کالونی
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
نام گیاهی است که بعربی سعتر نامند
فرهنگ عمید
پیشنهاد کاربران
آیین کالونی نظام الهیاتی است که اصلاحگر فرانسوی، ژان کالون، شکل داد. او عمده مباحث خویش را در کتاب مبادی دین مسیحی
( 1536 - 1559 ) مطرح کرد. این ساختار کلامی — که نشان دهنده شایستگی کالون برای لقب “نابغه الهیاتی نهضت اصلاح دینی” است — نخستین عرضه نظام مند پروتستانتیسم بود که پس زمینه ای عقیدتی نیز برای بیشتر کلیساهای غیرلوتری سنت اصلاح شده فراهم آورد.
... [مشاهده متن کامل]
آیین کالونی؛ یک نظام الهیاتی
هرچند آیین کالونی یک ساختار نظام مند است، اما سیستم به معنای اصطلاحی و کامل آن — یعنی نظامی با یک ایده اصلی، شکل گیری و تکوین روشن و واضح، و هماهنگی کامل؛ مانند آنچه در مکتب ارسطو، مکتب کانت و یا فلسفه توماسی می بینیم — نیست. در عوض، آیین کالونی بیانی مبتنی بر کتاب مقدس، مستدل و مشروح از اصول انجیلی و پروتستانی را به عنوان دفاع اصلی خویش ارائه می کند؛ کالون آموزه های اصلاحات اولیه: عادل شمردگی به وسیله ایمان ( تنها ایمان ) که فیض الهی آن را عطا کرده است ( تنها فیض ) ، اولویت و برتری کتاب مقدس و کشیش بودن تمام معتقدان واقعی را به کار گرفت؛ او از این آموزه ها، ساختاری جدید ایجاد کرد که خصوصیات و اعمال آن تفاوت بسیاری با آیین لوتری یا آیین انگلیکن، دیگر اصلاحات اقتدارگرای قرن شانزدهم، داشت.
سیستم نسبی
کالون 27 ساله بود که اولین نسخه از کتاب خود، مبادی دین مسیحی، را منتشر کرد. آن چنان که خود در “نامه ای به پادشاه” ( فرانسیس اول، 1515 - 1547 ) گفته است، قصد او از تالیف کتاب مبادی این بوده است که شرحی در نهایت سادگی درباره تعالیم مسیحیت بنویسد تا به وسیله آن “کسانی که مایه ای از شور و تعصب دینی دارند، به آن تعصب صورت یک ایمان و خداشناسی حقیقی بدهند”.
کالون در مابقی عمرش — تا زمان انتشار نسخه نهایی کتابش به زبان لاتین ( 1551 ) و ترجمه فرانسه آن ( 1560 ) — کتاب خویش را شرح و بسط داده، بازبینی و منتشر کرد تا اینکه به بیانی کامل، معتبر و موثق از آیین کالونی تبدیل شد. برخلاف بسیاری از الهیات دانان، عقاید کالون در طول زمان ثابت ماند. نسخه پایانی مبادی دین مسیحی از نظر حال و هوا و تعالیم تفاوتی با نسخه اول ( 1536 ) نداشت. تفاوت نسخه های متاخر با نسخه های پیشین در میزان مستدل بودن و تفصیل مباحث و استدلال هایی بود که کالون در دفاع از عقاید خویش مطرح می کرد.
آموزشی که کالون در علم منطق در کولژ دومنتگو دیده بود و همچنین تحصیلات حقوقی او نزد حقوقدانان اورلئان و بور ژ در ساختار اندیشه الهیاتی او آشکار است.
ایده اصلی
در گذشته گرایش به این بود که تقدیر ازلی را نقطه اصلی الهیات کالون بدانند. بعدها قدرت مطلق خداوند و بسیار متاخرتر، الوهیت مسیح به عنوان اصل سازنده آیین کالونی مطرح شد. هرچند بهترین ایده ای که امروزه وجود دارد این است که آیین کالونی یک نظام منسجم نیست که حول یک عقیده مرکزی شکل گرفته باشد. به نظر می رسد کالون بیش از آنکه ساختار الاهیات خود را بر محور یک مفهوم انتزاعی مرکزی بنا کند، ترجیح می دهد مجموعه ای از ایده های کتاب مقدسی را گرد هم آورد.
منابع
منبع اصلی و بلامنازع نظام الاهیاتی کالون کتاب مقدس بود. کالون کتاب مقدس را به طور کامل خوانده بود و تقریبا بر تمامی کتاب های آن شرح و تفسیر نوشته بود. شاید هیچ یک از رهبران اصلاح دینی دانشی چنین گسترده درباره “عهد قدیم” نداشتند. استفاده کالون از کتاب مقدس فوق العاده و قابل مقایسه با سلف او، مارتین لوتر، است. لوتر بیان می کند که مطالعه کتاب مقدس باید با توجه به روشن سازی اصول عادل شمردگی به وسیله ایمان — شرط لازمی که او در آموزه های کتاب مقدس می شناساند — باشد. در مقابل، کالون می گوید تمام بخش های کتاب مقدس، از کتب قانون و مناجات عهد قدیم تا رساله های پولس، برای مسیحیان از نظر کارایی برابر هستند. بنابراین کتاب مقدس برای کالون، کتابی بود متشکل از متونی که باید به طور کامل خوانده شوند. او از مجموعه متنوعی از نسخه های کتاب مقدس استفاده کرد تا برنامه ای برای اصلاح اشخاص و جامعه عرضه و نظرات الهیاتی خویش را تایید کند.
منابع
تاریخ فلسفه اصلاحگری در غرب، موریس پراندام، ترجمه: خواجه احمدی.
فلسفه در گذشته، رضا قلی جانی.
( 1536 - 1559 ) مطرح کرد. این ساختار کلامی — که نشان دهنده شایستگی کالون برای لقب “نابغه الهیاتی نهضت اصلاح دینی” است — نخستین عرضه نظام مند پروتستانتیسم بود که پس زمینه ای عقیدتی نیز برای بیشتر کلیساهای غیرلوتری سنت اصلاح شده فراهم آورد.
... [مشاهده متن کامل]
آیین کالونی؛ یک نظام الهیاتی
هرچند آیین کالونی یک ساختار نظام مند است، اما سیستم به معنای اصطلاحی و کامل آن — یعنی نظامی با یک ایده اصلی، شکل گیری و تکوین روشن و واضح، و هماهنگی کامل؛ مانند آنچه در مکتب ارسطو، مکتب کانت و یا فلسفه توماسی می بینیم — نیست. در عوض، آیین کالونی بیانی مبتنی بر کتاب مقدس، مستدل و مشروح از اصول انجیلی و پروتستانی را به عنوان دفاع اصلی خویش ارائه می کند؛ کالون آموزه های اصلاحات اولیه: عادل شمردگی به وسیله ایمان ( تنها ایمان ) که فیض الهی آن را عطا کرده است ( تنها فیض ) ، اولویت و برتری کتاب مقدس و کشیش بودن تمام معتقدان واقعی را به کار گرفت؛ او از این آموزه ها، ساختاری جدید ایجاد کرد که خصوصیات و اعمال آن تفاوت بسیاری با آیین لوتری یا آیین انگلیکن، دیگر اصلاحات اقتدارگرای قرن شانزدهم، داشت.
سیستم نسبی
کالون 27 ساله بود که اولین نسخه از کتاب خود، مبادی دین مسیحی، را منتشر کرد. آن چنان که خود در “نامه ای به پادشاه” ( فرانسیس اول، 1515 - 1547 ) گفته است، قصد او از تالیف کتاب مبادی این بوده است که شرحی در نهایت سادگی درباره تعالیم مسیحیت بنویسد تا به وسیله آن “کسانی که مایه ای از شور و تعصب دینی دارند، به آن تعصب صورت یک ایمان و خداشناسی حقیقی بدهند”.
کالون در مابقی عمرش — تا زمان انتشار نسخه نهایی کتابش به زبان لاتین ( 1551 ) و ترجمه فرانسه آن ( 1560 ) — کتاب خویش را شرح و بسط داده، بازبینی و منتشر کرد تا اینکه به بیانی کامل، معتبر و موثق از آیین کالونی تبدیل شد. برخلاف بسیاری از الهیات دانان، عقاید کالون در طول زمان ثابت ماند. نسخه پایانی مبادی دین مسیحی از نظر حال و هوا و تعالیم تفاوتی با نسخه اول ( 1536 ) نداشت. تفاوت نسخه های متاخر با نسخه های پیشین در میزان مستدل بودن و تفصیل مباحث و استدلال هایی بود که کالون در دفاع از عقاید خویش مطرح می کرد.
آموزشی که کالون در علم منطق در کولژ دومنتگو دیده بود و همچنین تحصیلات حقوقی او نزد حقوقدانان اورلئان و بور ژ در ساختار اندیشه الهیاتی او آشکار است.
ایده اصلی
در گذشته گرایش به این بود که تقدیر ازلی را نقطه اصلی الهیات کالون بدانند. بعدها قدرت مطلق خداوند و بسیار متاخرتر، الوهیت مسیح به عنوان اصل سازنده آیین کالونی مطرح شد. هرچند بهترین ایده ای که امروزه وجود دارد این است که آیین کالونی یک نظام منسجم نیست که حول یک عقیده مرکزی شکل گرفته باشد. به نظر می رسد کالون بیش از آنکه ساختار الاهیات خود را بر محور یک مفهوم انتزاعی مرکزی بنا کند، ترجیح می دهد مجموعه ای از ایده های کتاب مقدسی را گرد هم آورد.
منابع
منبع اصلی و بلامنازع نظام الاهیاتی کالون کتاب مقدس بود. کالون کتاب مقدس را به طور کامل خوانده بود و تقریبا بر تمامی کتاب های آن شرح و تفسیر نوشته بود. شاید هیچ یک از رهبران اصلاح دینی دانشی چنین گسترده درباره “عهد قدیم” نداشتند. استفاده کالون از کتاب مقدس فوق العاده و قابل مقایسه با سلف او، مارتین لوتر، است. لوتر بیان می کند که مطالعه کتاب مقدس باید با توجه به روشن سازی اصول عادل شمردگی به وسیله ایمان — شرط لازمی که او در آموزه های کتاب مقدس می شناساند — باشد. در مقابل، کالون می گوید تمام بخش های کتاب مقدس، از کتب قانون و مناجات عهد قدیم تا رساله های پولس، برای مسیحیان از نظر کارایی برابر هستند. بنابراین کتاب مقدس برای کالون، کتابی بود متشکل از متونی که باید به طور کامل خوانده شوند. او از مجموعه متنوعی از نسخه های کتاب مقدس استفاده کرد تا برنامه ای برای اصلاح اشخاص و جامعه عرضه و نظرات الهیاتی خویش را تایید کند.
منابع
تاریخ فلسفه اصلاحگری در غرب، موریس پراندام، ترجمه: خواجه احمدی.
فلسفه در گذشته، رضا قلی جانی.