کانال توربو ( به انگلیسی: TURBOchannel ) یک گذرگاه در کامپیوتر باز است که توسط DEC در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ توسعه یافت. اگرچه استفاده از آن برای بقیه برای پیاده سازی در سیستم های خود آزاد بود، اما بیشتر در سیستم های خود شرکت DEC مورد استفاده قرار گرفت مانندDECstation مبتنی بر MIPS و سیستم های DECsystem، در VAXstation 4000، و در DEC 3000 AXP مبتنی بر آلفا. شرکت DEC در اواخر سال ۱۹۹۴ با معرفی سیستم های AlphaStation و AlphaServer خود، استفاده از کانال توربو را به نفع گذرگاه های EISA و PCI کنار گذاشت.
کانال توربو در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط DEC توسعه یافت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ به طور مداوم توسط گروه صنعتی TURBOchannel بازسازی شد. کانال توربو از ابتدا یک گذرگاه باز بوده است که اجزای آن بعد از پرداخت هزینه اولیه برای بازسازی توسط شخص ثالث، به صورت عمومی در دسترس بود. ACE ( محیط محاسبات پیشرفته ) کانال توربو را برای استفاده به عنوان گذرگاه استاندارد صنعتی در ماشین های سازگار با ARC ( محاسبات پیشرفته RISC ) انتخاب کرد. دیجیتال در ابتدا انتظار داشت که کانال توربو به دلیل وضعیت آن به عنوان یک استاندارد ARC مورد قبول صنعت قرار گیرد، اما در نهایت خود DEC تنها کاربر اصلی کانال توربو در سیستم های DEC 3000 AXP , DECstation 5000 Series , DECsystem و VAXstation 4000 بود. در حالی که هیچ شخص ثالثی کانال توربو را در سیستم ها پیاده سازی نکرد، DEC بعضی از ماژول های کانال توربو را برای سیستم هایش پیاده سازی کرد.
اگرچه توسعه دهنده اصلی کانال توربو گروه صنعتی TURBOchannel بود، برنامه TRI/ADD[ ۱] شرکت DEC نیز در ترویج پیاده سازی و فروش کانال توربو نقش مهمی داشت. برنامه TRI/ADD، یک ابتکار برای ارائه پشتیبانی فنی و بازاریابی به اشخاص ثالثی که تجهیزات جانبی را بر اساس روابط باز ( open interfaces ) مانند FutureBus+, SCSI, VME و TURBOchannel برای سیستم های DEC پیاده سازی می کنند، بود. برنامه TRI/ADD در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۲ در همه کشورها به جز ژاپن متوقف شد. [ ۲]
در اوایل دهه ۱۹۹۰، Digital انتظار داشت که کانال توربو وارد رقابت جدی با گذرگاه های دیگر از شرکت های دیگر مانند HP, Sun و IBM مواجه شود و بنابراین اعلام کرد که قصد دارد مشخصات کانال توربو موجود را با استفاده از سخت افزار مشابه به روز کند تا به آن اجازه انتقال تا ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه را بدهد. این ارتقاء ابتدا قرار بود با نسخه قبلی سازگار باشد، اما DEC پس از مدتی به روزرسانی مورد نظر را لغو کرد و خود کانال توربو را در پایان سال ۱۹۹۴ پس از شکست خوردن از PCI کنار گذاشت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکانال توربو در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط DEC توسعه یافت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ به طور مداوم توسط گروه صنعتی TURBOchannel بازسازی شد. کانال توربو از ابتدا یک گذرگاه باز بوده است که اجزای آن بعد از پرداخت هزینه اولیه برای بازسازی توسط شخص ثالث، به صورت عمومی در دسترس بود. ACE ( محیط محاسبات پیشرفته ) کانال توربو را برای استفاده به عنوان گذرگاه استاندارد صنعتی در ماشین های سازگار با ARC ( محاسبات پیشرفته RISC ) انتخاب کرد. دیجیتال در ابتدا انتظار داشت که کانال توربو به دلیل وضعیت آن به عنوان یک استاندارد ARC مورد قبول صنعت قرار گیرد، اما در نهایت خود DEC تنها کاربر اصلی کانال توربو در سیستم های DEC 3000 AXP , DECstation 5000 Series , DECsystem و VAXstation 4000 بود. در حالی که هیچ شخص ثالثی کانال توربو را در سیستم ها پیاده سازی نکرد، DEC بعضی از ماژول های کانال توربو را برای سیستم هایش پیاده سازی کرد.
اگرچه توسعه دهنده اصلی کانال توربو گروه صنعتی TURBOchannel بود، برنامه TRI/ADD[ ۱] شرکت DEC نیز در ترویج پیاده سازی و فروش کانال توربو نقش مهمی داشت. برنامه TRI/ADD، یک ابتکار برای ارائه پشتیبانی فنی و بازاریابی به اشخاص ثالثی که تجهیزات جانبی را بر اساس روابط باز ( open interfaces ) مانند FutureBus+, SCSI, VME و TURBOchannel برای سیستم های DEC پیاده سازی می کنند، بود. برنامه TRI/ADD در ۱۵ دسامبر ۱۹۹۲ در همه کشورها به جز ژاپن متوقف شد. [ ۲]
در اوایل دهه ۱۹۹۰، Digital انتظار داشت که کانال توربو وارد رقابت جدی با گذرگاه های دیگر از شرکت های دیگر مانند HP, Sun و IBM مواجه شود و بنابراین اعلام کرد که قصد دارد مشخصات کانال توربو موجود را با استفاده از سخت افزار مشابه به روز کند تا به آن اجازه انتقال تا ۲۰۰ مگابایت بر ثانیه را بدهد. این ارتقاء ابتدا قرار بود با نسخه قبلی سازگار باشد، اما DEC پس از مدتی به روزرسانی مورد نظر را لغو کرد و خود کانال توربو را در پایان سال ۱۹۹۴ پس از شکست خوردن از PCI کنار گذاشت.

wiki: کانال توربو