاری هستند عده ای از این طایفه درطایفه جلیلوند بساک ادغام شده اندکه در محله سیاهپوشان دزفول هستند
...
[مشاهده متن کامل]
از بزرگان آن ها میتوان به صدری پور گوسفندجلیلوند، آمحمود خان نجارزاده ( جلیلوند ) و آمحمد خان بابا ( جلیلوند ) اشاره کرد

برادرهای عزیز
اینجا فقط برای معرفی طایفه کرناسی عشایر غیورایل بزرگ پاپی هست
لطفا در جای دیگری در مورد نام خانوادگی خودتون بحث کنید باتشکر.
سلام بر شما
هر اسمی که بد هست باید عوض بشه دست از این تعصبات بی مورد بردارید اسمی که دوست ندارید و آزارتون میده عوض کنید کار سختی نیست اداره ثبت به راحتی باهاتون همکاری می کنه
براور عزیز کارزو یا هر نامی مایه تحقیر نیست
اسامی درتاریخ معنای خود را دارند
اونهایی که باتمسخرنگاه میکنند خب بدون شک اهل مطالعه وتحقیق نیستند و بدون شک ادنهای کوچک وبیسوادی هستند
مثلا شمانگاه کن برخی طوایف یا برخی مناطق به نام حیوان هستند
...
[مشاهده متن کامل]

سگوند
دالوند
قلاوند
بازگیر
این ریشه درعقاید توتم پرستی وفتیش پرستی داره
درکشور اوکراین نام منطقه ای شهری به نام خرسون هست
اصلا گراز ( وراز ) یک حیوان مقدس بوده وکتابها درمورد این حیوان وتاریخچه جایگاهش درمیان انسانها نوشته شدهولی به لحاظ دینی نگاه خوبی بهش نشده
یا سگ همراه همیشگی انسان درتاریخ بوده ولی اسلام نگاه خوبی بهش نداشته
یا گاودرفرهنگ خیلی ازمناطق نماد نفهمی وجهل هست وحتی گذشتگان ما با اکراه از گوشت گاو استفاده میکردند وخیلی کم حاظربه نگهداری ازگاو میشدند
اما درهندوستان این حیوان بسیارمقدسه!
درمیان لرها از بز نگهداری میشه به تعدهدزیاد ولی درمیان اعراب بز جایگاهی نداره
درمیان اعراب شتر حیوان پراستفاده ای هست ولی درمیان ماهاحاظرنیستیم از گوشت وشیدش استفاده کنیم
کلمات واسامی هم معانی متفاوت داره
درهمین خرم آیاد یک پزشک هست که سالهاست درخرم اباده فکرکنم اصالتآ ترک هست با فامیلی قینی
اما درزبان لری این اسم فامیل معنای خوبی نداره
درزبان لری جاهایی به تخم مرغ میگن خائه ولی دردیگر زبانها وفرهنگها این اسم معنای زشتی داره
درفرهنگ ماایرانی ها اسم عباس نماد شجاعت و نمادمذهب هست
ولی درمعنای لغوی عربی عباس از ریشه عبوس میادیعنی خشمگین وچهره درهم
پس خواهشآ معنای هر کلمه وهرجمله رو بایستی درادبیات وفرهنگ همون منطقه جستجوکرد
نه اینکه معنی اسم خاصی رو بریم درفرهنگهای دیگه جستجوکنیم که این نشانه بیسوادی ویا شیطنت افرادهست

اگه اجازه بدهید بنده پاسختون بدم
ببینید کارزو به احتمال قوی اشتباه بوده
نام ( کارزو ) از ( تازو ) گرفته شده
( تازو ) نام جایی هست در مناطق ایل پاپی به نام منطقه کشور
این منطقه در مسیرراه آهن هست که عمدتآ طایفه محترم کشوری هستند
برادر شکسپیر سلام ما هم از ایل پاپی هستیم اسم فامیلی ما کارزو است این اسم رو دوست نداریم همه می پرسن کارزو یعنی چه ؟ واقعا ما هم نمیدونیم معنی کارزو چیه اگه لطف کنید معنی کارزو رو بگی ممنون میشم عمو زاده
...
[مشاهده متن کامل]
هامون همه اسم فامیلیشون پاپی بوده عوض کردن ما کارزو هستیم ما هم میخوایم عوض کنیم خیلیا به مسخره بهمون میگن تارزو یا تارزان دیگه خسته شدیم والله تو جمع خجالت می کشیم خدا لعنت کنه کسی که اسم بد میزاره . متشکرم از راهنمایتون

جالبه!
چه تفسیر خامی !
مدهنی یعنی مدح ونوحه خوانی!!!!؟؟؟
اونوقت این تحلیل رو از روی چه عقل ومنطق وبرهانی انجام دادید!!!
درقوم لر معمولا به محمدگفته میشه ممد
به احمدگفته میشه امد
...
[مشاهده متن کامل]

پس بصورت مخفف هست
مدهنی به قول اون دوستمان به نظرمیرسه مخفف شده محمدهانی هست که گفته شده مدهنی
ماهیچ گاه در نوشته ها یا روایتهای سینه به سینه نداشته ایم که این طایفه مدح ونوحه خوان بوده اند
واتفاقا هیچوقت هم این طایفه خادم شاهزاده احمدنبوده اندکه بگیم ازاین جهت شایدبشه که بهشون گفت مداح
پس خواهشآ از ابرازنظرهای خام وناپخته خودداری کنید
باسپاس

مدهُنی
مَد حُنی = مَد خوانی و مداحی کردن
یک نوع سبک زندگی
طایفه کله ای از طایفه محترم محمدهانی ( مدهنی ) ایل پاپی هست
وبه دلیل اینکه به اصطلاح ازدیربازکلاه دار شاهزاده احمدبوده اند به کله ای مشهورشدند
باسلام
درمیان چهارلنگ بختیاری طایفه بزرگی به نام مکوندی وجوددارد که اصالتآبویراحمدی میباشند که زمانی به میان بختیاری مهتجرت کرده اند
یک تیره به نام ( کله ای ) درمیان طایفه بزرگ مکوندی میباشدکه این تیره اصالتآ از طایفه ( ملا ) مدهنی از ایل پاپی میباشد
...
[مشاهده متن کامل]

تیره کله ای بیشتر در روستای شاه نشین از هفت گل خوزستان میباشند

باتشکر ازلیستی که از طوایف ایل بزرگ پاپی ارائه دادید
طایفه تاجدالدینی یا تاج الدین وند از پاپی های سیلاخور از شاخه پیراسد رو ظاهرآ جاگذاشتید
پس۳۶تاجدالدینی یا تاج الدین وند ( پاپی های سیلاخور )
درضمن اگه جمال داماد ملا بوده پس چرا نام داماد بر روی طایفه خانومش ( ملاها ) ثبت شده!!
مگه میشه کسی ازجای دیگه بیاد ودامادطایفه ای بشه بعد نه تنها زیرمجموعه طایفه همسرنشه
بلکه برعکس نامش ( محمدهانی؛؛مدهنی ) برروی طایفه همسرش ( ملا ) بمونه!!!!
...
[مشاهده متن کامل]

به هیچ عنوان
این یک حرف دروغه
ملا وجمال برادرندهردو فرزندان احمد
واحمد فرزند محمدهانی
ومحمدهانی فرزند رجب
ورجب فرزند پاپی محمد
وپاپی محمدفرزندصاد بزرگ
شک نکن

برادران گرامی این جریان نفاق چه هست که به راه انداختید !!
این چه انشقاقی هست که بین خودایجادمیکنید!!
این روبنده باقاطعیت بگم که اینکه جمال داماد ملاها بوده یک دروغ تاریخی هست
اصلا اگه جمال دامادملاهابوده خب به این معنی هست که موقعی ملاها یک طایفه بوده اندجمال یک نفربوده که داماد ملاهاشده
...
[مشاهده متن کامل]

پس چرا این یک نفر جمعیتی که ازنسل اوهستند بسیاربیشتر از ملاهایی هستند که حتی آن زمان یک طایفه بودند!!!؟
این یک دروغ محض هست
ملا وجمال برادربودند وهردوفرزندان محمدهانی بودند ومحمدهانی ازنسل رجب ورجب فرزندپاپی محمد بوده
خواهشآالکی انشقاق وتفرقه ایجادنکنید و به اصطلاح آتو دست برخی از دشمنان قسم خورده ایل پاپی که مهم ترینش دریکوندها ( بطورمشخص فرزندان دریک پاچویی ) هستند ومدام درمجازی بسیارسازمان دهی شده نفرت پراکنی وعقده گشایی وسیاه نمایی ازایل پاپی میکنند بهشون به اصطلاح خوراک تبلیغات منفی ندید
با آرزوی موفقیت برای تمام طوایف ایل پاپی وطایفه محترم ومقتدرمحمدهانی ( مدهنی ) وطایفه بزرگواروکهن وتاریخی کرناسی که میزبان این سایت میباشد

اگه از تاریخ مطمعن نیستی الکی نیا بنویس چون بعدا مردم تاریخو اشتباه میفهمن. اول کاملا از یه چیزی مطمعن شو بعد تو سایتت بنویس این چیزارو
ببینید من نه قصد توهین به طایفه ای رو دارم نه اشتباه اطلاعات دادن به کسی ولی من خودم از بزرگا و ریش سفیدامون شنیدم که محمد هانی میشه داماد ملا یعنی اونا میخوان اشتباه بگن ؟؟چطور میتونی ثابت کنی که ملا و جمال برادر بودن!؟
بنده این لیست نگاه میکنم واقعا میبینم خوب وبسیاردقیق وعالمانه تهیه شده
درموردطایفه مدهنی بایستی عرض کنم که خب قبلا اشتباهاتی صورت گرفته که تیره جمال وملا ودارابوندروجدااز مدهنی وجداازهمدیگه نوشتند
...
[مشاهده متن کامل]

ولیالان اثبات شده جمال و ملا باهم برادربودند وفرزندان شخصی به نام محمدهانی بودندودرطولزماننام محمدهانی دربیان بصورت مخفف مدهنی گفته شده وگرنه جمال وملابرادربودندوهردو ازنسل محمدهانی ( مدهنی ) وبالاتر رجب ودرنهایت ازنسل پاپی محمدهستند
درواقع نهملا زیرمجموعه جمال هستندونه جمال زیرمجموعه ملا
بلکه هردوبرادرند
امادرموردتیره داراب وندخب بله به نطرمیرسد که شاید اصالتآبختیاریباشند
که البته اینم به درستی مشخص نیست
درهرصورت طایفه محمدهانی ( مدهنی ) یک طایفه مقتدر؛شجاع؛رشید ونامدار بوده وهست وبه مانندنگینی درایل بزرگ پاپی هست

مطمعنی ملا و داراب وند مدهنی هستن؟ یا از یه مدهنی پرسیدی و اینو نوشتی! مدهنی خودش جزئی از ملا حساب میشه نه شما بیایی ملا رو زیر شاخه ای از مدهنی بنویسی
باپوزش فراوان درقسمت طوایف پیراسد از نسل پاپااینار دوطایفه از لیست جاماند که ازهمگی موزش میطلبم
۳۴لونی
۳۵ پاپی کرم ( پاپی های کهکیلویبه وبویراحمد )
باسلام خدمت همگی عزیزان خصوصآطایفه محترم کرناسی ( محمود ) از ایل بزرگ پاپی
ایل پاپی از نسل پاپا اینارهستند که بیش از۱۰۰۰سال پیش حیات داشته
از پاپااینار۲پسر به نام شیر ( موسوم به پیراسد ) وخورشید ( موسوم به آل خورشید ) به جای مانده که دوشاخه ایل پاپی ازنسل پاپااینارروتشکیل میدن که شاخه پیراسدپرجمعیت ترهست وبه همین علت ابتدا طوایف زیرشاخه شیر ( پیراسد ) وبعدهم خورشید ( آل خورشید رو توضیح میدم )
...
[مشاهده متن کامل]

طوایف شاخه شیر ( پیراسد ) :
۱هداوند
۲محمدهانی ( مدهنی )
۳کشوری ( رئیس خضر؛بن عراضی )
۴دوزقی ( مهدی؛یاقو )
۵مالزیری
۶درویشوند
۷گیمدی وند
۹یاقون ( یعقوبوند )
۱۰سیرمی
۱۱ للرینی
۱۲تووه ای
۱۴کرناسی ( محمود )
۱۵بگری
۱۶ مراد ( محمدناصری؛هادی )
۱۷ صاد
۱۸نخود ( نه خود )
۱۹پاپی خادم
۲۰آسردار؛ سیاهپوش ( سیاهپوشان دزفول و الشتر ودیگرجاها )
۲۱آسردار؛خوانین عیسوند واوسیوند
۲۲آحیدر ( جدخوانین کل بختیاری وتاریخ ساران قوم لر وبخشی ازحاکمان ایران )
۲۳باپیر ( درون بختیاری )
۲۴محمودایهاوند
۲۵علیجانوند موری ( درون بختیاری )
۲۶گگ احمدی ( پاپی های استان مرکزی و همدان )
۲۷گشتاسب تیره خوانین قیطول پاپی های ایلام ( خوانین شوهان )
۲۸پاپی های افغانستان از نسل علی صالح خان
۲۹پاپی های کشورآذربایجان منطقه قره باغ شهرکی به نام پاپی
۳۰پاپی های منطقه چگنی والشتروبروجرد
۳۱پاپی های منطقه کوهدشت
۳۲تاجمیر؛بابامیر؛شیخ میر ( درون بختیاری )
۳۳پاپی های درون طایفه شهی بختیاری دردزفول ( ماننداکبروند وللری روسیرمی واگریسی؛بگری. ۱۰تش از۴۲تش شهی اصالتاپاپی میباشند )
شاخه دوم خورشید ( ال خورشید ) :
۱خورشیدوند
۲رگی
۳منجری
۴شیخ
۵آهنگر
۶ابیبکر
۷چنگروی
۸جهانگیری های بلطاق
۹کآوکالی
۱۰هم صمدی درکاکاشرف
۱۱ حتی اگر طولابی ومیر هم از اتابکان لرباشند نیزآل خورشیدهستند

طایفه کرناسی پاپی از لرستان زمان قاجار به دزفول و اندیمشک پراکنده شدند، فامیلی، بعد فامیلی نجارزاده، علیپور در منطقه کرناسیان دزفول بنا کردن، رشیدی، فرامرزی، کرناسی، پاپی. امروز به صورت یکجانشینی و متفرق
...
[مشاهده متن کامل]
شدن در منطقه دزفول زندگی میکنندمتاسفانه زبان لری فراموش کردندو به زبان دزفولی مثل باقی لرهای دزفول صحبت میکنند. اصالت قوم لر کرناسی ( پاپی )

طایفه کرناسی از کهن ترین طوایف ایل پاپی هست
به درلیل واقع شدن درمنطقه ای به نام کرناس به کرناسی معروف شدند
این طایفه ازنسل شخصی به نام محمودهستند ودربرهه ای اززمان به سبب خشکسالی کرناس رو ترک کردند وعمدتا به دزفول مهاجرت کردند
جناب نجارزاده کرناسی
انچه که درمورد طایفه یعقوبوند گفتید اشتباه میباشه
هیییییچ گونه سندی مبنی براینکه یعقوب فرزنددریک بوده باشه وجودنداره
این فقط یک حرفی بوده که قبلابه خاطربرخی کش مکشهای درون ایلی درایل پاپی وجودداشته
...
[مشاهده متن کامل]

درصورتیکه هیچ سندی مبنی بردریکوندبودن یاقوندها وجودنداره
خب اونهایی که میگن یعقوب پسربزرگ"دریک "بوده
چطوره که فرزندان دریک ازجمله طافی و گلالی وکیرف ونددرمعاهدات کهن دریکوندها نامی دارندمبنی بردریکوندبودن
ولی نامی از پسرارشد دریک که مثلا یعقوب بوده وجودندارد!!!
اصلا چنین چیزی نیست
یعقوبوندها اصل پاپی هستند وبه درستی خادم جد خودشون یعنی پاپاایناربوده وهستند
۵سندمعتبر مبنی بر پاپی الاصل بودن یعقوبوندهاوجودداره که به زودی منتشرمیشه درکتاب پیش رو
اما حتی یک سند۵درصدی مبنی لر دریکوند بودن یعقوبوندها وجودنداره
در علم تبارشناسی بیان نظر بدون سند اعتباری ندازه
اینکه کسانی بخوان چیزی بگن درواقع ذائقه وعلاقه مندی های خودشون روگفتند وهیچ ربطی به واقعیاتی مبتنی برسند نداره
به زودی این مشکل رفع خواهدشد وسندهای معتبری مبنی برپاپی بودن یعقوبوندها منتشرخواهدصد
نه یک سند
نه دو ونه سه ونه چهار
بلکه پنج سند
درصورتی که حتی یکی ازهمین سندها هم کفایت میکنه

جناب کرناس مدهنی
درمورد پاپی که ارتباط نام پاپی رو باشاهزهده احمد یکی دونستی کاملا دراشتباهی
اسم پاپی به معنای پدر ( پاپا که به معنی پدربزرگ ) وپیرو هست
اسم نام پاپی برگرفته ازنام جد کل ایل پاپی یعنی پاپااینارهست
...
[مشاهده متن کامل]

پاپا اینار قدمتش بین ۹۰۰الی ۹۵۰سال پیش هست
پاپا اینار به دوشاخه تبدیل میشود
۱کسانی که از نسل پیراسدهستند
شامل طوایف هداوند؛خادم؛بگری ، سیرمی؛کرناسی؛تووه ای؛للرینی؛رئیس خضر وبن ارازی ( کشوری ) ؛یاقون؛مدهنی، گشتاسب ( پاپی های ایلام ) ؛گگ احمدی؛طایفه علیجانوندایل موری بختیاری؛پاپی کرم ( پاپی های کهکیلویه )
مالزیری؛درویشوند؛گیمدی وند؛نه خود ( نخود ) ؛مدهنی؛
طوایفی ازپاپی که به میان بختیاری رفتند
نوادگان آحیدر که ازجمله سرداراسعدبختیاری وبی بی مریم؛آسردار خوانین اوسیوند ( پهل ) وخوانین عیسوند
آنامدار ( محمودایهاوند ) یتیم؛باپیر؛کورکور
۲کسانی که ازنسل خورشیدهستند
خورشیدوند؛شیخ؛رگی، منجری؛آهنگر؛چنگروی وخییلی طوایف دیگه
اما جناب انچه که شمادرموردرئسای ایل پاپی گفتی فقط مربوط به ۲۰۰الی ۳۰۰سال گذشته هست
درصورتیکه قبل از مراد نیز ایل پاپی خوانین ورئسایی داشته
ازجمله پاپی اسد
وپاپی باقرخان
از طایفه ساد دوم
برخوردار
یاداول
رئیس خضر
وحتی قبل ترازآنهانیزبوده

طایفه کرناسی یکی ازکهن ترین طوایف ایل پاپی هستند
اکنون اکثریت غالب این طایعه درشهرهای خوزستان بویژه دردزفول هستند
طایفه کرناسی حتی قبل از طایفه خادم وبگری خادم امامزاده بودند
طایفه کرناسی چنان متمدن بوده که ازقدیمی ترین حمامهادرمنطقه کرناس روبنا کردند
...
[مشاهده متن کامل]

اکنون دوطایفه کرناسی و سیاهپوش دردزفول میباشند که پاپی الاصل میباشند
سیاهپوشان دزفول از نسل فردی به نام بالی که بالی خودنیزفرزندوالی ووالی فرزند آسردار وآسردار فرزندپاپی محمد بوده که پاپی محمدفرزند ساد بزرگ
طوایف پاپی الاصل دزفول شامل کرناسی؛سیاهپوش؛خوانین عیسوند؛خوانین اوسیوند ( پهل )
تیره پاپی در طایفه شهی
تیره للری وگیمدی وند وبگری وشیخ وباولنگی که بصورت تشهایز در تیره های طایفه شهی هستند
از۴۶تش موجود درطایفه شهی ۱۱تای اونها اصالتاپاپی هستند
آنچه که مشخصه چندطایفه درپاپی ازکهن ترین طوایف درایل پاپی هستند
خادم
بگری
کرناسی
تووه ای
للری
سیرمی

نجارزاده ( کرناسی ) از طوایف مهم ایل قدرتمند وسرشناس پاپی بوده وهست ، کرناس منطقه عشایری ایل پاپی از جمله سکونت گاه طایفه مهترم کرناسی هست ولی امروزه طوایف مختلف پاپی در این سرزمین سکونت دارن شاه غلامعلی
...
[مشاهده متن کامل]
ریس طایفه کرناسی ( پاپی ) ک اجداد بنده از او یاد میکنن از صیادان وبزرگان ایل پاپی بوده بنده از شجرنامه بنده ب شرح زیل پاپی اینار، پاپی بختیار، پاپی مختار، پاپی نامدار، پاپی یحیی، پاپی فرضی، پاپی عسگر، پاپی محمد رضا، پاپی محمد، پاپی محمودخان ( کرناسی ) درود بر ایل بزرگ وقدرتمند پاپی تیره کرناسی

بخش مهمی از منطقه کرناس امروزه سکونت گاه عشایری یکی از طوایف مهم ایل پاپی لرستان به نام طایفه مراد ( بلوچی ) می باشد که در آن منطقه مشغول دامپروری می باشند.
نجارزاده کرناسی طایفه ای از ایل پاپی هستند کرناس منطقعه عشایری ک امروزه سکونت گاه طایفه مدهنی پاپی درگذشته ن چندان دور درزمان قاجار تیره کرناسی ک خانواده نجارزاده، علیپور، کرناسی، رشیدی، فرامرزی، ب دزفول
...
[مشاهده متن کامل]
وخرم اباد ودرود واندیمشک پراکنده شده اند از بزرگان این طایفه احمدخان نجارزاده دزفول وملانظرخان کرناسی خرم اباد وفرامرزخان درود ودودمان علیپور ساکن اندیمشک وخرم اباد دودمان رشیدی ساکن دزفول واندیمشک وخرم اباد لازم ب ذکرسکونتگاه اصلی ایل، بخش پاپی در جنوب لرستان و همچنین شمال خوزستان است. از دیگر سکونتگاه های ایل پاپی می توان به بخش الوار گرمسیری و شهرستان اندیمشک و دزفول و همچنین گتوند در استان خوزستان و شهرستانهای خرم آباد، دورود، ازنا، الیگودرز، بروجرد در استان لرستان اشاره کرد. [۹][۱۰]بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۸ ایل پاپی با ۸۳۰ خانوار[۱۲] دومین ایل عشایری پرجمعیت شهرستان خرم آباد است. [۱۳][۱۴][۱۵] طبق سرشماری عشایری ایران در سال ۱۳۶۶ جمعیت چادرنشینان پاپی بالغ بر ۱۱۶۶۰ خانوار برآورد شده است. [۱۶]

این ایل شامل ۳۷ طایفه است؛ که هر طایفه به چندین تیره کوچکتر تقسیم می شود[۹] عمده طوایف ایل پاپی عبارتندم از:مدهنی، شهمرادی ( شمه ) حیدری، باقری، هادی، مرادی، کشوری، نخود، مالزیری، بگری، صاد، ناصری، زهره،
...
[مشاهده متن کامل]
درویشوند، یاقوند، بگ بگ، بلهیل، لیریایی، خورشیدوند، سیرمی، نصیری، مهدی خانی، گیمدی وند، منجری، شیخ، کومینه، بلوچی، سعدی وند، دوزقی، خادم ( خدمه ) ، للرینی، لونی، بزرکی، باولنگی، تووه ای، کرناسی، جعفری، موزونی، کرنوکر، و برخی مهاجر از طوایف بختیاری و گراوند و ساکی در این طایفه آمیخته و همدل و هم فرهنگ شده اند ایل پاپی وایل میوند چهارلنگ بختیاری نسب ایشان یکی هست

بخش اصلی طایفه کرناسی الان در اندیمشک و خرام اباد ساکن هستند ک بزرگ ان ها ملا نظر علی خان کرناسی می باشد در خرم اباد ساکن است
کرناسیان دزفول برگرفته از کوه های کرناس در بخش پاپی لرستان میباشد ک ساکنین آن براثرخشکسالی ب دزفول کوچ میکنند
کرناکس از واژه کر به معنی همان پسر امروزی که اشاره به شروع کننده هم جوشی بین ادمها شده مثل کوره که از واژه کور گرفته شده لازم به ذکر. است کوره کور ه میباشد که ه همان ها در ادیان باستان بوده وهنوز به عنوان
...
[مشاهده متن کامل]
تایید در امروز در زبان ما استفاده میشود وکور. در. اول اشاره شد وناس از ادبیات پارسی قدیم به واژه جناس که چند. کلمه به یک شکل نوشته میشون ولی یک معنی ندارن واز جستن گرفته میشود ودر زبانهای دیگر به معنای دیگر از ما وام گرفتن در کل میشود به این معنی کل نوشت که انسانهای جوینده نام گذاری کرد ببیخشید. این تمام اطلاعات من بود اگر. کم وزیاد بود. ببیخشید

لهراسب پدر لرپدر بختیار فرزند کوروش کبیر بود
ایل پاپی در بخش پاپی که مرکز آن سپیددشت که حدود 1306 کیلومتر مربع مساحت دارد و در جنوب شرق لرستان واقع شده است زندگی می کنند. سرزمین پاپی از برکت کوه های پربرف و نیز ارتفاع زیاد و جنگل های انبوه آب و هوای ییلاقی دارد و قسمت بسیاری از راه های آن در زمستان به علت برف زیاد قابل عبور نیست و جون هوای سردسیر دارد پایگاه خوبی برای سکونت ساکنان کوچ نشین آن که زمستان ها را رد پیرامون شهرستان های اندیمشک و بخش الوار گرمسیری می گذرانند. جمعیت این بخش در سال 1335 ، 3831 خانوار شامل 21396نفر بوده است
...
[مشاهده متن کامل]

وجه تسمیه :با توجه به اینکه بقعه ی شاهزاده احد ( ع ) در محدوده بخش پاپی قرار دارد و کلیه خدام امام زاده عمامه ی قرمز بر سر دارند لذا ملقب به پاپی هستند. از طرفی چون مردم این ایل از نظر احترام خودشان را خادم شاهزاده احمد می دانند ازاین جهت نام پاپی به این ایل و سرزمین آن اطلاق شده است.
در حدود پنج قرن پیش ریاست ایل پاپی بر عهده ی شخصی به نام پاپی مراد بوده است وایل پاپی به نام وی نام گذاری شده است. پس از وی دو عموزاده به نام های مناصر و هادی ریاست ایل را بر عهده گرفتند و از نسل آنان دو تیره بوجود آمد ریاست ایل را به صورت موروثی به دست گرفتند . ازاین جهت است که که دو شعبه ی ایل ، خوانین مناصر و خوانین هادی به نام این دو تیره نام گذاری شده اند. در زر به شعب طوایف و تیره های ایل پاپی اشاره می شود:
1 ) شعبه ی هادی : شامل طوایف یاقون و خدمه می باشد که وابسته به خوانین هادی و زیر آنان اداره می شدند.
الف ) طایفه یاقوند:شامل تیره های:ملکعلی وند، سوز علی وند، چپ، قاسم علی ، سراوی
ب ) طایفه خدمه: شامل تیره های:تاجدی وند، سیدوند، بلبون، خیزوند

2 ) شعبه ی مناصر:بزرگتر از شعبه ی هادی بوده است و شامل طوایف :مدهنی ، لیریایی، گراوند، کشوری و مال زری می باشد
الف ) طایفه مدهنی : شامل تیره های:جمال ، ملا ، داراوند
ب ) طایفه ی لیریایی: شامل تیره های:خورشیدوند، منجری ، رگی
ج ) طایفه ی گراوند: شامل تیره های:پسیر و شوادر میباشد
د ) طایفه ی کشوری شامل تیره های:رئیسوو شهر میر میباشد
ه ) طایفه ی مال زری : شامل تیره های:درشوند وتاوه ای
واحد اجتماعی ایل به این صورت میباشد
دودمان یا اولاد ←تیره←طایفه
نظام سیاسی ایل پاپی امزوره دگرگون شده است و ایل به عنوان یک واحد سیاسی دارای کاربرد نمی باشد . در حال حاضر هر تیره به صورت مستقل وبدون دخالت خان امور خود را اداره می کنند .

بخش الوار گرمسیری از محدود سرزمین هایی است که آثار زندگی و تمدن در تمام دوره های ما قبل آن وجود دارد . ساکنین اولیه بخش الوار را می توان بومیانی کوه نشین دانست که در دامنه کوه های زاگرس زندگی کرده اند و در این ناحیه به شکار و جمع آوری غذا پرداخته اند . قدمت وجود حیات بشر در این بخش در حدود پنجاه هزار سال یعنی برابر با دوره موستری می توان تخمین زد . یعنی این بخش از زیستگاه های اولیه در دوران کهن سنگی قدیم بوده است .
...
[مشاهده متن کامل]

این بخش تا قبل از انقلاب طبق تقسیمات کشوری جز لرستان بوده که در کاوش های باستان شناسی به سرپرستی پروفسور مک بورنی در ناحیه لرستان همجوار کوه های بخش الوار فعلی به کشف بقایای دوره کهن سنگی میانه در این منطقه گردید که از فرهنگ دوره موستری در این منطقه حکایت می کرد . با کشف آثار و اطلاعات به دست آمده و وجوه ناشناخته که تا کنون بکر مانده و هیچ گونه تحقیقاتی روی آنان انجام نگرفته است .
می توان امید داشت که بشر در 60 هزار سال پیش در این منطقه حضور داشته است . اقوام باستانی این سرزمین را می توان ایلامیان و کاسیان برشمرد که هزاران سال در این سرزمین زیسته و در دوره های مختلف هر کدام بر قسمتی از این منطقه حکومت می کرده اند . لازم است به تفصیل به معرفی این دو قوم اشاره ای گذرا بنمائیم .
ایلامیان : از چگونگی تشکیل جوامع ابتدائی تاریخ ایلامیان اطلاع درستی در دست نیست و نمی توان زیستگاه اولیه این قوم را به درستی مشخص نمود . آن چه مسلم است ایلامیان نخستین قومی بودند که بر سرزمین لرستان حاکمیت داشته اند . از اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد و قبل از ورود اقوام آریایی به ایران موفق به ایجاد دولت در بخش های از سرزمین ایران شده اند . دولت ایلام شامل خوزستان – لرستان - پشت کوه و کوه های بختیاری بوده است . بنابر اثر به جای مانده از بابلی ها این سرزمین را المام یا الامتو یعنی کوهستان یا سرزمین طلوع خورشید می نامیده اند . در ابتدای هزاره دوم قبل از میلاد ایلامیان به بابل هجوم آورده و در این سرزمین سلسله ای تاسیس نمودند . اما دیری نپائیدند و حمورابی پادشاه مقتدر بابل با سرکوب آن ها از توسعه سرزمین ایلامیان جلوگیری نمود پس از این شکست ایلامیان در حدود یک قرن نتوانستند موفق به ایجاد دولتی نیرومند گردند تا این که پادشاهی مقتدر بنام کوتیر ناخونته نام ایلام را به عنوان حکومتی مقتدر مطرح نمود .
ایلامیان در مدت چند هزار سال هویت خود را در برابر اقوامی نیرومند چون سامری ها ، اکدی ها ، بابلی ها و آشوری ها ، هم چنان حفظ کردند و عاقبت به جهت اختلاف های داخلی و جنگ های خانگی از دشمن خود یعنی آشور شکست خوردند ( 645 ق . م ) و از صفحه روزگار به عنوان دولتی مستقل برافتادند .
کاسیان : کاسیان را می توان ساکن اصلی لرستان دانست در مورد ریشه نژادی این قوم اختلاف نظر وجود دارد . عده ای آنان را تیره ای از اقوام آریایی می دانند و عده ای دیگر معتقدند که آنان بومیان و ساکنان اولیه لرستان بوده و از دیرباز در این سرزمین سکنی گزیده اند . اما هیچ گاه تا قبل از هزاره دوم قبل از میلاد یعنی مصادف با ورود اقوام هند اروپایی به ایران مطرح نبوده و موفق به تشکیل یک دولت یا حکومت نگردیده اند . کاسیان در نیمه قرن هیجدهم قبل از میلاد موفق به فتح سرزمین پهناور بابل گردیده و مدت 476 سال بر این سرزمین حکومت کردند . سلطه طولانی کاسیان بر بابل موجب تاثیرپذیری کاسیان از بابلیان گردید .
فرهنگ و تمدن درخشان بین النهرین در طی سلطه طولانی کاسیان بر بابل موجب استیلای آداب ، اخلاق و عادات بابلیان بر کاسیان شده و این فرهنگ درخشان به دین گونه به لرستان منتقل گردید . کاسیان در امور دینی ، خدایان بین النهرین را به خدایی برگزیدند و این نفوذ فرهنگی در صنعت مفرغ سازی کاسیان متجلی گردید . کاسیان اولین قومی بودند که اسب را اهلی نمودند و از آن جهت رزم شکار و حمل و نقل استفاده نمودند . بنا به نظر محققان تسلط کاسیان بر بابل مقتدر آن روزگار در نتیجه همین توانایی یعنی قدرت سوار کاری ایشان بوده است .
بنا به نظر رمان گیر شمن ایران شناس مشهور ، اسب نشانه ای الهی در نظر کاسیان بوده و احتمالاً توسط طبقه حاکم در آن ناحیه داخل شده است . پس از خشک شدن دره ها که معلول دوره بی آبی بود دگرگونی های تازه ای در شرایط زندگی اقوام لرستان حاصل شده است . کوچ آن از کوه به شدت تحول تازه ای یافته است که مولود تغییرات وضع طبیعی است . برای نمونه اقوام کُرناسی که در منطقه بخش الوار گرمسیری بنام کُرناسی بر اثر خشک سالی به شهرستان دزفول کوچ نموده و محله ای بنام کُرناسیان در شهر دزفول وجود دارد که بعضی از افراد بزرگ سال آنان دارای اسنادی هستند که خود حاکی از محل سکنی آنان در محل کُرناس بوده است .
بهتر است شرحی در مورد منطقه کرناس از حیث موقعیت و پوشش گیاهی و نیز آثار باستانی آن و نیز اسامی محله های آن به قلم آورده که با این اشاره گذرا و این که تاکنون هیچ فردی از باستان شناسان به این منطقه سفر نکرده اند هشداری باشد برای فرهنگ دوستان جهت تحقیق و بررسی به محل مزبور بروند و انشاءا. . . با دست پر مکان های مزبور را از نزدیک دیده و قضاوت نمایند .
منطقه کُرناس که قبلاً جنوبی ترین و دوردست ترین منطقه استان لرستان بوده و در حال حاضر شمالی ترین و دوردست ترین منطقه استان خوزستان است . در شمال شهرستان اندیمشک یعنی در یک صد و بیست کیلومتری قرار گرفته که از مغرب به رودخانه دز یا سزار که با سیم گرگر از سه مسیر رودخانه به راه آهن یعنی پل تله زنگ و تونل بزرگ شاهی شاهپور که به طول 5 کیلومتر در مسیر راه آن سراسری قرار دارد متصل است و از طرف شمال شرق و شمال به کوه های چال پیل مالگه مراد و کوه های داغی و دال دان و از طرف مشرق به کوه های تخت گردکان و سیرم و للری و ایستگاه های راه آهن تنگ پنج و تنگ هفت محدود می گردد و نیز از طرف جنوب به کوه های دار تاگیروه و کوه گل و پهلوانی محصور می گردد .
در وسط آن کوه یا قلعه قهقهه وجود دارد که شرحی بر آن نوشته شده است . از سمت جنوب در دامنه کوه دز رودخانه فصلی کُرناس که از سرداب و تخت گردکان سرچشمه می گیرد به رودخانه دز متصل می گردد .
در طول مسیر خود در دشت کُرناس منظره زیبایی را به وجود می آورد . اگر از بالایی کوه های اطراف آن را تماشا بکنی شاهد پیچ و خم های آن و درختان بلوط که سطح داشت را پوشانده اند خواهی بود که یادآور مناظر زیبای شمال ایران است .
از اولین مسیر آن که از شمال ایستگاه تله زنگ شروع می شود و تنها راه ارتباطی آن از طریق راه آهن و یک شبانه روز مسافت است . ساکنان فعلی آن عشایری هستند که به طور فصلی یعنی نیمه دوم آبان ماه وارد دشت کرناس شده و در نیمه اول اردیبهشت مجدداً به لرستان کوچ می نمایند . اکثر آنان دامدارانی هستند که جهت تعلیف دام خود به این محل می آیند .
وجود آسیاب ها قدیمی و نقوش بر دیواره غارها و همچنین سنگ های تراشیده و وجود تپه های باستانی در محل کول جنان کُرناس ، آثار درختان زیتون و انجیر و انگور و باغ های انار و تاکستان های مختلف در سرتاسر این منطقه خود حکایت از زندگی مردمی می نماید که در طول دوران متمادی در این سرزمین اقامت داشته و نیز وجود قنات ها و آثار بندهایی در محل سرون یا روده که رود کوچکی از شمال کُرناس سرچشمه گرفته و در دره بلال در قسمت ایستگاه تنگ هفت به رودخانه دز متصل می گردد . هم چنین وجود نقوش ما قبل تاریخ و نقاطی از دوره حجر به چشم می خورد که در طول مسیر این رود زندگی کرده اند . کرناس به دو قسمت کُرناس بالا و کُرناس پایین تقسیم شده است .
از دیگر مناطق جالب و دیدنی در بخش الوار گرمسیری منطقه منگره می باشد که در تحقیقات سال های 1342 تا 1348 هجری شمشی توسط چند هئیت علمی غار شناس امریکایی از طرف دانشگاه های ( رایس ) امریکا به سرپرستی پرفسور فرانک هول که از خرم آباد به این محل اعزام شده و از محل زعفران دشت منگره دیدن نموده است و کاوشهایی نیز صورت گرفته است . که در چند محل از منگره آثار زیست در دوران پالئوتریک ، موستری ( سی تا پنجاه هزار سال ) را ذکر نموده است و در یک محل از این بخش یک مورد از دوران زارزی ده تا بیست هزار سال ابزار سنگی دست کاری شده و تعداد استخوان حیوانات در غاری از شمال منگره قابل شناخت یافت گردیده است .
در مناطق صعب الزیست و صعب العبور و کوهستانی الوار گرمسیری آثار فراوانی وجود دارد که این وجوه ناشناخته تاکنون معرفی نگردیده و متاسفانه بر اثر نداشتن شناخت کافی از میراث فرهنگی عده ای اقدام به تخریب آثار نموده اند . برای مثال سنگ نوشته ای که در منطقه تووه وجود داشته توسط فرد یا افرادی از بین رفته و یک قبر سنگی که به ( ( برد قور ) ) معروف است نیز به وسیله ی بمب یا دینامیت منفجر و تخریب گردیده است .
آثاری در شهر ناز از حومه ( ( تووه ) ) نیز بر اثر حفاری نیز به کلی خراب شده و چندین حوض که از جنس ساروج ساخته شده نیز تخریب گردیده اکثر سنگ های تراشیده جهت چشمه ها و آب ها نیز که با آن همه زحمت تراشیده و هر کدام حدود ده ها لیتر آب را در خود جای داده نیز بر اثر عدم آشنایی افراد بومی از بین رفته اند . قلعه ها و آسیاب ها و حتی گورستان ها هم از این خطر در امان نبوده و مورد دستبرد قرار گرفته اند . بر همگان است که در این امر خطیر و خداپسندانه شرکت نموده و جهت معرفی وجوه ناشناخته و حفظ این آثار دین خود را به آیندگان ادا نمائیم .

کُرناسی از طوایف ( تیره های بزرگ ) نام آشنای ایل پاپی بوده است
که امروزه تنها تیره ای از آنان در محدوده ی این ایل زندگی می کنند. از آنجایی که در منطقه ی گرمسیری موسوم به کُرناس ( واقع در شمال شرقی بارگاه شاهزاده احمد ) می زیسته اند به کُرناسی ( اهل کُرناس ) معروف شده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

واژه ی کُرناس گویا در اصل کوه روناس و واژه ی روناس ( روناسی ) عنوان شهری باستانی در دامنه ی کوه موسوم به کُرناس بوده است. تیره ی بزرگ کُرناسی در گذشته از طوایف مهم و تاثیر گذار ایل پاپی به شمار رفته است لیکن بعدها متفرق شده و گروه زیادی از آنان به مناطق گرمسیری شهر دزفول و اطراف آن مهاجرت نموده اند.
غلامعلی رئیس این طایفه که نامش به عنوان یکی از کدخدایان ایل پاپی در معاهده ی سال۱۲۲۸ هجری قمری میان پاپی باقرخان و پاپی یوسف خان ( روسای آن زمان ایل پاپی ) دیده می شود از نامداران و افراد صاحب نام بوده است.
یکی از شاعران محلی خطاب به یک بُز کوهی که توسط غلامعلی شکار شده است چنین می سراید.
ریشِت چی ریشِ بُزرگو شَنگِ شوله
آو د بَرف آو وِ گیا تو خارِزوله
دوتا تیر تونه زَده دِ چپُ دِ راس
کُشتته شاه غلملی رئیس کُرناس
دودمانهای این تیره عبارتند از
مشگار عبدلی ساکن بخش پاپی و شهر خرم آباد و اطراف - مشگار یوسف ساکن در میان طایفه ی شئینی بختیاری - مشگار رشید ساکن شهر دزفول - مشگار نورعلی ساکن اندیمشک و دزفول - نجارزاده ها وعلیپورها وساکن محله کرناسیان دزفول

کرناس روستایی از توابع بخش الوار گرمسیر در بخش پاپی وطایفه کرناسی عشایر بودند ک براثرخشک سالی ان منطقه رو ترک کردن وب شهر دزفول کوچ کردند در حال حاضر نام محله ای ک در آن سکونت گزیدند کرناسیان است
کرناس در زبان فارسی قدیم به معنی نفهم و خر بوده
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٥٧)

بپرس