کالای تجملی یا کالای لوکس ( به فرانسوی: Luxe ) کالایی است که درصد تغییرات تقاضا برای آن بیش از درصد تغییرات درآمد است؛ یعنی با افزایش درآمد تقاضا برای آن هم افزایش می یابد اما بیش از تغییرات درآمد و در تضاد با کالای ضروری است که درصد تغییرات تقاضا برای آن کمتر از درصد تغییرات درآمد است. [ ۱] کالای تجملی اغلب معادل کالای ممتاز است. [ ۲] [ ۳] آلمان، فرانسه و ایتالیا کشورهایی با بیشترین کالاهای لوکس هستند. [ ۴] [ ۵]
تاریخ طراحی مد یا ( به انگلیسی:History of fashion design ) نشان می دهد نخستین بار در دههٔ بیست میلادی ابریشم به عنوان کالایی لوکس مورد توجه طراحان قرار گرفت. [ ۶] [ ۷] در دهه سی میلادی نیز تولیدکنندگان کالاهای لوکس در حوزه مد مانند هرمس علاوه تولید زیپ اقدام به تولید روسری دست ساز نیز کردند. [ ۸] [ ۹] در سال ۱۹۲۱ گوچی یکی از منابع اصلی فروش چرم های لاکچری بود. [ ۱۰] [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳]
ایده یک برند لوکس لزوماً یک محصول یا یک نقطه قیمت نیست، بلکه ذهنیتی است که در آن ارزش های اصلی که توسط یک برند بیان می شود، مستقیماً به تعهد تولیدکننده و همسویی با درک کیفیت با ارزش ها و آرزوهای مشتریانش مرتبط است. [ ۱۴] بنابراین، این مشتریان هدف هستند که یک برند لوکس را می سازند. برندهایی که لوکس تلقی می شوند ادعا دارند که در حوزه کاری خود بهترین هستند با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. این برندها باید عملکرد قابل اندازه گیری بهتری ارائه دهند. [ ۱۵]
با رشد اقبال به کالاهای تجملی در صنعت مد، خاورمیانه نیز به این کالاها اقبال نشان داد و در دهه های گذشته پای کالاهای لوکس در حوزه مد و فشن به خاورمیانه نیز باز شد. برندهایی مانند بهنود از پیشگامان این طراحی بودند. [ ۱۶] [ ۱۷] کالاهای تجملی به ارزهای تازه نیز به خوبی تطبیق پیدا کرده اند. یکی از این ارزهای تازهرمز غیرقابل معاوضه که برای نخستین بار در خاورمیانه نمایشگاه مدی بر پایه این ارز به همت بهنود جواهرپور عرضه شده است. [ ۱۸] [ ۱۹] [ ۲۰] [ ۲۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتاریخ طراحی مد یا ( به انگلیسی:History of fashion design ) نشان می دهد نخستین بار در دههٔ بیست میلادی ابریشم به عنوان کالایی لوکس مورد توجه طراحان قرار گرفت. [ ۶] [ ۷] در دهه سی میلادی نیز تولیدکنندگان کالاهای لوکس در حوزه مد مانند هرمس علاوه تولید زیپ اقدام به تولید روسری دست ساز نیز کردند. [ ۸] [ ۹] در سال ۱۹۲۱ گوچی یکی از منابع اصلی فروش چرم های لاکچری بود. [ ۱۰] [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳]
ایده یک برند لوکس لزوماً یک محصول یا یک نقطه قیمت نیست، بلکه ذهنیتی است که در آن ارزش های اصلی که توسط یک برند بیان می شود، مستقیماً به تعهد تولیدکننده و همسویی با درک کیفیت با ارزش ها و آرزوهای مشتریانش مرتبط است. [ ۱۴] بنابراین، این مشتریان هدف هستند که یک برند لوکس را می سازند. برندهایی که لوکس تلقی می شوند ادعا دارند که در حوزه کاری خود بهترین هستند با مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند. این برندها باید عملکرد قابل اندازه گیری بهتری ارائه دهند. [ ۱۵]
با رشد اقبال به کالاهای تجملی در صنعت مد، خاورمیانه نیز به این کالاها اقبال نشان داد و در دهه های گذشته پای کالاهای لوکس در حوزه مد و فشن به خاورمیانه نیز باز شد. برندهایی مانند بهنود از پیشگامان این طراحی بودند. [ ۱۶] [ ۱۷] کالاهای تجملی به ارزهای تازه نیز به خوبی تطبیق پیدا کرده اند. یکی از این ارزهای تازهرمز غیرقابل معاوضه که برای نخستین بار در خاورمیانه نمایشگاه مدی بر پایه این ارز به همت بهنود جواهرپور عرضه شده است. [ ۱۸] [ ۱۹] [ ۲۰] [ ۲۱]
wiki: کالای لوکس