کامی
فرهنگ فارسی
فرهنگستان زبان و ادب
{palatal , palatine} [پزشکی-دندان پزشکی] مربوط به کام یا در سمت کام
دانشنامه عمومی
کامی ( به ژاپنی: Kami 神 ) موضوع پرستش آیین شینتو است و در اصل لقبی است که از سر تجلیل برای ارواح باعظمت و مقدس به کار می رود و نوعی احساس تمجید برای فضایل و اقتدار و اعتبار آنها در پی می آورد. اوصاف رشد و نمو، حاصلخیزی و تولید مثل همواره در بین ذات ها و پدیده هایی که از روزگار قدیم به نام کامی خوانده شده اند، دیده می شود. پدیده های طبیعی از قبیل باد و توفان و موجودات طبیعی مانند خورشید، کوه ها، رودخانه ها، درختان، و صخره ها بعضی از حیوانات و ارواح نیاکان همچنین ارواح مقدس حافظ زمین، مشاغل و مهارت ها کامی به شمار می آیند.
از دید شینتو اگر جسمی یا حیوانی بتواند حس شگفتی را در انسان ایجاد کند این نشانهٔ آنست که یک کامی در خود دارد. این شی می تواند یک درخت، یک صخره یا یک کوه باشد. به باور ایشان در این دنیا هیچ نبوده و سپس اولین کامی به نام «آمه - نو - میناکانوشی» خودبه خود به وجود آمده است. او روح ستارهٔ شمالیست. او و دو کامیِ دیگر که به کامی های خلقت معروفند جهان و کامی های دیگری را به وجود آوردند که دو تا از آن کامی ها به نامهای «ایزاناگی» و «ایزانامی» مأمور شدند که با نیزه ای که به آنها داده شده بود سرزمین جدیدی را خلق کنند. به این ترتیب هشت جزیره به وجود آمد که همان جزایرِ ژاپن هستند. [ ۱]
در موارد بسیاری کامی هایی وجود دارند که آشکارا نمی توان آنها را از الوهیت ها ارواح آنیمیسم ( جان باوری ) و آنیماتیسم ( جاندارپنداری ) تشخیص داد لیکن در شینتوی جدید همهٔ کامی ها را در یک معنای مهذب، ارواحی با فضیلت و اقتدار معنوی تصور می کنند. امروزه نیز مفهوم کامی شامل ایدهٔ عدالت، نظم و لطف الهی است و متضمن این اصل است که کامی ها در تعاون با یکدیگر به نحوی هماهنگ عمل می کنند و از مشاهدهٔ هماهنگی و تعاون در این جهان مسرور می شوند. در آیین شینتو هیچ الوهیت مطلقی که خالق و فرمانروای همه باشد، وجود ندارد. عملکرد و فونکسیون خلاقهٔ عالم نیز از مجرای همکاری هماهنگ کامی ها در انجام مأموریت شان حاصل می شود. حتی کامی خورشید که سر منشأ ایجاد خاندان سلطنتی است و جهان را روشن می سازد و تقریباً برترین کامی آیین شینتویی است، از رأی و نظر کامی های دیگر مشورت می گیرد از آنها کمک می خواهد و در مواقعی هم در مقابل آنها کوتاه می آید.
مفهوم کامی جنبه ها و پیچیدگی های متعددی دارد که به طور کامل درک نمی شود. تنها در ایام اخیر بوده است که رهبران آیین شینتو تلاش کرده اند تا الهیات ( کلام ) واحدی در رابطه با کامی به وجود آوردند. بدین ترتیب به رغم توجه روزافزونی که نسبت به این موضوع ابراز می شود، هنوز هم مسائل و موضوعات متعددی وجود دارد که حتی بین خود طرفداران آیین شینتو به وضوح تبیین نشده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز دید شینتو اگر جسمی یا حیوانی بتواند حس شگفتی را در انسان ایجاد کند این نشانهٔ آنست که یک کامی در خود دارد. این شی می تواند یک درخت، یک صخره یا یک کوه باشد. به باور ایشان در این دنیا هیچ نبوده و سپس اولین کامی به نام «آمه - نو - میناکانوشی» خودبه خود به وجود آمده است. او روح ستارهٔ شمالیست. او و دو کامیِ دیگر که به کامی های خلقت معروفند جهان و کامی های دیگری را به وجود آوردند که دو تا از آن کامی ها به نامهای «ایزاناگی» و «ایزانامی» مأمور شدند که با نیزه ای که به آنها داده شده بود سرزمین جدیدی را خلق کنند. به این ترتیب هشت جزیره به وجود آمد که همان جزایرِ ژاپن هستند. [ ۱]
در موارد بسیاری کامی هایی وجود دارند که آشکارا نمی توان آنها را از الوهیت ها ارواح آنیمیسم ( جان باوری ) و آنیماتیسم ( جاندارپنداری ) تشخیص داد لیکن در شینتوی جدید همهٔ کامی ها را در یک معنای مهذب، ارواحی با فضیلت و اقتدار معنوی تصور می کنند. امروزه نیز مفهوم کامی شامل ایدهٔ عدالت، نظم و لطف الهی است و متضمن این اصل است که کامی ها در تعاون با یکدیگر به نحوی هماهنگ عمل می کنند و از مشاهدهٔ هماهنگی و تعاون در این جهان مسرور می شوند. در آیین شینتو هیچ الوهیت مطلقی که خالق و فرمانروای همه باشد، وجود ندارد. عملکرد و فونکسیون خلاقهٔ عالم نیز از مجرای همکاری هماهنگ کامی ها در انجام مأموریت شان حاصل می شود. حتی کامی خورشید که سر منشأ ایجاد خاندان سلطنتی است و جهان را روشن می سازد و تقریباً برترین کامی آیین شینتویی است، از رأی و نظر کامی های دیگر مشورت می گیرد از آنها کمک می خواهد و در مواقعی هم در مقابل آنها کوتاه می آید.
مفهوم کامی جنبه ها و پیچیدگی های متعددی دارد که به طور کامل درک نمی شود. تنها در ایام اخیر بوده است که رهبران آیین شینتو تلاش کرده اند تا الهیات ( کلام ) واحدی در رابطه با کامی به وجود آوردند. بدین ترتیب به رغم توجه روزافزونی که نسبت به این موضوع ابراز می شود، هنوز هم مسائل و موضوعات متعددی وجود دارد که حتی بین خود طرفداران آیین شینتو به وضوح تبیین نشده است.
wiki: کامی
دانشنامه آزاد فارسی
کامی (Kami)
در آیین شینتو، اصطلاحی عام برای موجودات عالم بالا، ازجمله خدایان و الهگان، ارواح و وجوه مقدس طبیعت.
در آیین شینتو، اصطلاحی عام برای موجودات عالم بالا، ازجمله خدایان و الهگان، ارواح و وجوه مقدس طبیعت.
wikijoo: کامی
مترادف ها
غشایی، پردهای، کامی، ملازی
دهانی، کامی، وابسته به کام، وابسته سق
پیشنهاد کاربران
در مذهب شینتو ( رجوع کنید به ورودی شینتو در آبادیس رجوع کنید به "شینتو" در آبادیس ) همه اشیا روحی در خود دارند که از آن کارها و معجزات زیادی بر می آید. به عقیده ایشان اگر یک شی بتواند تعجب شما برانگیزد
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
به احتمال زیاد در خود کامی دارد. کوه، صخره، دریا و. . . در خود کامی دارند. اولین کامی "آمنومینا کانوشی"بوده که خود بخود بوجود آمده و در واقع روح ستاره شمالی است. این کامی و دو کامی دیگر"ایزونامی "و "ایزوناگی" که به کامی های خلقت نیز معروفند مامور شده اند که به کمک یک نیزه جزیره ای را خلق کنند. آنها چنین کردند و آب دریا را با نیزه هم زدند و آخرین قطره ای که از نیزه چکید جزیره ای را بوجود آورد. آنها در آنجا قصری ساختند و به فکر افتادند که بچه های به دنیا بیآورند ، البته نه با روش معمول، آنها دور یکی از ستونها قصرشان می چرخیدند مرد به سمت چپ و زن به سمت راست و هربار که زن به مرد می رسید باید به او سلام می داد و به این روش صاحب دو بچه یا دوجزیره دیگر شدند. ولی جزیذه ها مظابق میلشان نبود و فهمیدند که مراسکم درست انجام نشده پس اینبار کامی مرد به کامی زن سلام داد و به این روش هشت جزیره بوجود آمد که ژاپن اولیه را شکل داد. در جریان این مراسم بدلیل تخطی از قوانین طبیعت که در مذهب شینتو بسیار محترم هستند کامی زن مرد و تلاشهای کامی مرد نیز برای زنده کردن او فایده ای نداشت چون این نیز برخلاف قوانین طبیعت بود. کامی مرد به جزیره خود برگشت و از چشم چپ او "آماتراسو"یا الهه خورشید و از چشم راست او خدای ما و از بینی او "سوسانو" یا خدای توفان پدید آمد.
واجهای ( حروف ) کامی: ق، ک، گ
واجهایی هستند که از برخورد زبان به بخش پسین کام ( نرم کام ) آواسازی می گردند.
واجهایی هستند که از برخورد زبان به بخش پسین کام ( نرم کام ) آواسازی می گردند.