کاف و نون. [ ف ُ ] ( اِ مرکب ) کنایه از لفظ کن که کلمه عربی است امر به معنی شو یعنی موجود شو از کان یکون. اول حق تعالی کن گفت قلم پیدا گردید بعد قلم به حکم الهی همه اشیاء وجود پیدا کرد و قلم عبارت از عقل و حقیقت محمدی است. ( آنندراج ) ( غیاث ). انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون. ( قرآن 82/36 ) : دو گیتی پدید آمد از کاف و نون چرا نه به فرمان او در نه چون.
فردوسی.
سپاس از خدا ایزد رهنمای که از کاف و نون کرد گیتی به پای.
اسدی.
گوهر دریای کاف و نون محمد کز ثناش گوهر اندر کلک و دریا در بنان آورده ام.
خاقانی.
آن ب و ت شکن که به تعریف او گرفت هم قاف و لام رونق و هم کاف و نون بها.
خاقانی.
فرهنگ فارسی
( اسم ) [ کن ] ( فعل امر از [ کون ] عربی ) باش . توضیح ماخوذ است از آی. ۸۲ سور. یس : [ انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون ] : [ توانا یی که در یک طرفه العین ز کاف و نون پدید آورد کونین ] . ( گلشن راز ) کنایه از کن که کلمه عربی است امر به معنی شو یعنی موجود شو
پیشنهاد کاربران
حرف مقطعه ن یا نون در ابتدای سوره قلم، کاف و نون، کن، کن فیکون در شعر ۱ در عدل و تدبیر و رای بوستان سعدی و در قطعه ۱ خاقانی و در قصیده ۱ سلیم تهرانی و در قصیده ۱۰۸ سنایی کلمه قلم وجود دارد. حرف مقطعه نون در ابتدای سوره قلم به کاف و نون یا کلمه کن یا کن فیکون یا حکم و فرمان خداوند اشاره می کند. در مثنوی ۱ حافظ عبارت [نون و القلم] و در قصیده ۱ جهان ملک خاتون عبارت کن فکان و در مثنوی ۱ نسیمی کلمات قلم و [کن] و در قصیده ۱ نسیمی کلمات قلم، [کن] و حکم و در قصیده ۱ حافظ و در ترجیع بند ۱ خاقانی و در شعر ۱ حمید الدین بلخی و در مثنوی ۱۸۰ ملا احمد نراقی و در قصیده ۱۸۰ کمال الدین اسماعیل کلمه حکم و در خطبه ۱ نهج البلاغه عبارت [حکم و فرمان خدا] ذکر شده است. در باب ۱ کتاب مقدس یوشع به فرمان خداوند به یوشع پسر نون اشاره شده است. در بین این کتاب های و شعرها عدد ۱ مشترک است. در قصیده ۱ نسیمی بیان شده: ... [مشاهده متن کامل]
به ذات پاک خدای کریم بی همتا *** که از اراده او گشت سر [کن] پیدا در بیت زیر از شعر [فی التوحید باری تعالی جل و علا] عطار منظور از دو حرف کاف و نون یا کن یا کن فیکون است. کرد در شش روز هفت انجم پدید *** وز دو حرف آورد نه طارم پدید اگر عبارت [نون و القلم] را به عدد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۳۷ می شود. در آیه ۷۳ سوره انعام عبارت کن فیکون ذکر شده است. آیه ۷۳ سوره انعام و ترجمه مکارم انصاریان بیان می کند: [و اوست که آسمان ها و زمین را به درستی و راستی آفرید؛ و روزی که [اراده اش به آفریدن چیزی تعلق گیرد] می گوید: باش، پس بی درنگ می باشد؛ گفتارش حق است؛ و روزی که در صور دمیده شود فرمانروایی و حاکمیت مطلق ویژه اوست، دانای نهان و آشکار است، و او حکیم و آگاه است. ] در شعر ۱ مجلس اول سعدی و در ترجیع بند ۱ خاقانی کلمه صور وجود دارد. اگر آیه ۷۳ سوره انعام و ترجمه مکارم شیرازی را به اعداد ابجد وسیط تبدیل کنیم حاصل ۸۰۱ می شود. ارقام عددهای ۱۰۸، ۱۸۰ و ۸۰۱ مشترک هستند. مطلبی که بیان گردید بخشی از مقاله [فرمانروایی و حاکمیت مطلق ویژه خداست] است که آدرس آن در زیر آمده است. برای محاسبه ابجد از آدرس زیر در سایت بلاگ اسپات استفاده کنید.