کانال بن گوریون یک پروژه واقعی و پیشنهادی از سوی دولت اسرائیل است که هدف آن اتصال خلیج عقبه در دریای سرخ به دریای مدیترانه است. این کانال که به نام داوید بن گوریون، نخستوزیر اول اسرائیل نامگذاری شده، به عنوان رقیب کانال سوئز مصر مطرح شده است و طول آن تقریباً ۱۹۳ کیلومتر ( ۱۲۰ مایل ) یا تا ۲۹۳ کیلومتر برآورد شده که از کانال سوئز طولانی تر است.
... [مشاهده متن کامل]
طرح این کانال از دهه ۱۹۶۰ مطرح بوده و اخیراً روند رسمی اجرای آن اعلام شده است که شامل دو کانال مستقل است تا مسیر دوطرفه و عبور کشتی ها همزمان را فراهم کند. عمق کانال حدود ۵۰ متر و عرض آن حدود ۲۰۰ متر در گزارش ها ذکر شده و کشتی هایی تا طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۱۰ متر میتوانند از آن عبور کنند.
هدف اصلی اسرائیل از این پروژه، ایجاد یک مسیر دریایی جایگزین و رقیب کانال سوئز برای کنترل یک مسیر ترانزیتی مهم و کسب درآمدهای عظیم ناشی از عبور کشتی هاست. همچنین این کانال می تواند مسیر ارتباطی میان آسیا و اروپا را تقویت کند.
با این حال، اجرای این پروژه به دلیل پیچیدگی های فنی و هزینه های بسیار بالایی ( برآوردها از ۱۶ تا ۵۵ میلیارد دلار یا حتی بیشتر تا ۱۰۰ میلیارد دلار ) هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و تحت تأثیر تنش ها و وضعیت امنیتی منطقه متوقف یا تعلیق شده است.
... [مشاهده متن کامل]
طرح این کانال از دهه ۱۹۶۰ مطرح بوده و اخیراً روند رسمی اجرای آن اعلام شده است که شامل دو کانال مستقل است تا مسیر دوطرفه و عبور کشتی ها همزمان را فراهم کند. عمق کانال حدود ۵۰ متر و عرض آن حدود ۲۰۰ متر در گزارش ها ذکر شده و کشتی هایی تا طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۱۰ متر میتوانند از آن عبور کنند.
هدف اصلی اسرائیل از این پروژه، ایجاد یک مسیر دریایی جایگزین و رقیب کانال سوئز برای کنترل یک مسیر ترانزیتی مهم و کسب درآمدهای عظیم ناشی از عبور کشتی هاست. همچنین این کانال می تواند مسیر ارتباطی میان آسیا و اروپا را تقویت کند.
با این حال، اجرای این پروژه به دلیل پیچیدگی های فنی و هزینه های بسیار بالایی ( برآوردها از ۱۶ تا ۵۵ میلیارد دلار یا حتی بیشتر تا ۱۰۰ میلیارد دلار ) هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و تحت تأثیر تنش ها و وضعیت امنیتی منطقه متوقف یا تعلیق شده است.