کاماز ( به روسی: КамАЗ ) یک شرکت روسی تولیدکننده کامیون، اتوبوس و موتور دیزل است، که در نابرژنیه چلنی، جمهوری تاتارستان، فدراسیون روسیه واقع است.
کاماز نخستین خودروی خود را در فوریه سال ۱۹۷۶ عرضه کرد و هم اکنون کامیون های سنگین خود را، به بسیاری از کشورها از جمله: اروپای غربی، چین، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقای شمالی صادر می کند. کامیون های کاماز به دلیل قدرت و بهره وری، تاکنون ده بار در مسابقات رالی داکار به مقام نخست رسیده است.
امروز کاماز بزرگترین کامیون سازی روسیه و کشورهای مستقل همسود به شمار می رود. کارخانه کاماز ۲۶۰ دستگاه کامیون در روز و ۹۳۶۰۰ دستگاه در سال تولید می کند. نیروی زمینی ارتش روسیه از کامیون های ویژه و نظامی کاماز استفاده می نماید.
در سال ۱۹۶۹، کمیسیون مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی و انجمن اداری اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، در جلسه مشترک خود تصمیمی مبنا بر بناکردن یک کارخانه بزرگ برای تولید خودروهای سنگین و بزرگ، در شهر نابرژنی چلنی گرفتند. کار آن کارخانه، در حقیقت در ۱۳ دسامبر سال ۱۹۶۹ شروع شد، اما اولین خودروی کاماز در انجمن اصلی ترابری روسیه ثبت نشد و ثبت آن به ۱۶ فوریه ۱۹۷۶ موکول گردید.
در سال ۱۹۸۷ یک خط برای تولید کردن سواری اوکا یا واز - ۱۱۱۱ که خودرویی کوچک بود، ایجاد شد و اولین خودرو از این خط تولید، در تاریخ ۲۱ دسامبر ۱۹۸۷ بیرون آمد. کاماز پس از آن به تولید اتوبوس، تراکتور، ابزارهای سنجش، مولد برق و قطعات ماشین آلات کشاورزی نیز پرداخت. کامیون های کاماز در ابتدا عمدتاً در ارتش مورد استفاده قرار می گرفتند؛ اما در سال های بعد، شماری از کامیون های نظامی کاماز که عمر مفید آن ها در ارتش سپری شده بود، به حراج گذاشته شد و همچنین تعدادی نیز از جمهوری های شوروی سابق از ارتش خارج گردید و بدین ترتیب کامیون کاماز به شبکه ترابری تجاری راه یافت.
شرکت کاماز همکاری خود را با شرکت های متعددی در کشورهای مختلف آغاز کرد. این شرکت ها، کامیون های کاماز را به صورت قطعه های آماده وارد کرده و آن ها را در خط خود مونتاژ می کردند.
در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۰ انجمن تولید دگرگون شد و به این نتیجه رسیدند که باید این شرکت را به شرکتی مشترک المنافع تبدیل کنند. در ۱۴ آوریل ۱۹۹۳ کارخانه موتورسازی کاماز، دچار آتش سوزی شد و از بین رفت.
کامیون های کاماز به دلیل سادگی در طراحی داخلی، قدرت و بهره وری، قهرمان و نایب قهرمان شدن پی درپی در مسابقات رالی داکار مشهور بودند. به تدریج کاماز به بزرگ ترین شرکت کامیون سازی روسیه و کشورهای مستقل مشترکالمنافع تبدیل گردید. در آغاز دهه ۲۰۰۰ کارخانه کاماز ۲۶۰ دستگاه کامیون در روز و ۹۳٫۶۰۰ دستگاه کامیون در سال تولید می کرد. تمام کامیون های کاماز ۸ سیلندر بوده و این باعث می شد، که کاماز یک خودروی پرقدرت برای کار کردن در مناطق مختلف و دورافتاده به شمار آید، به گونه ای که عمده ماشین آلات سنگین مورد استفاده نیروی زمینی روسیه از کامیون های کاماز می باشد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکاماز نخستین خودروی خود را در فوریه سال ۱۹۷۶ عرضه کرد و هم اکنون کامیون های سنگین خود را، به بسیاری از کشورها از جمله: اروپای غربی، چین، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقای شمالی صادر می کند. کامیون های کاماز به دلیل قدرت و بهره وری، تاکنون ده بار در مسابقات رالی داکار به مقام نخست رسیده است.
امروز کاماز بزرگترین کامیون سازی روسیه و کشورهای مستقل همسود به شمار می رود. کارخانه کاماز ۲۶۰ دستگاه کامیون در روز و ۹۳۶۰۰ دستگاه در سال تولید می کند. نیروی زمینی ارتش روسیه از کامیون های ویژه و نظامی کاماز استفاده می نماید.
در سال ۱۹۶۹، کمیسیون مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی و انجمن اداری اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، در جلسه مشترک خود تصمیمی مبنا بر بناکردن یک کارخانه بزرگ برای تولید خودروهای سنگین و بزرگ، در شهر نابرژنی چلنی گرفتند. کار آن کارخانه، در حقیقت در ۱۳ دسامبر سال ۱۹۶۹ شروع شد، اما اولین خودروی کاماز در انجمن اصلی ترابری روسیه ثبت نشد و ثبت آن به ۱۶ فوریه ۱۹۷۶ موکول گردید.
در سال ۱۹۸۷ یک خط برای تولید کردن سواری اوکا یا واز - ۱۱۱۱ که خودرویی کوچک بود، ایجاد شد و اولین خودرو از این خط تولید، در تاریخ ۲۱ دسامبر ۱۹۸۷ بیرون آمد. کاماز پس از آن به تولید اتوبوس، تراکتور، ابزارهای سنجش، مولد برق و قطعات ماشین آلات کشاورزی نیز پرداخت. کامیون های کاماز در ابتدا عمدتاً در ارتش مورد استفاده قرار می گرفتند؛ اما در سال های بعد، شماری از کامیون های نظامی کاماز که عمر مفید آن ها در ارتش سپری شده بود، به حراج گذاشته شد و همچنین تعدادی نیز از جمهوری های شوروی سابق از ارتش خارج گردید و بدین ترتیب کامیون کاماز به شبکه ترابری تجاری راه یافت.
شرکت کاماز همکاری خود را با شرکت های متعددی در کشورهای مختلف آغاز کرد. این شرکت ها، کامیون های کاماز را به صورت قطعه های آماده وارد کرده و آن ها را در خط خود مونتاژ می کردند.
در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۰ انجمن تولید دگرگون شد و به این نتیجه رسیدند که باید این شرکت را به شرکتی مشترک المنافع تبدیل کنند. در ۱۴ آوریل ۱۹۹۳ کارخانه موتورسازی کاماز، دچار آتش سوزی شد و از بین رفت.
کامیون های کاماز به دلیل سادگی در طراحی داخلی، قدرت و بهره وری، قهرمان و نایب قهرمان شدن پی درپی در مسابقات رالی داکار مشهور بودند. به تدریج کاماز به بزرگ ترین شرکت کامیون سازی روسیه و کشورهای مستقل مشترکالمنافع تبدیل گردید. در آغاز دهه ۲۰۰۰ کارخانه کاماز ۲۶۰ دستگاه کامیون در روز و ۹۳٫۶۰۰ دستگاه کامیون در سال تولید می کرد. تمام کامیون های کاماز ۸ سیلندر بوده و این باعث می شد، که کاماز یک خودروی پرقدرت برای کار کردن در مناطق مختلف و دورافتاده به شمار آید، به گونه ای که عمده ماشین آلات سنگین مورد استفاده نیروی زمینی روسیه از کامیون های کاماز می باشد.
wiki: کاماز