[ویکی فقه] کتاب الطهارة (للاراکی). "کتاب الطهارة" تألیف حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی حاشیه ای بر کتاب طهارت عروه است.
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی در ۲۴ جمادی الثانی ۱۳۱۲ ق. در اراک دیده به جهان گشود. وی پس از یادگیری خواندن و نوشتن، در نوجوانی وارد حوزه علمیه اراک شد و در درس استاد سید جعفر شیثی حضور یافت و مقدمات علوم اسلامی را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آیة الله العظمی سید محمد تقی خوانساری به خوبی پشت سر گذراند. آیة الله اراکی هم زمان با تحصیل دوره سطح، در درس شرح منظومه آیة الله شیخ محمد باقر اراکی معروف به سلطان آبادی شرکت کرد و از دانش آن حکیم فرزانه خوشه ها چیدایشان سال ها در درس آیة الله العظمی آقا نور الدین اراکی و آیة الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و از دانش و تقوای آن دو مرجع بزرگ تقلید شیعیان، بهره ها برد. آیة الله اراکی در این سالها با امام خمینی آشنا شد. آیة الله اراکی در پی دستگیری و تبعید امام به نجف ، همان سال به عراق و نجف رفت. آیة الله اراکی از آغاز نهضت امام خمینی در سال ۱۳۴۱، هماره به پشتیبانی از ایشان برآمدند، با این که بیش از ده سال از امام خمینی بزرگتر بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از دولت و نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند، و بعد از رحلت امام (ره) حمایت مراجع تقلید شیعه ، به ویژه آیة الله العظمی اراکی که حدود چهل سال از آیت الله خامنه ایی بزرگتر بودند، امید دشمنان انقلاب اسلامی را به یأس مبدل ساخت.آیة الله اراکی در طول بیش از ۳۵ سال تدریس در حوزه علمیه قم، پیچیده ترین مباحث علمی را با گفتاری شیوا و بیانی رسا مطرح می کرد. از ویژگی های درس ایشان پرهیز از تکرار و زیاده گویی بود. کلام را گزیده و پر معنی ادا می کرد. اعتقادش بر این بود که طالب علم باید قبل از حضور در درس، مطالعه نماید. آیة الله اراکی پس از وفات آیة الله سید محمد تقی خوانساری( متوفای ۱۳۷۱) به درخواست شماری از شاگردان او، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. بسیار از استادان برجسته حوزه علمیه قم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی سال ها از محضر ایشان کسب فیض نمودند. مرجع بزرگ تقلید شیعیان در طول عمر پر برکت خویش، کتاب هایی نیز در علم فقه و اصول نوشت. سرانجام روح ملکوتی آیة الله العظمی اراکی مرجع تقلید شیعیان پس از یک قرن( تولد ۱۲۷۳ فوت ۱۳۷۳) تلاش برای هدایت مردم در ۲۳ آبان سال ۱۳۷۳ شمسی به ملکوت پیوست و پیکرش با تشییع با شکوه مردم قم در حرم حضرت معصومه علیها السلام به خاک سپرده شد. رضوان و رحمت خدا بر او باد.
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی در ۲۴ جمادی الثانی ۱۳۱۲ ق. در اراک دیده به جهان گشود. وی پس از یادگیری خواندن و نوشتن، در نوجوانی وارد حوزه علمیه اراک شد و در درس استاد سید جعفر شیثی حضور یافت و مقدمات علوم اسلامی را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آیة الله العظمی سید محمد تقی خوانساری به خوبی پشت سر گذراند. آیة الله اراکی هم زمان با تحصیل دوره سطح، در درس شرح منظومه آیة الله شیخ محمد باقر اراکی معروف به سلطان آبادی شرکت کرد و از دانش آن حکیم فرزانه خوشه ها چیدایشان سال ها در درس آیة الله العظمی آقا نور الدین اراکی و آیة الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و از دانش و تقوای آن دو مرجع بزرگ تقلید شیعیان، بهره ها برد. آیة الله اراکی در این سالها با امام خمینی آشنا شد. آیة الله اراکی در پی دستگیری و تبعید امام به نجف ، همان سال به عراق و نجف رفت. آیة الله اراکی از آغاز نهضت امام خمینی در سال ۱۳۴۱، هماره به پشتیبانی از ایشان برآمدند، با این که بیش از ده سال از امام خمینی بزرگتر بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از دولت و نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند، و بعد از رحلت امام (ره) حمایت مراجع تقلید شیعه ، به ویژه آیة الله العظمی اراکی که حدود چهل سال از آیت الله خامنه ایی بزرگتر بودند، امید دشمنان انقلاب اسلامی را به یأس مبدل ساخت.آیة الله اراکی در طول بیش از ۳۵ سال تدریس در حوزه علمیه قم، پیچیده ترین مباحث علمی را با گفتاری شیوا و بیانی رسا مطرح می کرد. از ویژگی های درس ایشان پرهیز از تکرار و زیاده گویی بود. کلام را گزیده و پر معنی ادا می کرد. اعتقادش بر این بود که طالب علم باید قبل از حضور در درس، مطالعه نماید. آیة الله اراکی پس از وفات آیة الله سید محمد تقی خوانساری( متوفای ۱۳۷۱) به درخواست شماری از شاگردان او، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. بسیار از استادان برجسته حوزه علمیه قم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی سال ها از محضر ایشان کسب فیض نمودند. مرجع بزرگ تقلید شیعیان در طول عمر پر برکت خویش، کتاب هایی نیز در علم فقه و اصول نوشت. سرانجام روح ملکوتی آیة الله العظمی اراکی مرجع تقلید شیعیان پس از یک قرن( تولد ۱۲۷۳ فوت ۱۳۷۳) تلاش برای هدایت مردم در ۲۳ آبان سال ۱۳۷۳ شمسی به ملکوت پیوست و پیکرش با تشییع با شکوه مردم قم در حرم حضرت معصومه علیها السلام به خاک سپرده شد. رضوان و رحمت خدا بر او باد.
[ویکی فقه] کتاب الطهارة (للسید مصطفی الخمینی). کتاب الطهارة تألیف آیت الله سید مصطفی خمینی است، در این کتاب تنها بحث میاه و بخشی از بحث نجاسات مطرح شده است. آن شهید در عمر نسبتا کوتاه خود آثار زیادی در زمینه های مختلف تالیف نموده اند که متاسفانه اکثر آن ها از میان رفته اند و تنها بخشی از آن ها به دست ما رسیده است.
علامۀ مجاهد، شهید آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگوار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره در سال۱۳۰۹هجری شمسی در شهر مقدس قم و در خانواده ای اهل علم و شریف و بزرگ به دنیا آمد. سید مصطفی شش سال در مدارس جدید به فراگیری علوم ابتدایی پرداخت. سپس تحصیل در حوزۀ علمیّۀ قم را آغاز کرد و در ۱۷ سالگی به درخواست پدرش ملبس به لباس مقدس روحانیت شد.وی در علوم ادبیات به سرعت پیش رفت و در آن علم صاحب نظر شد. نظریات او در برابر بزرگان ادبیات را می توان در کتاب ارزشمندش به نام« تفسیر القرآن الکریم » مشاهده نمود.پس از آن، شروع به فراگیری علوم دیگر حوزه مانند: فقه ، اصول ، رجال ، حدیث ، فلسفه و عرفان کرد و در مدت کوتاهی در همۀ آنها به مراتب عالی رسید.در ۳۳ سالگی درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ قم آغاز کرد و پس از تبعید دورۀ دوم درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف آغاز نمود. آیت الله سید مصطفی خمینی در آن درس به بحث مفصل و عمیق مباحث اصولی و نقد و بررسی آراء و نظریات محققین پرداخت و نظریات و تحقیقات نو و استوار خود را مطرح ساخت که همگی دلالت بر مقام و منزلت علمی آن شهید بزرگوار داشت.علاوه بر آن، وی درس خارج فقه و تفسیری نیز آغاز نمود که در عمق و گستردگی و ارزش مباحث، مورد توجه علما و محققین بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف قرار گرفت. در مقام آیت الله سید مصطفی خمینی همین بس که حضرت امام خمینی دربارۀ او می فرماید:« مصطفی امید آیندۀ اسلام بود.»
علامۀ مجاهد، شهید آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگوار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره در سال۱۳۰۹هجری شمسی در شهر مقدس قم و در خانواده ای اهل علم و شریف و بزرگ به دنیا آمد. سید مصطفی شش سال در مدارس جدید به فراگیری علوم ابتدایی پرداخت. سپس تحصیل در حوزۀ علمیّۀ قم را آغاز کرد و در ۱۷ سالگی به درخواست پدرش ملبس به لباس مقدس روحانیت شد.وی در علوم ادبیات به سرعت پیش رفت و در آن علم صاحب نظر شد. نظریات او در برابر بزرگان ادبیات را می توان در کتاب ارزشمندش به نام« تفسیر القرآن الکریم » مشاهده نمود.پس از آن، شروع به فراگیری علوم دیگر حوزه مانند: فقه ، اصول ، رجال ، حدیث ، فلسفه و عرفان کرد و در مدت کوتاهی در همۀ آنها به مراتب عالی رسید.در ۳۳ سالگی درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ قم آغاز کرد و پس از تبعید دورۀ دوم درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف آغاز نمود. آیت الله سید مصطفی خمینی در آن درس به بحث مفصل و عمیق مباحث اصولی و نقد و بررسی آراء و نظریات محققین پرداخت و نظریات و تحقیقات نو و استوار خود را مطرح ساخت که همگی دلالت بر مقام و منزلت علمی آن شهید بزرگوار داشت.علاوه بر آن، وی درس خارج فقه و تفسیری نیز آغاز نمود که در عمق و گستردگی و ارزش مباحث، مورد توجه علما و محققین بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف قرار گرفت. در مقام آیت الله سید مصطفی خمینی همین بس که حضرت امام خمینی دربارۀ او می فرماید:« مصطفی امید آیندۀ اسلام بود.»
[ویکی فقه] کتاب الطهارة (للشیخ الانصاری). مؤلف این کتاب، شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری قدس سره بوده و درباره مسائل طهارت می باشد.
کتاب طهارت یکی از مهمترین کتاب های شیخ اعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
کتاب طهارت یکی از مهمترین کتاب های شیخ اعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
[ویکی نور] کتاب الطهاره (الامام خمینی). امام روح الله موسوی خمینی ره (م 1409 قمری)
کتاب الطهارة تقریرات درس خارج امام خمینی است که توسط شاگرد ایشان آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی به رشته ی تحریر در آمده است. این تقریرات در واقع تکمیل کننده ی کتاب الطهارة است که حضرت امام نوشته اند و فاقد برخی از مباحث از جمله مباحث آب ها و وضو است. از ویژگی های این تقریرات ملاحظه ی آن توسط حضرت امام است و این امر اعتبار کتاب را مضاعف می کند.
مباحث به ترتیب کتاب شرایع القا شده و مهم ترین عناوین آن عبارت است از:
احکام آب ها، آب جاری، آب حمام، آب قلیل، آب کر، آب چاه، آب نجس، ماء مستعمل در رفع حدث و خبث، اسئار، حقیقت حدث و خبث و طهارت، موجبات وضو، احکام خلوت، و کیفیت وضو.
تقریرات کتاب الطهاره با افزودن فهرست آیات، روایات و موضوعات توسط مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال 1422 قمری در شهر قم چاپ و منتشر شده است.
کتاب الطهارة تقریرات درس خارج امام خمینی است که توسط شاگرد ایشان آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی به رشته ی تحریر در آمده است. این تقریرات در واقع تکمیل کننده ی کتاب الطهارة است که حضرت امام نوشته اند و فاقد برخی از مباحث از جمله مباحث آب ها و وضو است. از ویژگی های این تقریرات ملاحظه ی آن توسط حضرت امام است و این امر اعتبار کتاب را مضاعف می کند.
مباحث به ترتیب کتاب شرایع القا شده و مهم ترین عناوین آن عبارت است از:
احکام آب ها، آب جاری، آب حمام، آب قلیل، آب کر، آب چاه، آب نجس، ماء مستعمل در رفع حدث و خبث، اسئار، حقیقت حدث و خبث و طهارت، موجبات وضو، احکام خلوت، و کیفیت وضو.
تقریرات کتاب الطهاره با افزودن فهرست آیات، روایات و موضوعات توسط مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال 1422 قمری در شهر قم چاپ و منتشر شده است.
wikinoor: کتاب_الطهارة_(الإمام_خمینی)
[ویکی فقه] کتاب الطهاره (امام خمینی). امام روح الله موسوی خمینی ره (م ۱۴۰۹ قمری)، مؤلف کتاب الطهارة می باشد.
کتاب الطهاره تقریرات درس خارج امام خمینی است که توسط شاگرد ایشان آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی ره به رشته تحریر در آمده است. این تقریرات در واقع تکمیل کننده کتاب الطهاره است که حضرت امام نوشته اند و فاقد برخی از مباحث از جمله مباحث آب ها و وضو است. از ویژگی های این تقریرات ملاحظه آن توسط حضرت امام است و این امر اعتبار کتاب را مضاعف می کند.
سرفصل ها
مباحث به ترتیب کتاب شرایع القا شده و مهم ترین عناوین آن عبارت است از: احکام آب ها، آب جاری، آب حمام، آب قلیل، آب کر، آب چاه، آب نجس، ماء مستعمل در رفع حدث و خبث، اسئار، حقیقت حدث و خبث و طهارت، موجبات وضو، احکام خلوت، و کیفیت وضو.
چاپ
تقریرات کتاب الطهاره با افزودن فهرست آیات، روایات و موضوعات توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۴۲۲ قمری در شهر قم چاپ و منتشر شده است.
کتاب الطهاره تقریرات درس خارج امام خمینی است که توسط شاگرد ایشان آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی ره به رشته تحریر در آمده است. این تقریرات در واقع تکمیل کننده کتاب الطهاره است که حضرت امام نوشته اند و فاقد برخی از مباحث از جمله مباحث آب ها و وضو است. از ویژگی های این تقریرات ملاحظه آن توسط حضرت امام است و این امر اعتبار کتاب را مضاعف می کند.
سرفصل ها
مباحث به ترتیب کتاب شرایع القا شده و مهم ترین عناوین آن عبارت است از: احکام آب ها، آب جاری، آب حمام، آب قلیل، آب کر، آب چاه، آب نجس، ماء مستعمل در رفع حدث و خبث، اسئار، حقیقت حدث و خبث و طهارت، موجبات وضو، احکام خلوت، و کیفیت وضو.
چاپ
تقریرات کتاب الطهاره با افزودن فهرست آیات، روایات و موضوعات توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۴۲۲ قمری در شهر قم چاپ و منتشر شده است.
wikifeqh: کتاب_الطهاره_(امام_خمینی)
[ویکی نور] کتاب الطهاره (ایروانی). کتاب الطهارة(ایروانی) اثر آیتالله علی ایروانی، نسخه تصویری است با موضوع فقه (بخش طهارت) به زبان عربی که نویسنده در آن احکام و آداب طهارت را بیان کرده است.
مباحث این کتاب، مانند سایر کتابهای طهارت در فقه ارائه شده است. البته بخشی درباره تحقیق در قاعده امکان در حیض دارد که افزون بر سایر کتابهای فقهی است. البته چون این نسخه، خطی است در ابتدا با متن نویسنده روبرو میشویم؛ یعنی این اثر تحقیق و پاورقی و فهرست و... ندارد.
کتاب با این عبارات شروع میشود. «بسمالله الرحمن الرحیم. الحمدالله و سلام علی عباده الذین اصطفی. المقصد الأول فی المیاة و یقع البحث أولا فی الأحکام المشترکة بین قاطبة المیاه»؛ به نام خداوند بخشاینده بخشایشگر. ستایش مخصوص خداست و درود بر بندگان برگزیدهاش. اولین مقصد درباره آبها است و در آن ابتدا درباره احکام مشترک بین همه آبها صحبت میکنیم. مصنف از صفحه 13 به بعد، احکام آب کر را بیان میکند و در صفحه 37 درباره مُلاقی با غساله استنجا بحث کرده و بیان میدارد: «لا اشکال و لا خلاف فی طهارة ملاقی غسالة الاستنجاء...» در پاک بودن چیزی که با غساله استنجا تماس پیدا کند هیچ اشکالی نیست و علما در این مورد اختلافنظر ندارند (اتفاقنظر دارند). او از صفحه 44 به بعد به بیان مباحث وضو میپردازد و درباره شستن صورت چنین مینویسد: «یجب غسل الوجه فی الوضوء من أعلاه الی أسفله أعنی من قصاص الشعر إلی منتهی الذقن هذا بحسب الطول و التحدید بحسبه المذکور لیس تحدیداً تعبدیا بل حذو الوجه العرفی»؛ در وضو شستن طول صورت از بالا به پایین (از رستنگاه مو تا چانه) واجب است و وجوب این مقدار از روی دلیل تعبدی در شستشوی این اندازه نیست بلکه حد عرفی صورت همین است. میرزاعلی ایروانی، در این بخش، به بیان احکام و متعلقات مباحث شستن و... در هریک از اعضای شستشو (دستها و صورت) و اعضای مسح (سر و پاها)، حدود هرکدام، تعداد غسلات، حکم وضو در صورت وجود مانع از رسیدن آب، ترتیب، موالات و... میپردازد.
مباحث این کتاب، با بیان حرمت جلوس جُنُب در مسجد ادامه مییابد. نویسنده این مبحث را بهصورت سؤالی شروع میکند؛ وی میپرسد: آیا آنچه بهاتفاق نص و فتوی، بهجز نادری از فتاوا، بر جُنُب درباره جلوس در مسجد حرام است، به همین عنوان جلوس و نشستن در مسجد میخورد یا عنوان وجودیای در اینجا وجود ندارد و هر چیزی غیر از مشی و عبور بر او حرام خواهد بود؟ وی با استناد به روایتی صحیح از حجر بن زائده، شستشوی تمام پوست (حتی جاهایی که با مو پوشیده شده) در غسل جنابت را واجب میداند. او مسئله وجوب ترتیب بین اعضای غسل و... را در ادامه بیان میکند و پسازاین مباحث به بیان استبرا و اثر آن میپردازد؛ اثر استبرا در بول، طهارت هر رطوبت مشتبه دیگری است که بعدازآن از مخرج بول خارج شود و بقای وضو از دیگر آثار آن است. البته شیخ با این نظر مخالف است.
از صفحه 146 به بعد کتاب، احکام حیض و نفاس و استحاضه بیان شده. نویسنده، درباره اقل و اکثر زمان حیض چنین مینویسد: «قد استفاض نقل الإجماع علی أن أقل الحیض ثلاثة و أکثره عشرة و مدرکه بعد الإجماع، نصوص مستفیضة مثل صحیحة ابن یقطین...»؛ نقل اجماع در اینکه کمترین زمان در حیض سه روز و بیشترین زمان، ده روز است، در حد مستفیض است و علاوه بر اجماع اخبار مستفیضهای هم بر این امر داریم؛ مثل صحیحه علی بن یقطین.... با پایان مباحث حیض، کتاب طهارت به گفته خود نویسنده در پایین صفحه 160، پایان میپذیرد. ولی او از صفحه 160 تا 172 بحثی درباره قاعده امکان در حیض را هم مطرح میکند.
این اثر یک نسخه خطی است و در اولین صفحه آن، تاریخ صفر 1350 ذکر شده است که ظاهراً تاریخ کتابت آن است؛ اما نویسنده در پایان کتاب طهارت بهطور کامل تاریخ پایان تحقیق مطالب این بخش از کتاب (دوم غدیر سال 1349) و کتابت آن به دست خودش (علی ایروانی) در 29 صفر 1350 را ذکر کرده است. همچنین در صفحه 160 کتاب نوشته، «هذا تمام حررته عند بحثی لکتاب الطهارة/ سنه 1351/ العبد علی الایروانی». در حواشی کتاب متونی نوشته شده است. مثلاً در صفحه 2 در سمت چپ و صفحه 3 در بالای صفحه حاشیه زده شده است. در پایین صفحه بهجای شماره صفحه، کلمهای که صفحه بعدی با آن آغاز میشود آمده است مثلاً در انتهای صفحه 5 بهجای شماره 5 کلمه «الثانی» آمده که کلمه آغازین صفحه 6 است. مصنف، هر بخش یا مسئله را با بسمالله الرحمن الرحیم شروع میکند، ازاینرو در این کتاب، بسمله را زیاد مشاهده میکنیم.
مباحث این کتاب، مانند سایر کتابهای طهارت در فقه ارائه شده است. البته بخشی درباره تحقیق در قاعده امکان در حیض دارد که افزون بر سایر کتابهای فقهی است. البته چون این نسخه، خطی است در ابتدا با متن نویسنده روبرو میشویم؛ یعنی این اثر تحقیق و پاورقی و فهرست و... ندارد.
کتاب با این عبارات شروع میشود. «بسمالله الرحمن الرحیم. الحمدالله و سلام علی عباده الذین اصطفی. المقصد الأول فی المیاة و یقع البحث أولا فی الأحکام المشترکة بین قاطبة المیاه»؛ به نام خداوند بخشاینده بخشایشگر. ستایش مخصوص خداست و درود بر بندگان برگزیدهاش. اولین مقصد درباره آبها است و در آن ابتدا درباره احکام مشترک بین همه آبها صحبت میکنیم. مصنف از صفحه 13 به بعد، احکام آب کر را بیان میکند و در صفحه 37 درباره مُلاقی با غساله استنجا بحث کرده و بیان میدارد: «لا اشکال و لا خلاف فی طهارة ملاقی غسالة الاستنجاء...» در پاک بودن چیزی که با غساله استنجا تماس پیدا کند هیچ اشکالی نیست و علما در این مورد اختلافنظر ندارند (اتفاقنظر دارند). او از صفحه 44 به بعد به بیان مباحث وضو میپردازد و درباره شستن صورت چنین مینویسد: «یجب غسل الوجه فی الوضوء من أعلاه الی أسفله أعنی من قصاص الشعر إلی منتهی الذقن هذا بحسب الطول و التحدید بحسبه المذکور لیس تحدیداً تعبدیا بل حذو الوجه العرفی»؛ در وضو شستن طول صورت از بالا به پایین (از رستنگاه مو تا چانه) واجب است و وجوب این مقدار از روی دلیل تعبدی در شستشوی این اندازه نیست بلکه حد عرفی صورت همین است. میرزاعلی ایروانی، در این بخش، به بیان احکام و متعلقات مباحث شستن و... در هریک از اعضای شستشو (دستها و صورت) و اعضای مسح (سر و پاها)، حدود هرکدام، تعداد غسلات، حکم وضو در صورت وجود مانع از رسیدن آب، ترتیب، موالات و... میپردازد.
مباحث این کتاب، با بیان حرمت جلوس جُنُب در مسجد ادامه مییابد. نویسنده این مبحث را بهصورت سؤالی شروع میکند؛ وی میپرسد: آیا آنچه بهاتفاق نص و فتوی، بهجز نادری از فتاوا، بر جُنُب درباره جلوس در مسجد حرام است، به همین عنوان جلوس و نشستن در مسجد میخورد یا عنوان وجودیای در اینجا وجود ندارد و هر چیزی غیر از مشی و عبور بر او حرام خواهد بود؟ وی با استناد به روایتی صحیح از حجر بن زائده، شستشوی تمام پوست (حتی جاهایی که با مو پوشیده شده) در غسل جنابت را واجب میداند. او مسئله وجوب ترتیب بین اعضای غسل و... را در ادامه بیان میکند و پسازاین مباحث به بیان استبرا و اثر آن میپردازد؛ اثر استبرا در بول، طهارت هر رطوبت مشتبه دیگری است که بعدازآن از مخرج بول خارج شود و بقای وضو از دیگر آثار آن است. البته شیخ با این نظر مخالف است.
از صفحه 146 به بعد کتاب، احکام حیض و نفاس و استحاضه بیان شده. نویسنده، درباره اقل و اکثر زمان حیض چنین مینویسد: «قد استفاض نقل الإجماع علی أن أقل الحیض ثلاثة و أکثره عشرة و مدرکه بعد الإجماع، نصوص مستفیضة مثل صحیحة ابن یقطین...»؛ نقل اجماع در اینکه کمترین زمان در حیض سه روز و بیشترین زمان، ده روز است، در حد مستفیض است و علاوه بر اجماع اخبار مستفیضهای هم بر این امر داریم؛ مثل صحیحه علی بن یقطین.... با پایان مباحث حیض، کتاب طهارت به گفته خود نویسنده در پایین صفحه 160، پایان میپذیرد. ولی او از صفحه 160 تا 172 بحثی درباره قاعده امکان در حیض را هم مطرح میکند.
این اثر یک نسخه خطی است و در اولین صفحه آن، تاریخ صفر 1350 ذکر شده است که ظاهراً تاریخ کتابت آن است؛ اما نویسنده در پایان کتاب طهارت بهطور کامل تاریخ پایان تحقیق مطالب این بخش از کتاب (دوم غدیر سال 1349) و کتابت آن به دست خودش (علی ایروانی) در 29 صفر 1350 را ذکر کرده است. همچنین در صفحه 160 کتاب نوشته، «هذا تمام حررته عند بحثی لکتاب الطهارة/ سنه 1351/ العبد علی الایروانی». در حواشی کتاب متونی نوشته شده است. مثلاً در صفحه 2 در سمت چپ و صفحه 3 در بالای صفحه حاشیه زده شده است. در پایین صفحه بهجای شماره صفحه، کلمهای که صفحه بعدی با آن آغاز میشود آمده است مثلاً در انتهای صفحه 5 بهجای شماره 5 کلمه «الثانی» آمده که کلمه آغازین صفحه 6 است. مصنف، هر بخش یا مسئله را با بسمالله الرحمن الرحیم شروع میکند، ازاینرو در این کتاب، بسمله را زیاد مشاهده میکنیم.
wikinoor: کتاب_الطهارة_(ایروانی)
[ویکی فقه] کتاب الطهاره (شیخ الانصاری). مؤلف کتاب الطهارة، شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری قدس سره می باشد.
کتاب طهارت یکی از مهم ترین کتاب های شیخ اعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
ترتیب مباحث کتاب
این کتاب شامل دو قسمت است: الاول: شرح شرائع این بخش شرح مزجی قسمتی از شرایع است که از ابتدای طهارت آغاز و در بیان احکام جنابت پایان می یابد. الثانی: شرح ارشاد این بخش شرح مزجی کتاب ارشاد الاذهان علامه حلی قدس سره است و از مقصد دوم: در مباحث حیض، تا پایان کتاب طهارت را در بر می گیرد.
روش تحقیق
برای اینکه خوانندگان گرامی با ویژگی های این کتاب و چگونگی تحقیق آن آشنا شوند به نکات زیر اشاره می کنیم:
نسخه های مورد اعتماد
...
کتاب طهارت یکی از مهم ترین کتاب های شیخ اعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
ترتیب مباحث کتاب
این کتاب شامل دو قسمت است: الاول: شرح شرائع این بخش شرح مزجی قسمتی از شرایع است که از ابتدای طهارت آغاز و در بیان احکام جنابت پایان می یابد. الثانی: شرح ارشاد این بخش شرح مزجی کتاب ارشاد الاذهان علامه حلی قدس سره است و از مقصد دوم: در مباحث حیض، تا پایان کتاب طهارت را در بر می گیرد.
روش تحقیق
برای اینکه خوانندگان گرامی با ویژگی های این کتاب و چگونگی تحقیق آن آشنا شوند به نکات زیر اشاره می کنیم:
نسخه های مورد اعتماد
...
wikifeqh: کتاب_الطهاره_(شیخ_الانصاری)
[ویکی فقه] کتاب الطهاره (للاراکی). "کتاب الطهارة" تألیف حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی حاشیه ای بر کتاب طهارت عروه است.
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی در ۲۴ جمادی الثانی ۱۳۱۲ ق. در اراک دیده به جهان گشود. وی پس از یادگیری خواندن و نوشتن، در نوجوانی وارد حوزه علمیه اراک شد و در درس استاد سید جعفر شیثی حضور یافت و مقدمات علوم اسلامی را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آیة الله العظمی سید محمد تقی خوانساری به خوبی پشت سر گذراند. آیة الله اراکی هم زمان با تحصیل دوره سطح، در درس شرح منظومه آیة الله شیخ محمد باقر اراکی معروف به سلطان آبادی شرکت کرد و از دانش آن حکیم فرزانه خوشه ها چیدایشان سال ها در درس آیة الله العظمی آقا نور الدین اراکی و آیة الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و از دانش و تقوای آن دو مرجع بزرگ تقلید شیعیان، بهره ها برد. آیة الله اراکی در این سالها با امام خمینی آشنا شد. آیة الله اراکی در پی دستگیری و تبعید امام به نجف ، همان سال به عراق و نجف رفت. آیة الله اراکی از آغاز نهضت امام خمینی در سال ۱۳۴۱، هماره به پشتیبانی از ایشان برآمدند، با این که بیش از ده سال از امام خمینی بزرگتر بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از دولت و نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند، و بعد از رحلت امام (ره) حمایت مراجع تقلید شیعه ، به ویژه آیة الله العظمی اراکی که حدود چهل سال از آیت الله خامنه ایی بزرگتر بودند، امید دشمنان انقلاب اسلامی را به یأس مبدل ساخت.آیة الله اراکی در طول بیش از ۳۵ سال تدریس در حوزه علمیه قم، پیچیده ترین مباحث علمی را با گفتاری شیوا و بیانی رسا مطرح می کرد. از ویژگی های درس ایشان پرهیز از تکرار و زیاده گویی بود. کلام را گزیده و پر معنی ادا می کرد. اعتقادش بر این بود که طالب علم باید قبل از حضور در درس، مطالعه نماید. آیة الله اراکی پس از وفات آیة الله سید محمد تقی خوانساری( متوفای ۱۳۷۱) به درخواست شماری از شاگردان او، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. بسیار از استادان برجسته حوزه علمیه قم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی سال ها از محضر ایشان کسب فیض نمودند. مرجع بزرگ تقلید شیعیان در طول عمر پر برکت خویش، کتاب هایی نیز در علم فقه و اصول نوشت. سرانجام روح ملکوتی آیة الله العظمی اراکی مرجع تقلید شیعیان پس از یک قرن( تولد ۱۲۷۳ فوت ۱۳۷۳) تلاش برای هدایت مردم در ۲۳ آبان سال ۱۳۷۳ شمسی به ملکوت پیوست و پیکرش با تشییع با شکوه مردم قم در حرم حضرت معصومه علیها السلام به خاک سپرده شد. رضوان و رحمت خدا بر او باد.
درباره کتاب
این کتاب حاشیه ای بر کتاب طهارت عروه است. بنا بر نقل فرزند مؤلف از ایشان این مطالب با استفاده از بیانات مرحوم حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی نگاشته شده گر چه عنوان تقریرات ندارد.
مطالب کتاب
مهم ترین عناوین کتاب عبارت اند از: احکام آب ها، آب جاری ، آب باران ، آب چاه ، راه های ثبوت نجاست آب، نجاسات، احکام نجس و متنجس و احکام حیض .
چاپ
...
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی در ۲۴ جمادی الثانی ۱۳۱۲ ق. در اراک دیده به جهان گشود. وی پس از یادگیری خواندن و نوشتن، در نوجوانی وارد حوزه علمیه اراک شد و در درس استاد سید جعفر شیثی حضور یافت و مقدمات علوم اسلامی را از او فرا گرفت. دروس سطح حوزه را نزد آیة الله العظمی سید محمد تقی خوانساری به خوبی پشت سر گذراند. آیة الله اراکی هم زمان با تحصیل دوره سطح، در درس شرح منظومه آیة الله شیخ محمد باقر اراکی معروف به سلطان آبادی شرکت کرد و از دانش آن حکیم فرزانه خوشه ها چیدایشان سال ها در درس آیة الله العظمی آقا نور الدین اراکی و آیة الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت کرد و از دانش و تقوای آن دو مرجع بزرگ تقلید شیعیان، بهره ها برد. آیة الله اراکی در این سالها با امام خمینی آشنا شد. آیة الله اراکی در پی دستگیری و تبعید امام به نجف ، همان سال به عراق و نجف رفت. آیة الله اراکی از آغاز نهضت امام خمینی در سال ۱۳۴۱، هماره به پشتیبانی از ایشان برآمدند، با این که بیش از ده سال از امام خمینی بزرگتر بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از دولت و نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند، و بعد از رحلت امام (ره) حمایت مراجع تقلید شیعه ، به ویژه آیة الله العظمی اراکی که حدود چهل سال از آیت الله خامنه ایی بزرگتر بودند، امید دشمنان انقلاب اسلامی را به یأس مبدل ساخت.آیة الله اراکی در طول بیش از ۳۵ سال تدریس در حوزه علمیه قم، پیچیده ترین مباحث علمی را با گفتاری شیوا و بیانی رسا مطرح می کرد. از ویژگی های درس ایشان پرهیز از تکرار و زیاده گویی بود. کلام را گزیده و پر معنی ادا می کرد. اعتقادش بر این بود که طالب علم باید قبل از حضور در درس، مطالعه نماید. آیة الله اراکی پس از وفات آیة الله سید محمد تقی خوانساری( متوفای ۱۳۷۱) به درخواست شماری از شاگردان او، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. بسیار از استادان برجسته حوزه علمیه قم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی سال ها از محضر ایشان کسب فیض نمودند. مرجع بزرگ تقلید شیعیان در طول عمر پر برکت خویش، کتاب هایی نیز در علم فقه و اصول نوشت. سرانجام روح ملکوتی آیة الله العظمی اراکی مرجع تقلید شیعیان پس از یک قرن( تولد ۱۲۷۳ فوت ۱۳۷۳) تلاش برای هدایت مردم در ۲۳ آبان سال ۱۳۷۳ شمسی به ملکوت پیوست و پیکرش با تشییع با شکوه مردم قم در حرم حضرت معصومه علیها السلام به خاک سپرده شد. رضوان و رحمت خدا بر او باد.
درباره کتاب
این کتاب حاشیه ای بر کتاب طهارت عروه است. بنا بر نقل فرزند مؤلف از ایشان این مطالب با استفاده از بیانات مرحوم حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی نگاشته شده گر چه عنوان تقریرات ندارد.
مطالب کتاب
مهم ترین عناوین کتاب عبارت اند از: احکام آب ها، آب جاری ، آب باران ، آب چاه ، راه های ثبوت نجاست آب، نجاسات، احکام نجس و متنجس و احکام حیض .
چاپ
...
wikifeqh: کتاب_الطهارة_(للاراکی)
[ویکی نور] کتاب الطهاره (للاراکی). آیت الله شیخ محمد علی اراکی ره (م 1415 قمری)
این کتاب حاشیه ای بر کتاب طهارت عروه است.
بنا بر نقل فرزند مؤلف از ایشان این مطالب با استفاده از بیانات مرحوم حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی نگاشته شده گر چه عنوان تقریرات ندارد.
مهم ترین عناوین کتاب عبارت اند از: احکام آب ها، آب جاری، آب باران، آب چاه، راه های ثبوت نجاست آب، نجاسات، احکام نجس و متنجس و احکام حیض.
کتاب الطهاره به ضمیمه ی رساله ی دماء ثلاثه در سال 1415 قمری توسط مؤسسه ی در راه حق در شهر قم در دو جلد چاپ و منتشر شده است.
این کتاب حاشیه ای بر کتاب طهارت عروه است.
بنا بر نقل فرزند مؤلف از ایشان این مطالب با استفاده از بیانات مرحوم حاج شیخ عبد الکریم حائری یزدی نگاشته شده گر چه عنوان تقریرات ندارد.
مهم ترین عناوین کتاب عبارت اند از: احکام آب ها، آب جاری، آب باران، آب چاه، راه های ثبوت نجاست آب، نجاسات، احکام نجس و متنجس و احکام حیض.
کتاب الطهاره به ضمیمه ی رساله ی دماء ثلاثه در سال 1415 قمری توسط مؤسسه ی در راه حق در شهر قم در دو جلد چاپ و منتشر شده است.
wikinoor: کتاب_الطهارة_(للأراکی)
[ویکی نور] کتاب الطهاره (للامام الخمینی). کتاب الطهارة، تألیف امام خمینی(ره)، حاصل بحث های درس خارج ایشان در این موضوع است که به زبان عربی و در دوران معاصر نوشته شده است.
شروع به بحث و تدوین این اثر، از سال 1373ق بوده و تا سال 1378ق ادامه یافته است .
کتاب با مقدمه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) آغاز و مطالب در چهار جلد تنظیم شده است.
امام(ره)، ترتیب و اساس مباحث کتاب را، بر طبق ترتیب «شرائع الإسلام» محقق حلی، قرار داده است .
در مقدمه، ابتدا به بیان خصوصیات مباحث فقهی پرداخته شده و پس از آن، ضمن اشاره مختصری به زندگی نامه امام(ره) و آثار ایشان، برخی از ویژگی های کتاب و اقدامات تحقیقی صورت گرفته در مورد آن، توضیح داده شده است .
شروع به بحث و تدوین این اثر، از سال 1373ق بوده و تا سال 1378ق ادامه یافته است .
کتاب با مقدمه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) آغاز و مطالب در چهار جلد تنظیم شده است.
امام(ره)، ترتیب و اساس مباحث کتاب را، بر طبق ترتیب «شرائع الإسلام» محقق حلی، قرار داده است .
در مقدمه، ابتدا به بیان خصوصیات مباحث فقهی پرداخته شده و پس از آن، ضمن اشاره مختصری به زندگی نامه امام(ره) و آثار ایشان، برخی از ویژگی های کتاب و اقدامات تحقیقی صورت گرفته در مورد آن، توضیح داده شده است .
wikinoor: کتاب_الطهارة_(للإمام_الخمینی)
[ویکی فقه] کتاب الطهاره (للسید مصطفی الخمینی). کتاب الطهارة تألیف آیت الله سید مصطفی خمینی است، در این کتاب تنها بحث میاه و بخشی از بحث نجاسات مطرح شده است. آن شهید در عمر نسبتا کوتاه خود آثار زیادی در زمینه های مختلف تالیف نموده اند که متاسفانه اکثر آن ها از میان رفته اند و تنها بخشی از آن ها به دست ما رسیده است.
علامۀ مجاهد، شهید آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگوار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره در سال۱۳۰۹هجری شمسی در شهر مقدس قم و در خانواده ای اهل علم و شریف و بزرگ به دنیا آمد. سید مصطفی شش سال در مدارس جدید به فراگیری علوم ابتدایی پرداخت. سپس تحصیل در حوزۀ علمیّۀ قم را آغاز کرد و در ۱۷ سالگی به درخواست پدرش ملبس به لباس مقدس روحانیت شد.وی در علوم ادبیات به سرعت پیش رفت و در آن علم صاحب نظر شد. نظریات او در برابر بزرگان ادبیات را می توان در کتاب ارزشمندش به نام« تفسیر القرآن الکریم » مشاهده نمود.پس از آن، شروع به فراگیری علوم دیگر حوزه مانند: فقه ، اصول ، رجال ، حدیث ، فلسفه و عرفان کرد و در مدت کوتاهی در همۀ آنها به مراتب عالی رسید.در ۳۳ سالگی درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ قم آغاز کرد و پس از تبعید دورۀ دوم درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف آغاز نمود. آیت الله سید مصطفی خمینی در آن درس به بحث مفصل و عمیق مباحث اصولی و نقد و بررسی آراء و نظریات محققین پرداخت و نظریات و تحقیقات نو و استوار خود را مطرح ساخت که همگی دلالت بر مقام و منزلت علمی آن شهید بزرگوار داشت.علاوه بر آن، وی درس خارج فقه و تفسیری نیز آغاز نمود که در عمق و گستردگی و ارزش مباحث، مورد توجه علما و محققین بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف قرار گرفت. در مقام آیت الله سید مصطفی خمینی همین بس که حضرت امام خمینی دربارۀ او می فرماید:« مصطفی امید آیندۀ اسلام بود.»
درباره کتاب
موضوع میاه در ۱۳ مبحث مورد بررسی قرار گرفته است: آب مطلق ، آب مضاف ، آب متغیر ، آب جاری ، آب راکد ، آب باران ، آب حمام ، آب چاه ، غساله ، آب مشتبه از نظر طهارت ، آب مشتبه از نظر اطلاق ، آب مشتبه از نظر حرمت و آب باقی مانده در ظرف پس از شرب. بحث نجاسات در دو مقام مطرح شده ولی فقط بخشی از مطالب مقام نخست( تعداد نجاسات) موجود است که در آن چهار مورد از نجاسات مطرح شده و مابقی مباحث مقام اول و کل مباحث مقام دوم به دست ما نرسیده است.
چاپ
کتاب الطهارة در سال ۱۳۷۶ شمسی توسط مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی در دو جلد چاپ و منتشر شده است.
مشاهده آنلاین کتاب
...
علامۀ مجاهد، شهید آیت الله سید مصطفی خمینی فرزند بزرگوار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی قدس سره در سال۱۳۰۹هجری شمسی در شهر مقدس قم و در خانواده ای اهل علم و شریف و بزرگ به دنیا آمد. سید مصطفی شش سال در مدارس جدید به فراگیری علوم ابتدایی پرداخت. سپس تحصیل در حوزۀ علمیّۀ قم را آغاز کرد و در ۱۷ سالگی به درخواست پدرش ملبس به لباس مقدس روحانیت شد.وی در علوم ادبیات به سرعت پیش رفت و در آن علم صاحب نظر شد. نظریات او در برابر بزرگان ادبیات را می توان در کتاب ارزشمندش به نام« تفسیر القرآن الکریم » مشاهده نمود.پس از آن، شروع به فراگیری علوم دیگر حوزه مانند: فقه ، اصول ، رجال ، حدیث ، فلسفه و عرفان کرد و در مدت کوتاهی در همۀ آنها به مراتب عالی رسید.در ۳۳ سالگی درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ قم آغاز کرد و پس از تبعید دورۀ دوم درس خارج اصول خود را در حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف آغاز نمود. آیت الله سید مصطفی خمینی در آن درس به بحث مفصل و عمیق مباحث اصولی و نقد و بررسی آراء و نظریات محققین پرداخت و نظریات و تحقیقات نو و استوار خود را مطرح ساخت که همگی دلالت بر مقام و منزلت علمی آن شهید بزرگوار داشت.علاوه بر آن، وی درس خارج فقه و تفسیری نیز آغاز نمود که در عمق و گستردگی و ارزش مباحث، مورد توجه علما و محققین بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف قرار گرفت. در مقام آیت الله سید مصطفی خمینی همین بس که حضرت امام خمینی دربارۀ او می فرماید:« مصطفی امید آیندۀ اسلام بود.»
درباره کتاب
موضوع میاه در ۱۳ مبحث مورد بررسی قرار گرفته است: آب مطلق ، آب مضاف ، آب متغیر ، آب جاری ، آب راکد ، آب باران ، آب حمام ، آب چاه ، غساله ، آب مشتبه از نظر طهارت ، آب مشتبه از نظر اطلاق ، آب مشتبه از نظر حرمت و آب باقی مانده در ظرف پس از شرب. بحث نجاسات در دو مقام مطرح شده ولی فقط بخشی از مطالب مقام نخست( تعداد نجاسات) موجود است که در آن چهار مورد از نجاسات مطرح شده و مابقی مباحث مقام اول و کل مباحث مقام دوم به دست ما نرسیده است.
چاپ
کتاب الطهارة در سال ۱۳۷۶ شمسی توسط مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی در دو جلد چاپ و منتشر شده است.
مشاهده آنلاین کتاب
...
wikifeqh: کتاب_الطهارة_(للسید_مصطفی_الخمینی)
[ویکی فقه] کتاب الطهاره (للشیخ الانصاری). مؤلف این کتاب، شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری قدس سره بوده و درباره مسائل طهارت می باشد.
کتاب طهارت یکی از مهمترین کتاب های شیخ اعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
ترتیب مباحث کتاب
این کتاب شامل دو قسمت است:الاول: شرح شرائعاین بخش شرح مزجی قسمتی از شرایع است که از ابتدای طهارت آغاز و در بیان احکام جنابت پایان می یابد.الثانی: شرح ارشاداین بخش شرح مزجی کتاب ارشاد الاذهان علامه حلی قدس سره است و از مقصد دوم: در مباحث حیض، تا پایان کتاب طهارت را در بر می گیرد.
روش تحقیق
برای اینکه خوانندگان گرامی با ویژگی های این کتاب و چگونگی تحقیق آن آشنا شوند به نکات زیر اشاره می کنیم:
نسخه های مورد اعتماد
...
کتاب طهارت یکی از مهمترین کتاب های شیخ اعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
ترتیب مباحث کتاب
این کتاب شامل دو قسمت است:الاول: شرح شرائعاین بخش شرح مزجی قسمتی از شرایع است که از ابتدای طهارت آغاز و در بیان احکام جنابت پایان می یابد.الثانی: شرح ارشاداین بخش شرح مزجی کتاب ارشاد الاذهان علامه حلی قدس سره است و از مقصد دوم: در مباحث حیض، تا پایان کتاب طهارت را در بر می گیرد.
روش تحقیق
برای اینکه خوانندگان گرامی با ویژگی های این کتاب و چگونگی تحقیق آن آشنا شوند به نکات زیر اشاره می کنیم:
نسخه های مورد اعتماد
...
wikifeqh: کتاب_الطهارة_(للشیخ_الانصاری)
[ویکی نور] کتاب الطهاره (للشیخ الانصاری). شیخ أعظم شیخ مرتضی أنصاری قدس سره
کتاب طهارت یکی از مهمترین کتاب های شیخ أعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
این کتاب شامل دو قسمت است:
این بخش شرح مزجی قسمتی از شرایع است که از ابتدای طهارت آغاز و در بیان أحکام جنابت پایان می یابد.
این بخش شرح مزجی کتاب إرشاد الأذهان علامه حلی قدس سره است و از مقصد دوم: در مباحث حیض، تا پایان کتاب طهارت را در بر می گیرد.
کتاب طهارت یکی از مهمترین کتاب های شیخ أعظم قدس سره به حساب می آید، و چه بسا به دلیل تحقیقات ارزشمندی که در این موضوع ارائه داده کم اهمیت تر از مکاسب و رسائل نباشد.
این کتاب شامل دو قسمت است:
این بخش شرح مزجی قسمتی از شرایع است که از ابتدای طهارت آغاز و در بیان أحکام جنابت پایان می یابد.
این بخش شرح مزجی کتاب إرشاد الأذهان علامه حلی قدس سره است و از مقصد دوم: در مباحث حیض، تا پایان کتاب طهارت را در بر می گیرد.
wikinoor: کتاب_الطهارة_(للشیخ_الأنصاری)
[ویکی نور] کتاب الطهاره (للمصطفی الخمینی). شهید سید مصطفی خمینی ره (م 1397 قمری)
نام اصلی مؤلف محمد بوده ولی با نام مصطفی شناخته می شوند. در معرفی شخصیت این بزرگوار به این جمله از رهبر فقید انقلاب بسنده می کنیم که «مصطفی امید آینده ی اسلام بود».
آن شهید در عمر نسبتا کوتاه خود آثار زیادی در زمینه های مختلف تالیف نموده اند که متاسفانه اکثر آن ها از میان رفته اند و تنها بخشی از آن ها به دست ما رسیده است.
در این کتاب تنها بحث میاه و بخشی از بحث نجاسات مطرح شده است.
موضوع میاه در 13 مبحث مورد بررسی قرار گرفته است: آب مطلق، آب مضاف، آب متغیر، آب جاری، آب راکد، آب باران، آب حمام، آب چاه، غساله، آب مشتبه از نظر طهارت، آب مشتبه از نظر اطلاق، آب مشتبه از نظر حرمت و آب باقی مانده در ظرف پس از شرب.
نام اصلی مؤلف محمد بوده ولی با نام مصطفی شناخته می شوند. در معرفی شخصیت این بزرگوار به این جمله از رهبر فقید انقلاب بسنده می کنیم که «مصطفی امید آینده ی اسلام بود».
آن شهید در عمر نسبتا کوتاه خود آثار زیادی در زمینه های مختلف تالیف نموده اند که متاسفانه اکثر آن ها از میان رفته اند و تنها بخشی از آن ها به دست ما رسیده است.
در این کتاب تنها بحث میاه و بخشی از بحث نجاسات مطرح شده است.
موضوع میاه در 13 مبحث مورد بررسی قرار گرفته است: آب مطلق، آب مضاف، آب متغیر، آب جاری، آب راکد، آب باران، آب حمام، آب چاه، غساله، آب مشتبه از نظر طهارت، آب مشتبه از نظر اطلاق، آب مشتبه از نظر حرمت و آب باقی مانده در ظرف پس از شرب.
wikinoor: کتاب_الطهارة_(للمصطفی_الخمینی)
[ویکی نور] کتاب الطهاره (موسوعه جلد 8). کتاب الطهارة، اثر امام خمینی(ره) است که به شیوه فقه استدلالی و اجتهادی و به زبان عربی تألیف شده است. این کتاب در چهار مجلد در طول سالهای 1377-1373ق، نگارش شده است .
سه جلد اول این کتاب، اولین بار با اهتمام علیاکبر مسعودی و سید هاشم رسولی محلاتی در قم به چاپ رسید. سپس بار دیگر، جلد سوم با تحقیقات بیشتر و ارجاعات کاملتر، همراه با جلد چهارم در نجف منتشر شد. پس از آن مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) هر چهار جلد را به همت گروهی از محققین با تصحیح و تحقیق و با استخراج منابع و قرار دادن عناوین و فهارس بهعنوان جلد 8-11 موسوعه امام خمینی(ره) به چاپ رساند .
کتابشناسی این اثر درباره طبع دیگر مؤسسه آمده و لذا در این نوشتار به مطالبی درباره طبع موسوعه اشاره می شود. این اولین کتابی است که امام راحل در رابطه با مباحث فقه تفصیلی به رشته تحریر درآورده است. وی پیش از این، برخی مباحث مکاسب محرمه و کتاب زکات را تدریس کرد، اما آنها را ننوشت و تقریری هم از شاگردانش به دست نیامده است. این کتاب، به حسب ترتیب «شرائع الإسلام» محقق حلی تألیف شده، اما از ابتدای آن نگارش نشده است، بلکه از مباحث دماء ثلاثه نوشته شده و مشتمل بر آرا و نظرات متقدمین و متأخرین است .
بعضی از شاگردان حضرت امام(ره) مباحث کتاب طهارت را از ابتدا تقریر نمودند. جزء اول که مشتمل بر مباحث آبها و بخشی از مباحث وضوست به قلم آیتالله فاضل لنکرانی و جزء دوم تا مبحث دماء ثلاثه به قلم آیتالله صادق خلخالی و دیگران نوشته شده، اما منتشر نشده و آماده نشر است؛ لکن از آنجا که موسوعه امام خمینی(ره) مشتمل بر تقریرات نمی باشد، خواننده میتواند به کتابهای مذکور مراجعه کرده و آن دو مجلد را به این چهار مجلد از کتاب طهارت ضمیمه کند تا مباحث کامل شود .
نویسنده کتاب در هر دو زمینه فقه و حدیث تتبع کافی را انجام داده و در استقصاء اقوال و نقد و رد ادله دقت و تعمق لازم را داشته است. با مراجعه به مباحث کتاب و مقایسه آن با مباحث متقدمین و متأخرین از آن میتوان دریافت که وی نوآوریهای فقهی فراوانی داشته است .
تصحیح کتاب بر طبق نسخه موجود از خط نویسنده، تقطیع متن، افزودن عناوین، استخراج آیات با اشاره به مصادر اصلی احادیث، استخراج اقوال و آراء فقهی، اصولی، لغوی و... و تنظیم فهارس فنی از جمله کارهایی است که اگرچه در چاپ پیشین انجام شده، اما به آن اکتفا نشده و در چاپ موسوعه یک بار دیگر اصلاح و فهرست منابع بر حسب تجدید چاپ آنها در طول این دو سال دوباره نگارش شده است .
سه جلد اول این کتاب، اولین بار با اهتمام علیاکبر مسعودی و سید هاشم رسولی محلاتی در قم به چاپ رسید. سپس بار دیگر، جلد سوم با تحقیقات بیشتر و ارجاعات کاملتر، همراه با جلد چهارم در نجف منتشر شد. پس از آن مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) هر چهار جلد را به همت گروهی از محققین با تصحیح و تحقیق و با استخراج منابع و قرار دادن عناوین و فهارس بهعنوان جلد 8-11 موسوعه امام خمینی(ره) به چاپ رساند .
کتابشناسی این اثر درباره طبع دیگر مؤسسه آمده و لذا در این نوشتار به مطالبی درباره طبع موسوعه اشاره می شود. این اولین کتابی است که امام راحل در رابطه با مباحث فقه تفصیلی به رشته تحریر درآورده است. وی پیش از این، برخی مباحث مکاسب محرمه و کتاب زکات را تدریس کرد، اما آنها را ننوشت و تقریری هم از شاگردانش به دست نیامده است. این کتاب، به حسب ترتیب «شرائع الإسلام» محقق حلی تألیف شده، اما از ابتدای آن نگارش نشده است، بلکه از مباحث دماء ثلاثه نوشته شده و مشتمل بر آرا و نظرات متقدمین و متأخرین است .
بعضی از شاگردان حضرت امام(ره) مباحث کتاب طهارت را از ابتدا تقریر نمودند. جزء اول که مشتمل بر مباحث آبها و بخشی از مباحث وضوست به قلم آیتالله فاضل لنکرانی و جزء دوم تا مبحث دماء ثلاثه به قلم آیتالله صادق خلخالی و دیگران نوشته شده، اما منتشر نشده و آماده نشر است؛ لکن از آنجا که موسوعه امام خمینی(ره) مشتمل بر تقریرات نمی باشد، خواننده میتواند به کتابهای مذکور مراجعه کرده و آن دو مجلد را به این چهار مجلد از کتاب طهارت ضمیمه کند تا مباحث کامل شود .
نویسنده کتاب در هر دو زمینه فقه و حدیث تتبع کافی را انجام داده و در استقصاء اقوال و نقد و رد ادله دقت و تعمق لازم را داشته است. با مراجعه به مباحث کتاب و مقایسه آن با مباحث متقدمین و متأخرین از آن میتوان دریافت که وی نوآوریهای فقهی فراوانی داشته است .
تصحیح کتاب بر طبق نسخه موجود از خط نویسنده، تقطیع متن، افزودن عناوین، استخراج آیات با اشاره به مصادر اصلی احادیث، استخراج اقوال و آراء فقهی، اصولی، لغوی و... و تنظیم فهارس فنی از جمله کارهایی است که اگرچه در چاپ پیشین انجام شده، اما به آن اکتفا نشده و در چاپ موسوعه یک بار دیگر اصلاح و فهرست منابع بر حسب تجدید چاپ آنها در طول این دو سال دوباره نگارش شده است .
wikinoor: کتاب_الطهارة_(موسوعه_جلد_8)