کایدخورده

پیشنهاد کاربران

سلام قدیمی ترین منابعی که از اجداد ما کایدان تاج امیری نام برده شده اون ها رو از نسل کائید تاج امیر شول معرفی کرده که در حوالی تخت جمشید و پاسارگاد بودند ریشه کائید های شول به دوران هخامنشیان میرسه افتخار میکنم از نسل کائید تاج امیر شول هستم.
...
[مشاهده متن کامل]

کائیدان تاج امیری : تیره میرشکار ، تیره میر ، تیره اردوان ، تیره اردشیر ، تیره گودرز ، تیره مراد ، تیره شاپور و تیره بهرام . آخرین فرمانده بزرگ تاج امیری ها کائید تاج امیری بهرام سری بود که 44 سال در عدالت زندگی کرد تمام ایلات روی نگین انگشترش میچرخید که توسط صفویه به شهادت رسید

باسلام بنده تمام این مطالب در مورد دیناروند که بعضی ها گفتند بختیاری و بعضی عرب و لر لرستانی میدانند رو مرور کردم . با یک نتیجه دی ان ای از یک عرب و یک لر و یک بختیاری و یک دیناروند مشخص خواهد شد از کدوم طایفه هستند وسلام نامه تمام کل خرجش دوازده ملیونه
ولا این حرف های مسخره رو نمیدونم کی انداخته دنبال ما کاهیرده ها . ما فیلی و خرم آبادی هستیم این بختیاری و بالاگریوه اصلا دروغ محضه . لطفا اینارو دنبال نکنین که اصالت مارو هدف گرفتن . از قدیم ما و دیناروند یکی بودیم
�کائدان تاج امیر �که از طوایف قدیمی و باستانی شول محسوب می شوند و در کتاب انیس الناس نوشته شجاع شیرازی در سال 830 هجری قمری به آن ها اشاره شده است نهایتاً چند شاخه شدند : تیره میرشکار ، تیره میر ، تیره اردوان ، تیره اردشیر ، تیره گودرز ، تیره مراد ، تیره شاپور و تیره بهرام . که قلمرو آنها در تنگ شول بیضاء فارس بود .
...
[مشاهده متن کامل]

بعدها بنا به دلایل سیاسی, کائدان تاج امیری پراکنده می شوند:
تیره های میر و میرشکار به نواحی مرودشت ، جم ، دیلم ، لامرد مهاجرت میکنند و در روستاهای مخلتفی ساکن می شوند.
تیره های اردشیر و اردوان به ماهور شولستان می روند
تیره های بهرام و شاپور و گودرز و مراد به نواحی ایذه ، چهارمحال ، الیگودرز ، درود ، دلفان و دهلران و حتی اصفهان میروند. . .
بنا به گفته مورخان، طایفه شول در ابتدا در لرستان ساکن بودند ( سال ۳۰۰ هجری قمری ) سپس به مناطقی از بختیاری و فارس و کهگیلویه و بویراحمد روی می آورند. امروزه نیمی از تاج امیری ها میان قبائل بختیاری ، لر و لک پراکنده گردیده اند. . .
گستره نام لرستان پیش از حکومت صفویان، سکونتگاه لرهای بختیاری، لرهای کهگیلویه و لرهای بویراحمدی را هم شامل می شد. اما پس از حکومت صفویان سکونتگاه لرهای بختیاری را منطقه بختیاری نام گذاری کردند و جغرافیای نام لرستان به حدود استان لرستان و ایلام کنونی محدود شد. این منطقه نیز در حکومت قاجاریان به دو بخش پشتکوه و پیشکوه تقسیم شد. امروزه لرستان نام یکی از استان های غربی ایران است.

دوستان من خودم اهل و ساکن دهلران و اتفاقا از ایل کایدخورده هستم. البته همه لرها نه صرفا با خودشان خویشاوند هستند بلکه حتی با مردم دیگر نقاط ایران همتبار هستند. اما در مورد ریشه قومی ایل کایدخورده اسناد مکتوب و معتبر چندانی در دست نیست.
...
[مشاهده متن کامل]

بر اساس آنچه بنده از بزرگان شنیده ام و مطالعات جسته گریخته ای که انجام دیده ام کایدخورده از ایل دیناروند جدا شده ( ما حتی با بعضی اقوام دور که همچنان در دیناروند هستند آمدورفت هم داریم ) و دیناروند هم اهل بالاگریوه و احتمالا اصالتا بختیاری بوده اند ( عمدتا بر اساس منقولاتی که بزرگترها به کوچکترها منتقل کرده اند و اثبات این مورد نیاز به مطالعه و بررسی بیشتری دارد ) و همچنین دیناروند ارتباطی با عرب بودن هم ندارد بلکه فقط تعداد کمی از
مردم این ایل در میان اعراب هستند و یا در مجاورت آنها زندگی می کنند.

یه چند نفر میان اینجا بدونِ هیچ سندی چنتا حرف میزنن
والا ما خودمون کایدخورده ایم بهتر از شما اصالتمونو میدونیم نیاز نیست شما به ما بگید ممنون.
با توجه به تمام گفته های دوستان ایل کاید خورده تیکه پاره شده و هر کس بدون هر اگاهی در باره این ایل بزرگ نظر شخصی میده. . دوستان به خدا قسم که اگر شما اظهار نظر بی اساس نکنید کسی کوچکترین خرده ای به شما
...
[مشاهده متن کامل]
نمیگیرد. . لطفا هر کس میخواد نطر بده یه ستد معتبر رو کنه وگرنه اینگونه حرفها تنها توهین در پی داره. . ممنون

باسلام
ایل دیناروند یک ایل لرستانی وبالاگریوه ای میباشد
بطوریکه اینار ودیناردوبرادربودند
اینار یا همان پاپااینار جد ایل پاپی
دینار یا دیناروندجد ایل دیناروند
ولی متاسفانه ایل دینارونددرطول تاریخ دچار پراکندگی شده
...
[مشاهده متن کامل]

بطوریکه عده ای به نام طایفه دیناروند درمیان ایل جودکی قرارگرفتند
عده ای به نلم طایفه مینایی درمیان ایل جودکی
عده ای به نام طایفه دیناروند درشوش
عده ای به نام کایدخورده درایلام
عده ای به نام دینارانی درمیلن بختیاری
ولی همه اینها ازایل دیناروند بالاگریوه بودندوهستند
اینار ( پاپااینار ) جد اعلای ایل پاپی
دینار ( دینارانی یادیناروند ) جد اعلای ایل دیناروند
باهمدیگه برادربودند
درودبه همگی

سلام آقا مجید. کاید همت از بزرگان ایل دیناروند بوده. و افرادی که شما جستجو می کنید زمانی نه چندان دور از ایل بالاگریوه دیناروند بودند ربطی به بختیاری ندارند. همین ادعای شما در خصوص هفت لنگ بودن با ادعای
...
[مشاهده متن کامل]
تعدادی از ما که تصور می کنند بختیاری و چهارلنگ هستند کاملا متناقض است و نشان می دهد همگی بالاگریوه ایم. ما اگر بختیاری می بودیم به صورت ریز و مشخص تمام انساب خودمان رامثل سایر بختیاری ها تا مناطق بختیاری نشین از حفظ بودیم نه اینکه هر سال با داستان جدیدی می آییم

من از نوادگان کاید همت بزرگ هستم پدر بزرگم فرزند میرزاجان ومیرزاجان فرزند آقاجان پسر کاهد همت بزرگ می باشد ، بختیاری هفت لنگ ، دارای گویش بختیاری وآداب ورسوم بختیاری، ساکن فریدونشهر میباشم تقریبا دو ماه
...
[مشاهده متن کامل]
پیش مشخصاتم را فرستادم دهلران ، اجداد من را شناختن وتلفنی هم با شخصی به نام فرج الله محمدی صبحت کردم به من گفتن بیشتر فامیلهامون ساکن مورموری هستن من الان دو سال سمت روستای سادات دالپری مشغول کار هستم ولی نتونستم با افراد مورموری ارتباط برقرار کنم به من گفتن باید با پسر عزیز تاجمیر صبحت کنی ولی موفق نشدم، ممنون میشم شماره منو بدید به پسر عزیز تاجمیر ( ۰۹۱۳۲۳۲۹۰۷۷ )

طایفه کایدخرده از ایلات بالاگریوه است به همراه کاید همت خان بزرگ ایل دیناروند از لرستان به پشتکوه آمدند. انشعابی از ایل دیناروند است
دیناروند �یکی از طوایف عرب می باشد که بدلیل همجواری در کنار لرها ، اکنون به زبان لری تکلم می کنند . مردمان دیناروند ساکن روستای پتک هستند و تعداد کمتری نیز در شوش ساکن هستند . اسم طایفه دیناروند از دینار
...
[مشاهده متن کامل]
وند تشکیل شده که دینار یک کلمه عربی است ، پسوند وند را نیز بدلیل همجواری در کنار لرها به آنها داده اند . همه تیره های دیناروند از یک نیای مشترک نیستند ، بطور مثال تیره کوچانی طایفه دیناروند مموس می باشند که بدلیل کوچ کردن از طرف مموس ها و ساکن شدن در بین دیناروند ها این لقب را به آنها داده اند. تیره حسن غلامعلی ( حسن غربتی ) از کردها و از طایفه دشتی می باشند . تیره سرگچی ، در اصل از طرف ماژین وارد طایفه دیناروند شده اند .

در پاسخ دوست عزیزی که پرسیدند که نمی دانند اصالت طایفه دیناروند به کجا می رسد این نکته رو عرض کنم که دیناروند ها در اصل عرب هستند و بدلیل همجواری در کنار لرها ، زبان آنها از عربی به لری تغییر کرده است
...
[مشاهده متن کامل]
هرچند اکنون نیز تعداد زیادی از آنها به زبان عربی تکلم می کنند و دارای آداب و رسوم عربی هستند . دیناروند از دو کلمه دینار وند تشکیل شده است که دینار یک کلمه عربی است و پسوند وند را نیز بدلیل همجواری در کنار لرها دریافت کرده اند .

سلام من دیناروندم و خیلی ها اصالتم رومیپرسن نمیدونم. کار با کائد خورده ندارم آخرش اصالت دیناروند چیه لر یا بختیاری و اهل کدوم منطقه
میشه بگید کدوم جنگ بوده که کایدخورده عرب یا کورد بزرگ رو شکست داده؟؟چرا حرمت قلم رو نگه نمیدارید و شخصیتتون رو زود لو میدید.
ایل شوهان و ایل کایدخورده دارای یک ریشه هستند و پوشش و زبان و فرهنگشون لری فیلی ( خرم آبادی و لرستانی ) با لهجه مخصوص به خودشان هست
کایدخرده چون از ایل بزرگ دیناروند هست از طوایف بالاگریوه است ربطی به مناطق دیگر ندارد این سندها جدید هستند و روایات ساختگی می باشند
کاید خرده و کاید عباسی دو طایفه هستند که در زمان جنگ قلعه سی از دیناروند جدا شده اند . کاید خرده ها اکنون ساکن دهلران و مورموری هستند و کاید عباسی ها ساکن موسیان می باشند . افراد طایفه کاید عباسی و کاید خرده به زبان لری بالاگریوه صحبت می کنند و لر بالاگریوه هستند .
یک نفر به اسم نادر تاجمیری کتابی در مورد بختیاری ها نوشه و یه عده با تماس و اصرار به ایشون گفتند که اسم مارو هم بنویس و ما که ساکنین دهلران هستیم هم از اولاد شما هستیم اما اون بنده خدا که اطلاعات دقیقی
...
[مشاهده متن کامل]
نداشت به حرف های این افراد اعتماد کرد و گول موقعیت شغلی اونا رو خورد و به اشتباه این کار رو انجام داد که بعد از با خبر شدن، اون قسمت کتاب رو ویرایش داد و اسم کاید خرده رو پاک کرد ؟؟ اگر هم دوست دارید بدونید که چه کسی به آقای نادر تاجمیری این خیالات رو گفته میتونید به چاپ اول اون کتاب صفحه 209 تا صفحه 212 مراجعه کنید و متوجه می شوید که این دروغ از کجا و از کی شروع شده است . جالب اینجاست که در برخی از تیره ها اسم برخی رو نوشته و اسم برخی رو ننوشته گویا این اشخاص همه کاید خرده رو بختیاری ندونسته اند و فقط خانواده هایی که دوست داشتند بختیاری معرفی کرده اند . . . جالب تر از این موضوع اینه که یه عده واقعا باورشون شده که بختیاری هستند و لباس بختیاری خریدند و باهاشون عکس گرفتندو پست و استوری گذاشتند . . . عزیزم هیچ سندی بر بختیاری بودن شما نیست و خودتون و هویت خود و تاریخ خودتون رو گم نکنید . . . نمیشه که آدم بدون سند حرف بزنه ؟؟؟ . . . منم دوست دارم آمریکایی باشم اما نمیشه که با دروغ بگم ما اصالتا آمریکایی هستیم > اگر راست میگید سند بیارید >> شما از دیناروند جدا شدید و اسنادش هم در همه جا موجود است . . . یکی از نویسنده های دهلران چند سال قبل از اینکه معلوم بشه از دیناروند جدا شدید بیان کرد که ما بختیاری هستیم اما الان که مشخص شده دیناروند هستید بنده خدا نمیتونه دیگه حرف خودش رو عوض کنه . . .

گاهی یک نشانه آشکار دلالت می کنه به اینکه بقیه ادعاها تا چه حد می توانند موثق باشند. هیچ وصلت و ارتباط خویشاوندی بین کاید خورده و شوهان نیست همانطور که هیچ ارتباط و نشانه مستند و روشن بین کاید خورده و
...
[مشاهده متن کامل]
بختیاری نیست. شوهان از طوایف مختلفی تشکیل شده درست مثل اتحادیه است ممکن است اصالت هر کدام از این طوایف به مکان های مشخصی برگردد مثلا لغت نامه دهخدا آن ها را از ایلات کورد دانسته. ضمنا بجز یک تیره از شوهان آن هم نه همه، بقیه خود را به بختیاری منتسب نمی کنند حتی بین این عده با کاید خورده از رژیم گذشته تا به قبل هیچ ارتباط و وصلتی نیست در حد یک خواهرزادگی هم نیست ما فقط شنیدیم این دو طبق روایت های جدید با یکدیگر برادرخوانده هستند نه اینکه از یک نیای مشترک باشند. جمعیت شوهان قابل شمارش نیست بسیاری از نواحی کردستان سیروان چرداول و شوش و عراق شوهان دارند تعدادی از خوانین شوهان به اسم قیطاسی ها به ایل پاپی می رسند تعدادی را عرب می دانند تعدادی را کورد تعدادی را لک کولیوند ووو حتی در این که اسم شوهان یک واژه لری باشد محل شک و شبهه است. اگر هم بین یک طایفه از شوهان با کاید خورده فامیلی وجود دارد باید فقط مختص آن تیره باشد نه اینکه بگوییم ایل شوهان. کایدخرده جزو ایل دیناروند بوده طبق روایت مستند به همراه کایدهمت خان از اطراف خرم آباد به پشتکوه نقل مکان کردند بعدها بنا به دلایل روشن از ایل دیناروند جدا و مستقل شدند. مهمترین دلیل برای اثبات یک هویت استناد به زبان است هیچ دلیل متقن برای تغییر زبان از بختیاری به بالاگریوه ای وجود ندارد چه جبری بالای سر آن مردمان بوده زبانشان عوض شده مگر اینکه اصالتا بالاگریوه ای هستند.

والا من این یکی دوسال اخیر شنیدم که کاید خرده ها بختیاری هستند اونم یه چند تا جوون اینو گفتن که تعدادشون به انگشتان یه دست هم نمیرسه . اونم قطعا کلیپ های بختیاری در اینستا گرام باعثش شده .
اسم قدیمی مورموری دیناروند بوده حتی در اطراف پل دختر روستایی به نام مورانی هست که اکثریت آن از طایفه دیناروند هستند آنچه تا همین صد سال اخیر بخوبی مشخص است اینکه کاید خورده جزیی از دیناروند بوده بنابراین
...
[مشاهده متن کامل]
تاریخ آن با دیناروند پیوند مشترک دارد نکته دیگر اینکه تاریخ بسیاری از اقوام لر و کورد پشتکوه در ابهام است خود کاید خورده و نیز تیره های منتسب به آن همین مسئله را دارند اما قراینی که وجود دارد به لرستانی بودن همه آن ها دلالت می کند اگر تاریخ روشنی وجود داشت برای اثبات آن نیاز به روایت های ساختگی و جدید نبود


در کهگیلویه و بویر احمد روستایی هست که اسمش بن ریزی است
در بشاگرد هرمزگان هم روستایی به اسم
بن ریز دارد
بنابراین اسامی مکانها نمی توانند دلالت به اسم طوایف باشند مگر اینکه رد و نشانه داشته باشند هیچ اثری از اینکه خیلی از طوایف پشتکوه دقیقاً به کجاها می رسند وجود ندارد. لقب کاید در کایدخورده مربوط به زمانی است میان ایل دیناروند بوده ربطی به قبل از آن ندارد بجز اینکه از ایل دیناروند و نواحی اطراف خرم آباد بودند رد و و اثر مشخصی وجود ندارد در ضمن دکتر مراد حسین پاپی نسب شناس بزرگی است و در این زمینه تحقیقات خوبی دارد که بر این باور است کاید خورده بالاگریوه ای است
...
[مشاهده متن کامل]

شما که با اسم مستعار حسن پاپی می نویسید مشخصه خیلی برات مهمه تاریخ تحریف کنی قدیمی ها شنیدیم یا پاپی هستیم رفتیم بختیاری بعدش اومدیم پشتکوه یا جزو ایل بزرگ دیناروند بودیم
آقای حسن پاپی!!!! اول اینکه یکی از مشکلات اکثر طوایف پشتکوه که باعث شده تاریخ روشنی نداشته باشند همین نبود سند است حال چطور به تازگی سند پیدا شده مشکوک است اگر به همین وضوح که شما ادعا می کنید سندی بوده افراد قدیمی که به گذشتگان نزدیک تر بودند براحتی برای بقیه منتقل می کردند دوم اینکه شما یک مسئله را فراموش کردید آن هم اینکه کاید خرده لقب خودش را از کاید دیناروند گرفته و ربطی به قبل از آن ندارد. شاید خواندن این مطلب مستند برای شما کفایت کند:
ایل دیناروند ازایلاتی است که تا قبل ازدهه دوم سلطنت فتحعلی شاه قاجار و درزمان حکومت حسن خان فیلی در شهر و اطراف خرم آباد سکونت داشته اند. با انتقال والیان به پشتکوه دردوران والی اخیر، ایشان ایلات لراطراف والیان ازآنجمله ایل دیناروند را به رفتن به پشتکوه بهمراه والی ویا ماندن درخرم آباد مخیرکردند، ایل دیناروندبه دستورخان بزرگ ایل بنام کایدهمت خان بطورکلی با والی به پشتکوه رفتند، بعد از استقرار درمحل پشت کوه منطقه آبدانان به این ایل واگذار شد، کایدهمت خان با پیوندی که با خوانین مرادخانی دهلران انجام دادند آنها هم پیمان ایل دیناروندشدند، با اینکاربه قدرت خان دیناروندبسیار افزوده شدکه باعث نگرانی والی شد، حسن خان پنهانی با حاکم وقت پیشکوه که فرزندپادشاه بود ( محمدحسین میرزافرزند محمدعلی میرزا فرزندارشد فتحعلی شاه ) همدست شده و شبانه به دیوه خان ایل دیناروند درمنطقه مورموری شبیخون زده وضمن ترور کایدهمت خان و چند نفرازفرزندانش متاسفانه این ایل بزرگ را ازهم پاشیده ودرمناطق فعلی مستقرشدند. چیزی که در این نوشته تاریخی حایز اهمیت است انتقال همه طوایف ایل دیناروند از لرستان به منطقه پشتکوه است. کاید همت خان از شخصیت های بزرگ دیناروند تیره کاید بوده که پس از ترور شدنش ایل به تقسیماتی تبدیل شد. تعدادی از همین ایل که پس از فروپاشی مستقل شدند و در منطقه ماندگار شدند چون از تیره کاید بودند به کاید خرده معروف شدند.
افتخار لرستانی ها همین بس که سردار اسعد بختیاری که فاتح تهران در زمان مشروطیت بود اصالتش بالاگریوه و از ایل پاپی بوده
بی بی مریم بختیاری هم بالاگریوه و پاپی بوده
تیمور بختیار
شاپور بختیار
ثریا اسفندیاری ( بختیاری )
سردار مفخم
همگی لرستانی و پاپی بوده اند
پژمان بختیاری شاعر معروف بختیاری
اصالتش بالاگریوه و پاپی بوده.
بنظرم کار درستی نیست با مستعار حسین. . . اظهار نظر کنیم اما هیچی از تاریخ گذشته سر در نیاریم. من نمی دونم این اصرار به قلب تاریخ در مورد ایل محترم کاید خورده چه معنی داره


آنچه که مشخص و معین هست به گواه تاریخ این است که به لرهای دامنه جنوب غربی زاگرس یعنی لرستان پیش کوه که شامل خرم آباد و تابعه میباشد و لرستان پشت کوه که شامل ایلام و مناطق تحت تکفلش میباشد لر فیلی میگویند واژه فیلی یعنی کوچک به لرهای بختیاری لربزرگ میگویند لرهای فیلی از لرستان پیش کوه به مرکزیت خرم آباد شروع میشود و تا لرستان پشت کوه که شامل ایلام و توابع هست امتداد دارند که بخشهای زیادی از کشور عراق را هم ساکن شدند گویش لرهای فیلی بالاگریوه ایست و اما چطور ساکن ایلام ودهلران و حتی عراق شده اند این برمیگردد به حکومت والیها که خوانینی را با خدم و حشم فرستادن و طوایف زیادی را با خود از لرستان پیش کوه آوردند و ساکن این مناطق کردند و طایفه کایدخوروه هم جز این مقوله بوده و یکی از طوایفی بوده که به همراه خوانین به این مناطق آمده اینکه گفته میشود کایدخورده بختیاری هستن کاملا بی اساس و مستند سازی شده از طریق عده ای قلیل که به این نحو خود را در راس آن قرار دهند چرا که به چند دلیل واضح و مبرهن این فرضیه رد میشه یکی اینکه اگر کایدخورده بختیاری هستن چرا هیچ گونه واژه ای از کلمات آنها لری بختیاری نیست حتی اگر سالهای سال از گویش آنها گذاشته باشد نباید تغییر کند یا بسیار اندک تغیر کند دیگر اینکه اگر توجه کنیم در شهرهای اطراف ما هیچ گونه بختیاری وجود ندارد که نشان بدهد طوایفی از بختیاری به این مناطق آمده باشند چون اگر کایدخورده از بختیاری به دهلران آمده باشند قطعا باید طوایف ویا بخشهایی دیگر از طایفه کایدخورده یا بختیاریها در مناطق اطراف ساکن شده باشند ودلیلی مستحکم که ثابت میکند اکثریت مردم این مناطق از لرستان آمده اند اینست که تمام طوایفی که ساکن این مناطق پشت کوه هستند به نحوی رگ وریشه آنها و طایفشان در لرستان وجود دارد و دیگر اینکه هیچ وقت والیان و خوانین این اجازه را نمیدادند که طوایفی از دیگر مناطق با گویشی دیگر به اینجا بیان مگر اینکه تحت الامر خودشان باشند که بختیاریها خودشان خانها و والیان مستقل داشتند۰ حتی در زمان سلسله افشاری به فرمان نادرشاه افشار لشکر و طوایفی از ترکها به منطقه بیات دهلران فرستاده شدند تا سر یکی از خانهای لر که مقرش در خرم آباد بود و خان تمام این مناطق پیش کوه و پشت کوه بود را برای نادر ببرند که این امر هم اتفاق افتاده بود چرا که اون خان آمده بود مدتی در این مناطق ساکن شده بود و بعد از تعقیب و گریز به کشور عراق که تحت لوای عثمانی بود پناهنده شد که سرانجام تحویل نادر شد و سرش قطع اما کلمه بیات که یک کلمه ترکیست به معنای بی خاصیت برهوت است از آن زمانی که ترکها به خاطر گرفتن خان لر ساکن اینجا شدند بر منطقه بیات دهلران نامگذاری شد ودیگر اینکه برگردیم به زبان و گویش خودمان که لری خرم آبادیست و بعد از چندصد سال بنشین این مناطق بودن و همجواری با عرب و کرد هنوز گویش خرم آبادی ما بدون تغییر ودستخوشی پا برجاست ویک نکته اساسی که یادم رفت ذکر کنم اینست که طبق این شجره نامه ای که برادران کایدخورده درست کردن که نمیدونم ذلقی بختیاری مورد غضب نادر قرار گرفته و به این مناطق تبعیت شده فرضیه است.
اون کسی که مورد خطاب و غصب نادر قرار گرفته. همون خان لرستان و خرم آباد بوده که با تیرو طایفش به این مناطق گریز میکنه و اگر کایدخورده هم از اون زمان ساکن اینجا شده باشند لرستانی و بالاگریوه هستند و این نشون میده که همراه اون خان اومدن اینجا ساکن شدند.
اگر طبق گفته بعضی نوشته ها دسته جمعی از مناطق بختیاری کوچ داده شدن و مدتی در لرستان نزدیک خرم آباد بسر بردند چه عاملی سبب عوض شدن زبان آن ها شد. چه جبر و زوری بالای سر این مردم بوده به ویژه بختیاری ها که بر زبانشان تعصب داشتند که زبانشان صد درصد عوض کردند. اگر هم نه ادعا می کنند یک نفر بوده و تبعید شده چطور عرض سیصد سال چنین جمعیت گسترده ای که بقول خودشان شامل شوهان و چند طایفه دیگر بوده از این فرد تبعید شده بجا مانده. چطور هیچ فامیلی و پیوندی و خواهر زادگی از قدیم بین شوهان و بقیه وجود ندارد.
ظاهراً کاید خرده در موازات کاید گپ قرار می گیرد آنچه به واقعیت نزدیک تر است اینکه جزیی از دیناروند بودند چون بحث کاید کوچک و کاید گپ صرفاً مربوط به همجواری با ایل بزرگ دیناروند بوجود آمده و به هیچ وجه مربوط به قبل از آن نیست. خیلی از خانواده های امروزی تا هفت هشت نسل پشت خود را از حفظند بقیه اش هنوز در ابهام است و این ابهام شامل بیشتر طوایف پشتکوه می شود ضمنا چطور از روایت جدید, کسی از طوایف شوهان و کایدخرده اطلاعی ندارد و فقط یکی دو نفر باخبر شدند و کشف کردند؟
چرا حتی یک آداب و فرهنگ و کلمه و پوشش و بونگ و مویه های عزا از بختیاری کسی به یاد ندارد. اجداد ما که در گذشته های دور زندگی می کردند چطور نسل به نسل این روایت جدید را نقل نکردند؟ حتی دام های عشایر قدیم در این مناطق هیچ شباهتی به نژاد دام ها از سایر مناطق ندارد
هیچ رد و اثر و فامیلی و پسر عمویی از مناطق بختیاری وجود ندارد. چطور همه چیز ظرف مدت کوچ یا تبعید پاک شده است؟ چطور هیچکس از دو طرف سراغ فامیل های خود را نمی گیرد؟ چرا همین مسئله جدایی صد درصد بین شوهان و کایدخرده بوجود می آید؟
نه تنها در مناطق بختیاری بلکه در لرستان پیشکوه و کهگیلویه بویر احمد و ایل پاپی
خاندان هایی به اسم تاجمیر و تاجمیری وجود دارند
در ضمن تنها تیره طایفه کاید خرده موجود که بختیاری بودن آن ها مشخص است در شمال دزفول منطقه شهیون هستند و خود را از هفت لنگ بشمار می آورند
زبان و پوشش لباس و مراسم شادی و عزا و بونگ و مویه ها و رقص و بطور کلی فرهنگ و ادبیات حاصل کنش هایی است که از روزگار پیشین بجا مانده و نسل به نسل به ما رسیده و همه اینها دلالت دارد بر اینکه کاید خرده مثل سایر طوایف پشتکوه هویتی لرستانی و بالاگریوه ای دارد
ظاهراً بخاطر تضاد منافع و درگیری های مختصر در بخشی از مناطق به خاطر مالکیت زمین کشاورزی و علف چرانی که با طوایفی از بیرانوند در سال ها دور پیش می آید این هویت جدید و ساختگی بوجود می آید و به علت همین کدورت سعی می کنند اصالت خود را به بختیاری نسبت دهند. نسب سازی جدید و جدا شدن از بقیه
سابقه زیاد ندارد و مربوط به کمتر از یک قرن پیش است
نظر کاید خرده بالا کاملا صحیح است. چون این روایت تازه ای است که چند نفر اینو میگن چطور دیناروند و شوهان هر کدام ایلات بزرگی هستند از یک نفر در قرن های اخیر بوجود می آیند.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٨)

بپرس