کتاب مبین

پیشنهاد کاربران

به غیر از آیه 59 سوره بقره ( وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ ) مورد اشاره جناب باقری، آیه زیرا هم می توان آورد:
...
[مشاهده متن کامل]

َمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ ( آیه 6 سوره هود ) ‏
هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می داند؛ همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است! [= در لوح محفوظ، در کتاب علم خدا]

کتاب مبین ؛ قرآن است.
- || در اصطلاح صوفیه عبارت است از لوح محفوظ قدری که آن نفس کل یا عقل کل است بلکه عبارت است از علم الهی و لارطب و لایابس الا فی کتاب مبین ( قرآن 59/6 ) مفسر از همین حضرت علم است که رطب عبارت است از وجود و یابس کنایه از عدم و احاطه این دو مرتبه متصور نیست مگر در همین حضرت. ( کشاف اصطلاحات فنون ) .
...
[مشاهده متن کامل]

|| در فقه مراد مختصر قدوری است. ( یادداشت بخط مؤلف ) . || در معانی و بیان مقصود دلائل الاعجاز شیخ عبدالقادر است. ( یادداشت بخط مؤلف ) . || چون نحویان این کلمه را مطلق آرند مراد الکتاب سیبویه است. ( یادداشت به خطمؤلف ) . || در اصطلاح صوفیه کتاب اطلاق شودبر وجود مطلقی که عدم را در پیرامون آن راه نباشد. ( از کشاف اصطلاحات فنون ) .

بپرس