در اقتصاد و تئوری مصرف کننده، کالای گیفن کالایی است که اگر قیمت آن افزایش یابد مردم از آن بیشتر مصرف می کنند که قانون تقاضا را نقض می کند. در شرایط عادی، اگر قیمت یک کالا بالا رود، اثر جایگزینی باعث می شود که مصرف کنندگان از آن کالا به مقدار کمتری خرید کنند و بیشتر از محصولات جایگزین استفاده کنند. در وضعیت کالای گیفن اثر درآمدی غالب شده و مردم را منجر به خرید بیشتر از کالا می کند حتی در حالی که قیمت آن کالا افزایش یافته است. مدارک و شواهد برای وجود کالاهای گیفن محدود است، اما مدل های ریاضی اقتصاد خرد توضیح می دهد که چگونه چنین چیزی می تواند وجود داشته باشد. محصولات گیفن پس از اقتصاددان اسکاتلندی به نام رابرت گیفن مشخص شدند، که او به عنوان نویسنده این ایده توسط آلفرد مارشال در کتاب اصول علم اقتصاد نسبت داده شده. گیفن ابتدا مشاهدات متناقضی از عادت های خرید از دوران ویکتوریای فقیر را پیشنهاد کرد. برای بسیاری از کالاها، کشش قیمتی تقاضا منفی است ( باید توجه کرد که، اگر چه تقاضا برای آن ها منفی است، اما کشش قیمتی تقاضا غالباً به عنوان اعداد مثبت گزارش شده است؛ ( دیدن تعریف ریاضی برای اطلاعات بیشتر ) . به عبارت دیگر، قیمت و میزان تقاضا در جهت مخالف هم کشش دارند اگر قیمت بالا رود، سپس مقدار تقاضا پایین می آید، یا بالعکس. اما محصولات گیفن مستثنا از آنچه گفته شد هستند. کشش قیمتی تقاضا برای آن ها مثبت است. وقتی قیمت بالا می رود، مقدار تقاضا نیز بالا می رود، و بالعکس. به منظور واقعی کالای گیفن، قیمت باید تنها چیزی باشد که با یک تغییر در مقدار تقاضا تغییر کند، و یک کالای گیفن نباید با محصولات خریداری شده برای مصرف آشکار اشتباه گرفته شود. نمونه های کلاسیک ارائه شده توسط مارشال در مورد غذاهای با کیفیت پایین ( کالای پست ) است، که تقاضا برای آن ها با توجه به کمیابی یا به دلیل «فقر» کاهش می یابد که باعث می شود خریداران قادر به تهیهٔ مواد غذایی لوکس نباشند همان طور که با افزایش قیمت کالاهای عمدهٔ ارزان، آن ها دیگر نمی توانند رژیم غذایی خود را با غذاهای بهتر کامل کنند، و باید بیشتر از غذای اصلی مصرف کنند. همانگونه که آقای گیفن اشاره کرده است، افزایش قیمت نان باعث می شود تا کمبود زیاد در مخارج خانواده های کارگری و فقیر بسیار بالا رود، زیاد شدن مطلوبیت نهایی پول آنها، آن ها را مجبور به محدود کردن مصرف گوشت و غذاهای گران تر آردی می کند و نان یکی از ارزان ترین غذاهاست که آن ها می توانند به راحتی تهیه کنند و بیشتر آن را مصرف کنند. کالاهای گیفن همچنین به کالاهای تجربی یا کالاهای اعتباری مربوط می شوند که افزایش در تقاضا با قیمت را نشان می دهند، با جانشینی های موجود در نمونه های بعدی متفاوت اند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: کالای گیفن