[ویکی نور] کحل البصر فی سیره سید البشر صلی الله علیه و آله. کحل البصر فی سیرة سید البشر تألیف مرحوم محدث حاج شیخ عباس قمى (م 1359) در یک مجلد و به زبان عربى مى باشد. موضوع کتاب همان گونه که از نامش پیداست تاریخ و سیره رسول گرامى اسلام(ص) بوده که در عین اجمال از جامعیت برخوردار است. مصادر این کتاب به وسیله شیخ عبدالرزاق حریزى نژاد تحقیق شده است.
کتاب حاضر از دو باب و پنج فصل تشکیل شده است. باب اول در مورد نسب شریف ایشان و باب دوم راجع به اتفاقات مختلفى است که در طول زندگانى با برکت ایشان به وقوع پیوسته است، مى باشد. فصل هاى پنجگانه کتاب که در بخش پایانى آن نگاشته شده اند، دربردارنده اتفاقات و حوادثى؛ همانند سقیفه و غصب خلافت حضرت امام على(ع) است که بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) امت اسلامى بدان دچار شده است، مى باشند.
نویسنده کتاب، تاریخ و زندگى نامه هر یک از نیاکان پیامبر اکرم(ص) را تا جناب (عدنان)، به صورت گزیده و مجمل به رشته تحریر درآورده و بعد از جناب (عدنان) به تاریخ نگارى خود، راجع به نیاکان پیامبر اکرم(ص) خاتمه داده است، چرا که عالمان نسب شناس، در مورد اجداد پیامبر اکرم(ص) تا جناب (عدنان) متفق القول مى باشند. و بعد از این شخص است که هر یک از نسب شناسان داراى یک رأى بوده و اختلاف نظر شدیدى در این مسأله دارند. و در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) آمده است که: نَسَب من را تا عدنان بشمارید و بعد از آن از برشمردن نیاکان من دست نگه دارید.
به همین علت، محدث قمى، نَسَب و نیاکان پیامبر اکرم(ص) را این گونه بر مى شمارد:
محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف بن قُصَى بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤى بن غالب بن فهر بن مالک بن النضر بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد (کمرد) بن عدنان.
مرحوم محدث قمى این باب را با ذکر اتفاقاتى که در هنگام تولد حضرت ختمى مرتبت(ص) به وقوع پیوسته است، آغاز مى نماید. اتفاقاتى؛ همچون: خاموش شدن آتشکده فارس بعد از هزار سال، خشک شدن دریاچه ساوه، ممنوع شدن شیاطین و جنیان از آگاهى یافتن از اخبار آسمان ها و بسته شدن درب هاى آسمان بر روى آن ها و...
کتاب حاضر از دو باب و پنج فصل تشکیل شده است. باب اول در مورد نسب شریف ایشان و باب دوم راجع به اتفاقات مختلفى است که در طول زندگانى با برکت ایشان به وقوع پیوسته است، مى باشد. فصل هاى پنجگانه کتاب که در بخش پایانى آن نگاشته شده اند، دربردارنده اتفاقات و حوادثى؛ همانند سقیفه و غصب خلافت حضرت امام على(ع) است که بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) امت اسلامى بدان دچار شده است، مى باشند.
نویسنده کتاب، تاریخ و زندگى نامه هر یک از نیاکان پیامبر اکرم(ص) را تا جناب (عدنان)، به صورت گزیده و مجمل به رشته تحریر درآورده و بعد از جناب (عدنان) به تاریخ نگارى خود، راجع به نیاکان پیامبر اکرم(ص) خاتمه داده است، چرا که عالمان نسب شناس، در مورد اجداد پیامبر اکرم(ص) تا جناب (عدنان) متفق القول مى باشند. و بعد از این شخص است که هر یک از نسب شناسان داراى یک رأى بوده و اختلاف نظر شدیدى در این مسأله دارند. و در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) آمده است که: نَسَب من را تا عدنان بشمارید و بعد از آن از برشمردن نیاکان من دست نگه دارید.
به همین علت، محدث قمى، نَسَب و نیاکان پیامبر اکرم(ص) را این گونه بر مى شمارد:
محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبدمناف بن قُصَى بن کلاب بن مرة بن کعب بن لؤى بن غالب بن فهر بن مالک بن النضر بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد (کمرد) بن عدنان.
مرحوم محدث قمى این باب را با ذکر اتفاقاتى که در هنگام تولد حضرت ختمى مرتبت(ص) به وقوع پیوسته است، آغاز مى نماید. اتفاقاتى؛ همچون: خاموش شدن آتشکده فارس بعد از هزار سال، خشک شدن دریاچه ساوه، ممنوع شدن شیاطین و جنیان از آگاهى یافتن از اخبار آسمان ها و بسته شدن درب هاى آسمان بر روى آن ها و...