[ویکی فقه] کتاب الإنصاف (کتاب). «کتاب الانصاف»، مجموعه ای است مشتمل بر سه رساله، (شرح کتاب حرف اللام، شرح کتاب اثولوجیا، التعلیقات علی حواشی کتاب النفس لارسطاطالیس ) به زبان عربی که توسط ابن سینا در موضوع الهیات نگاشته شده است.
[ویکی نور] کتاب الانصاف، مجموعه ای است مشتمل بر سه رساله «شرح کتاب حرف اللام» راجع به واحد بودن یا واحد نبودن محرک مفارق، صفات خداوندو...؛ «شرح کتاب اثولوجیا» راجع به مسائل مهم فلسفی؛ «التعلیقات علی حواشی کتاب النفس لارسطاطالیس» تعلیقه ای بر کتاب النفس ارسطو است این سه رساله توسط شیخ الرئیس نوشته شده است.
این سه رساله ضمن کتاب «ارسطو عند العرب» عبدالرحمن بدوی منتشر شده است.
رساله اول حاوی فصل ششم به بعد از کتاب، رساله دوم مشمل پنج مقاله و رساله سوم فاقد باب بندی و فصل بندی است
اولین مطلبی که قبل از مباحث فصول سه گانه، بدان پرداخته شده است، توضیحاتی است راجع به جوهر و این بدان جهت است که ارسطاطالیس در اصل مقالة اللام از کتاب ما بعد الطبیعه خود، ابتدا، اصناف جوهر را بررسی کرده، سپس به تشریح آنها پرداخته است؛ شارح نیز تبعاً للماتن، همین مسیر را دنبال نموده و ابتدا جمله «ان کانت الجوهر فاسدة فالکل فاسد» را که ارسطاطالیس در آغاز بحث از جوهر بیان کرده، مورد بررسی قرار داده است، بعد راجع به زمان و اتصال آن سخن گفته و ارتباط آن را با حق اول و همین طور چگونگی مبدئیت حق اول را نسبت به حرکات و افعال، بیان نموده است.
از جمله مسائل مطرح شده در این رساله، موضوع قبلیّت قوه نسبت به فعل است؛ بو علی، می گوید: اگر چنین باشد، لازم می آید که هویات همگی در زمانی معدوم بوده باشند و آنچه که مطلقاً بالقوه است معدوم باشد و همواره معدوم بماند...
این سه رساله ضمن کتاب «ارسطو عند العرب» عبدالرحمن بدوی منتشر شده است.
رساله اول حاوی فصل ششم به بعد از کتاب، رساله دوم مشمل پنج مقاله و رساله سوم فاقد باب بندی و فصل بندی است
اولین مطلبی که قبل از مباحث فصول سه گانه، بدان پرداخته شده است، توضیحاتی است راجع به جوهر و این بدان جهت است که ارسطاطالیس در اصل مقالة اللام از کتاب ما بعد الطبیعه خود، ابتدا، اصناف جوهر را بررسی کرده، سپس به تشریح آنها پرداخته است؛ شارح نیز تبعاً للماتن، همین مسیر را دنبال نموده و ابتدا جمله «ان کانت الجوهر فاسدة فالکل فاسد» را که ارسطاطالیس در آغاز بحث از جوهر بیان کرده، مورد بررسی قرار داده است، بعد راجع به زمان و اتصال آن سخن گفته و ارتباط آن را با حق اول و همین طور چگونگی مبدئیت حق اول را نسبت به حرکات و افعال، بیان نموده است.
از جمله مسائل مطرح شده در این رساله، موضوع قبلیّت قوه نسبت به فعل است؛ بو علی، می گوید: اگر چنین باشد، لازم می آید که هویات همگی در زمانی معدوم بوده باشند و آنچه که مطلقاً بالقوه است معدوم باشد و همواره معدوم بماند...
wikinoor: کتاب_الانصاف