کرای انجین ( به انگلیسی: CryEngine ) یک موتور بازیسازی است که توسط توسعه دهنده بازی آلمانی کرای تک طراحی شده است.
این نسخه در تمامی عنوان ها آنها با نسخه اولیه در فار کرای مورد استفاده قرار گرفته است و همچنان برای پشتیبانی از کنسول ها و سخت افزارهای جدید بازی های خود، به روز می شود. همچنین برای بسیاری از بازی های شخص ثالث تحت برنامه مجوز کرای تک از جمله Sniper: Ghost Warrior 2 و SNOW استفاده شده است. Warhorse Studios از نسخه اصلاح شده موتور برای RPG Kingdom Come: Deliverance استفاده می کند. Ubisoft یک نسخه داخلی به شدت اصلاح شده CryEngine را از نسخه اصلی Far Cry به نام Dunia Engine نگهداری می کند، که در تکرارهای بعدی آنها از سری فار کرای استفاده می شود.
طبق گزارش ها گمنام مختلف در آوریل ۲۰۱۵، CryEngine با ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به آمازون مجاز شد. در نتیجه، در فوریه سال ۲۰۱۶، آمازون نسخه اصلاح شده و گسترده CryEngine خود را با نام Amazon Lumberyard منتشر کرد.
CryEngine 1 یک موتور بازی است که برای بازی ویدیویی تیرانداز اول شخص Far Far استفاده می شود. در ابتدا توسط Crytek به عنوان نمایشی فناوری برای انویدیا ساخته شد و وقتی این شرکت پتانسیل خود را دید، به بازی تبدیل شد. هنگامی که کارتهای ویدئویی با پشتیبانی از سایه بانهای ۳٫۰ پیکسل و وریکس رها شدند، Crytek نسخه ۱٫۲ این موتور را منتشر کرد که از برخی از قابلیت ها برای گرافیک بهتر استفاده می کرد. بعداً این شرکت CryEngine نسخه ۱٫۳ را توسعه داد که پشتیبانی از نور HDR را نیز به آن افزود. این موتور برای MMORPG , Aion: The Tower of Eternity خود به NCsoft مجاز شده است. در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۰۶، یوبی سافت تمام حقوق مالکیت معنوی را برای حق رای دادن Far Far و مجوز دائمی استفاده از نسخه Far Cry از CryEngine، معروف به Dunia Engine به دست آورد.
CryEngine 2 در بازی Crystalis Crytek و نسخه به روز شده در Crysis Warhead، یک داستان جانبی Crysis استفاده می شود. این نخستین بار به شرکت فرانسوی IMAGTP که در زمینه ارتباطات معماری و شهرسازی متخصص است، صادر شد. هدف از صدور مجوز از موتور ایجاد برنامه ای بود تا مشتریان بتوانند قبل از شروع ساخت واقعی، دقیقاً چه ساختمان یا ساختمان دیگری را ببینند. از تاریخ ۷ مارس ۲۰۱۱، Simpson Studios مجوز CryEngine 2 را برای استفاده در دنیای مجازی انحصاری چند نفره ( MMVW ) که در یک مریخ خرابکار رخ می دهد، مجوز داده است. در ۱۱ مه ۲۰۰۷، کریتیک اعلام کرد که آنها برای ایجاد یک بازی براساس «مالکیت معنوی» جدید خود، از موتور استفاده می کنند. همچنین تأیید شده است که بخشی از Crysis نخواهد بود و در حقیقت حتی ممکن است تیرانداز اول شخص نباشد. در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۷، کالج هنر و طراحی رینگلینگ اولین مؤسسه آموزش عالی در جهان شد که CryEngine 2 را برای اهداف آموزشی مجوز داد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین نسخه در تمامی عنوان ها آنها با نسخه اولیه در فار کرای مورد استفاده قرار گرفته است و همچنان برای پشتیبانی از کنسول ها و سخت افزارهای جدید بازی های خود، به روز می شود. همچنین برای بسیاری از بازی های شخص ثالث تحت برنامه مجوز کرای تک از جمله Sniper: Ghost Warrior 2 و SNOW استفاده شده است. Warhorse Studios از نسخه اصلاح شده موتور برای RPG Kingdom Come: Deliverance استفاده می کند. Ubisoft یک نسخه داخلی به شدت اصلاح شده CryEngine را از نسخه اصلی Far Cry به نام Dunia Engine نگهداری می کند، که در تکرارهای بعدی آنها از سری فار کرای استفاده می شود.
طبق گزارش ها گمنام مختلف در آوریل ۲۰۱۵، CryEngine با ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار به آمازون مجاز شد. در نتیجه، در فوریه سال ۲۰۱۶، آمازون نسخه اصلاح شده و گسترده CryEngine خود را با نام Amazon Lumberyard منتشر کرد.
CryEngine 1 یک موتور بازی است که برای بازی ویدیویی تیرانداز اول شخص Far Far استفاده می شود. در ابتدا توسط Crytek به عنوان نمایشی فناوری برای انویدیا ساخته شد و وقتی این شرکت پتانسیل خود را دید، به بازی تبدیل شد. هنگامی که کارتهای ویدئویی با پشتیبانی از سایه بانهای ۳٫۰ پیکسل و وریکس رها شدند، Crytek نسخه ۱٫۲ این موتور را منتشر کرد که از برخی از قابلیت ها برای گرافیک بهتر استفاده می کرد. بعداً این شرکت CryEngine نسخه ۱٫۳ را توسعه داد که پشتیبانی از نور HDR را نیز به آن افزود. این موتور برای MMORPG , Aion: The Tower of Eternity خود به NCsoft مجاز شده است. در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۰۶، یوبی سافت تمام حقوق مالکیت معنوی را برای حق رای دادن Far Far و مجوز دائمی استفاده از نسخه Far Cry از CryEngine، معروف به Dunia Engine به دست آورد.
CryEngine 2 در بازی Crystalis Crytek و نسخه به روز شده در Crysis Warhead، یک داستان جانبی Crysis استفاده می شود. این نخستین بار به شرکت فرانسوی IMAGTP که در زمینه ارتباطات معماری و شهرسازی متخصص است، صادر شد. هدف از صدور مجوز از موتور ایجاد برنامه ای بود تا مشتریان بتوانند قبل از شروع ساخت واقعی، دقیقاً چه ساختمان یا ساختمان دیگری را ببینند. از تاریخ ۷ مارس ۲۰۱۱، Simpson Studios مجوز CryEngine 2 را برای استفاده در دنیای مجازی انحصاری چند نفره ( MMVW ) که در یک مریخ خرابکار رخ می دهد، مجوز داده است. در ۱۱ مه ۲۰۰۷، کریتیک اعلام کرد که آنها برای ایجاد یک بازی براساس «مالکیت معنوی» جدید خود، از موتور استفاده می کنند. همچنین تأیید شده است که بخشی از Crysis نخواهد بود و در حقیقت حتی ممکن است تیرانداز اول شخص نباشد. در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۷، کالج هنر و طراحی رینگلینگ اولین مؤسسه آموزش عالی در جهان شد که CryEngine 2 را برای اهداف آموزشی مجوز داد.
wiki: کرای انجین