[ویکی فقه] کتاب رجال الشیعه (کتاب شناسی توصیفی). کتاب رجال الشیعه، اثری رجالی از شخصیت علمی و توانا از سرزمین حلب است که اصل آن در دست نیست؛ امّا، اجزایی از آن در میان کتاب «لسان المیزان» ابن حجر عسقلانی ذکر شده است؛ این اثر که تالیف «علی بن حکم» از عالمان قرن ششم هجری است، کتاب شناسان به اشتباه، به فردی هم نام نسبت داده اند که فاصله آن ها حدود سه قرن است.
ابن حجر عسقلانی (۷۷۳ هـ ـ ۸۲۵.) مؤلّف مشهور اهل سنت، (م۸۵۲) در یکی از تألیفات خود به نام "لسان المیزان" که درباره رجال ضعیف نگاشته است، مطالب ارزنده ای را از کتب شیعی نقل نموده است. این نقل ها؛ اگرچه در مواردی نقل به مضمون است امّا در موارد بسیاری، نقل قول های دقیقی است و می تواند در بازسازی کتب رجالی شیعی بسیار کمک کند؛ چه در بازسازی آن دسته از کتبی که مفقود شده اند، یا آن دسته که باقی مانده و گاه به جهت های گوناگونی نواقصی پیدا کرده اند:
عسقلانی، ابن حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۷، ۷جلد، موسسه الاعلمی للمطبوعات.
در اینجا به دیدگاه برخی از رجالیون مشهور شیعه اشاره می شود:
← دیدگاه نجاشی
ظاهر این کلام نیز همانند نظرات و گفته های بالا، این کتاب را برای علی بن حکم بن زبیر ثابت می کند؛ امّا با کمی تامل و با استفاده از نقل های ابن حجر می توان دریافت که این راوی برخلاف گفته های فوق علی بن حکم معروف نیست و علی بن حکم راوی از ابن عمیر کتاب رجالی نداشته است و تعبیر «له کتاب» از نجاشی و شیخ منطبق بر کتاب رجال نیست؛ بلکه کتاب حدیثی مراد است. برای اثبات این ادعا، به ذکر نمونه هایی اکتفا می شود:
← شاهد اول
...
ابن حجر عسقلانی (۷۷۳ هـ ـ ۸۲۵.) مؤلّف مشهور اهل سنت، (م۸۵۲) در یکی از تألیفات خود به نام "لسان المیزان" که درباره رجال ضعیف نگاشته است، مطالب ارزنده ای را از کتب شیعی نقل نموده است. این نقل ها؛ اگرچه در مواردی نقل به مضمون است امّا در موارد بسیاری، نقل قول های دقیقی است و می تواند در بازسازی کتب رجالی شیعی بسیار کمک کند؛ چه در بازسازی آن دسته از کتبی که مفقود شده اند، یا آن دسته که باقی مانده و گاه به جهت های گوناگونی نواقصی پیدا کرده اند:
عسقلانی، ابن حجر، لسان المیزان، ج۱، ص۷، ۷جلد، موسسه الاعلمی للمطبوعات.
در اینجا به دیدگاه برخی از رجالیون مشهور شیعه اشاره می شود:
← دیدگاه نجاشی
ظاهر این کلام نیز همانند نظرات و گفته های بالا، این کتاب را برای علی بن حکم بن زبیر ثابت می کند؛ امّا با کمی تامل و با استفاده از نقل های ابن حجر می توان دریافت که این راوی برخلاف گفته های فوق علی بن حکم معروف نیست و علی بن حکم راوی از ابن عمیر کتاب رجالی نداشته است و تعبیر «له کتاب» از نجاشی و شیخ منطبق بر کتاب رجال نیست؛ بلکه کتاب حدیثی مراد است. برای اثبات این ادعا، به ذکر نمونه هایی اکتفا می شود:
← شاهد اول
...
wikifeqh: اثری_رجالی_از_میراث_شیعیان_حلب