کاندینسکی واسیلی

دانشنامه آزاد فارسی

کانْدینْسْکی، واسیلی (۱۸۶۶ـ۱۹۴۴)( Kandinsky, Vasily)
کانْدینْسْکی، واسیلی
نقاش روس۱. از پیش گامان هنر انتزاعی۲ بود. از ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۴ دو مجموعۀ بداهه نگاری ها۳ و ترکیب بندی ها۴ـ نخستین نمونه های مشهور هنر انتزاعی ناب در قرن ۲۰ ـ را پدید آورد. از پایه گذاران جنبش اکسپرسیونیستیِ۵ سوار آبی۶ در سال های ۱۹۱۱ـ۱۹۱۲ بود. از ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۳ در مدرسۀ طراحی باوهاوس۷ در آلمان تدریس کرد. تابلویی از او با نام تنش های روشن۸ (۱۹۳۷) در موزۀ هنرهای معاصر تهران۹ نگهداری می شود. کاندینسکی در مسکو به دنیا آمد، و در مونیخ هنر آموخت؛ در ۱۹۰۲ به انشعاب برلین۱۰ پیوست. از ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۸ سفرهای بسیاری کرد و سرانجام در مورنائو۱۱، با گابریله مونترِ۱۲ نقاش، هم خانه شد. در این زمان تجربه های بدیعش در سبک های پُست امپرسیونیستی۱۳ جای خود را به آزادی فوویستی۱۴ در رنگ و شکل بخشیدند. در نخستین نقاشی هایش دنیای خیالی قصه های محلّی روسیه را با استفاده از رنگ های موزائیک وار درخشان تداعی می کرد. با تمرکزیافتن کامل بر کیفیت های بیانی رنگ و خط، عناصر نقاشی هایش، همچون اسب و سوار، رفته رفته انتزاعی شدند. کاندینسکی در دوران جنگ جهانی اول در روسیه به سر برد. ساختار منضبط تر هنرش پس از بازگشت به آلمان، تأثیر از مالِویچ۱۵ و ال لیسیتسکی۱۶ را نشان می دهند. آثار انتزاعی اش پیروان چندانی پیدا نکرد ولی نظریه های او دربارۀ ترکیب بندی، در میان پیروان هنر انتزاعی طرفداران بسیاری یافت. این نظریه ها در کتابی با نام دربارۀ معنویت در هنر۱۷ (۱۹۱۲) منتشر شد؛ دیگر نظریه هایش در دو کتاب خاطرات۱۸ (۱۹۱۳) و نقطه و خط تا صفحه۱۹ (۱۹۲۶) انتشار یافت. کاندینسکی در ۱۹۳۳ آلمانِ نازی را به قصد پاریس ترک کرد، و در ۱۹۳۹ تابعیت فرانسه را پذیرفت. RussianabstractImprovisationsCompositionsexpressionistBlaue ReiterBauhausTensions ClairesTehran Museum of Contemporary ArtBerlin SezessionMurnauGabriele MünterPost-ImpressionistfauvistMalevichEl LissitzkyConcerning the Spiritual in ArtReminiscencesPoint and Line to Plane

پیشنهاد کاربران

بپرس