کامْپَن، روبِر (ح ۱۳۷۸ـ۱۴۴۴م)(Campin, Robert)
نقاشی محرابی مرود، اثر روبر کامپن
نقاش فلاندری. به احتمال بسیار قوی همان استاد فلمال است. کامپَن از ۱۴۰۶م در شهر تورنه هنرآفرینی می کرد. در آثارش از وقار و آراستگی گوتیک بین المللی فاصله گرفت، و ویژگی طبیعت گرایانۀ انقلابی و بدیعی پدید آورد که هم ارز نقاشی محرابی گِنت، اثر برادران وان آیک به شمار می آید. از این رو کامپَن را، همچون وان آیک، از بنیاد گذاران مکتب فلاندری دانسته اند. اثر نظرگیرش، نقاشی محرابی مِرود (ح ۱۴۲۵م؛ موزۀ هنری متروپولیتن، نیویورک) آمیزۀ خاصی است از طبیعت گرایی و سمبولیسم پیچیده، توأم با ظرافت در پیکربندی و ادراک فضای تصویری. مریم عذرا و کودک در کنار آتش (نگارخانۀ ملی لندن) و محراب ورِل (پرادو، مادرید) از دیگر آثار اوست. دو تک چهره سازی اش از مرد و زن (نگارخانۀ ملی لندن) نمونه هایی از سنّت متین و دقیق تک چهره سازی فلاندری اند، که تأکید آن بر مضامین دنیوی و غیردینی در هنر ایتالیا تأثیرگذار بود.
نقاشی محرابی مرود، اثر روبر کامپن
نقاش فلاندری. به احتمال بسیار قوی همان استاد فلمال است. کامپَن از ۱۴۰۶م در شهر تورنه هنرآفرینی می کرد. در آثارش از وقار و آراستگی گوتیک بین المللی فاصله گرفت، و ویژگی طبیعت گرایانۀ انقلابی و بدیعی پدید آورد که هم ارز نقاشی محرابی گِنت، اثر برادران وان آیک به شمار می آید. از این رو کامپَن را، همچون وان آیک، از بنیاد گذاران مکتب فلاندری دانسته اند. اثر نظرگیرش، نقاشی محرابی مِرود (ح ۱۴۲۵م؛ موزۀ هنری متروپولیتن، نیویورک) آمیزۀ خاصی است از طبیعت گرایی و سمبولیسم پیچیده، توأم با ظرافت در پیکربندی و ادراک فضای تصویری. مریم عذرا و کودک در کنار آتش (نگارخانۀ ملی لندن) و محراب ورِل (پرادو، مادرید) از دیگر آثار اوست. دو تک چهره سازی اش از مرد و زن (نگارخانۀ ملی لندن) نمونه هایی از سنّت متین و دقیق تک چهره سازی فلاندری اند، که تأکید آن بر مضامین دنیوی و غیردینی در هنر ایتالیا تأثیرگذار بود.
wikijoo: کامپن،_روبر_(ح_۱۳۷۸ـ۱۴۴۴م)